ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πρώτοι σε διαλύσεις πλοίων την τελευταία δωδεκαετία οι Ελληνες πλοιοκτήτες

ΝΙΚΟΣ ΡΟΥΣΑΝΟΓΛΟΥ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Υπεύθυνοι για το 18% των πλοίων που έχουν πωληθεί σε κάποιο από τα σχετικά διαλυτήρια προς ανακύκλωση είναι οι Ελληνες πλοιοκτήτες. Το ποσοστό αυτό αφορά τα πλοία που έχουν διαλυθεί (σε όρους τόνων χωρητικότητας) από το 2005 έως το τέλος του φετινού πρώτου εξαμήνου. Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία της Clarkson Platou, του μεγαλύτερου ναυλομεσιτικού οίκου παγκοσμίως, «από κοντά» βρίσκονται και οι Κινέζοι πλοιοκτήτες, οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για το 16% των συνολικών διαλύσεων πλοίων την ίδια περίοδο των σχεδόν 12 ετών.

Κατά το φετινό πρώτο εξάμηνο, οι Ελληνες, Κινέζοι και Γερμανοί πλοιοκτήτες ευθύνονται για το 35% του τονάζ που έχει διαλυθεί, ενώ συνολικά από το 2005 μέχρι σήμερα το σχετικό ποσοστό των τριών αυτών χωρών αγγίζει το 40%. Σύμφωνα με την Clarkson Platou, το μεγάλο αυτό μερίδιο εν μέρει αντανακλά και τον μεγάλο όγκο του στόλου που ελέγχουν, αντίστοιχα. Ωστόσο, στην πρώτη τριάδα με τους μεγαλύτερους εμπορικούς στόλους παγκοσμίως βρίσκεται και η Ιαπωνία, αλλά οι αντίστοιχες ναυτιλιακές εταιρείες δεν ακολουθούν ανάλογη πρακτική, καθώς προτιμούν να πωλούν τα παλιότερα πλοία τους στην αγορά των μεταχειρισμένων, παρά να τα πωλούν για σκραπ σε κάποιο διαλυτήριο.

Ετσι, κατά το διάστημα από το 2005 μέχρι σήμερα, το αντίστοιχο μερίδιο των Ιαπώνων στις διαλύσεις πλοίων δεν ξεπερνά το 6%, τη στιγμή που ελέγχουν σταθερά περίπου 15 - 16% του παγκοσμίου στόλου.

Παράλληλα, όπως σημειώνει η Clarkson Platou, τόσο οι Ελληνες όσο και οι Κινέζοι πλοιοκτήτες έχουν προβεί σε μια σημαντική κίνηση ανανέωσης των πλοίων του στόλου τους, ιδίως σε ό,τι αφορά τα φορτηγά πλοία. Ελλάδα και Κίνα ευθύνονται για το 46% των διαλύσεων φορτηγών πλοίων από το 2009 μέχρι σήμερα, βοηθώντας με τον τρόπο αυτό την αγορά του ξηρού φορτίου να εξέλθει της σοβαρής κρίσης στην οποία βρέθηκε με το ξέσπασμα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης στο τέλος του 2008. Εν τω μεταξύ, οι Γερμανοί πλοιοκτήτες έχουν πράξει το ίδιο στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπου παραδοσιακά έχουν ισχυρή παρουσία. Ετσι, το 36% των διαλύσεων των εν λόγω πλοίων έχει προέλθει από γερμανικές ναυτιλιακές εταιρείες.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ