ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αλλεπάλληλες καθυστερήσεις στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Μετ’ εμποδίων υλοποιείται το έργο του ΤΑΙΠΕΔ, προκαλώντας αστοχίες και ανακολουθίες στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Οπως δείχνουν οι περιπτώσεις της Εγνατίας Οδού, των ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΟΛΘ και ΔΑΑ, οι αποκρατικοποιήσεις διολισθαίνουν προς τα πίσω, είτε από τις πιέσεις των συντεχνιών, είτε από τις καθυστερήσεις που προκαλούνται από τον βασικό μέτοχο, είτε από καθυστερήσεις που προκαλούνται από γραφειοκρατικά εμπόδια.

Το τελευταίο φάνηκε καθαρά στις υποθέσεις των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΔΑΑ. Οι δύο αποκρατικοποιήσεις «συνέπεσαν» πάνω στα θερινά τμήματα του Ελεγκτικού Συνεδρίου και τελικά οδηγήθηκαν για την ολοκλήρωση των συμφωνιών τους στον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Το ίδιο ισχύει και με τον ΟΛΘ, όπου το Ελεγκτικό Συνέδριο, σύμφωνα με πληροφορίες, ζήτησε από το ΤΑΙΠΕΔ περισσότερα στοιχεία σχετικά με τη σύμβαση πώλησης του 67% της επιχείρησης. Η υπόθεση βρίσκεται περίπου δύο μήνες στο ελεγκτικό όργανο και όπως φαίνεται θα καθυστερήσει περαιτέρω. Δεν είναι όμως η πρώτη φορά που υποθέσεις κωλυσιεργούν στο Ελεγκτικό Συνέδριο, όπως έδειξε ο προσυμβατικός έλεγχος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που διήρκεσε περίπου 4 μήνες.

Ωστόσο, καθυστερήσεις προκαλούνται και από τον βασικό μέτοχο του ΤΑΙΠΕΔ. Η διοίκηση του υπερταμείου αποκρατικοποιήσεων, αν και έχει ορισθεί από τον περασμένο Φεβρουάριο, δεν κατάφερε έξι μήνες αργότερα να διορίσει ούτε τα διοικητικά συμβούλια των θυγατρικών του εταιρειών – μεταξύ αυτών και του ΤΑΙΠΕΔ, η διοίκηση του οποίου, χειριζόμενη κρίσιμες υποθέσεις (π.χ. ΔΑΑ, Εγνατία, ΟΛΘ), δεν έχει λάβει ακόμη την εμπιστοσύνη του βασικού μετόχου της. Επιπλέον, μετά την αποχώρηση του Στέργιου Πιτσιόρλα τον περασμένο Νοέμβριο, το Δ.Σ. του ταμείου λειτουργεί με προσωρινούς προέδρους. Η θητεία του προσωρινού προέδρου ανανεώθηκε για δεύτερη φορά τον περασμένο Μάιο, ενώ παράλληλα παραμένει τριμελές από τον περασμένο Νοέμβριο, αντί πενταμελές που προβλέπει η νομοθεσία.

Τέλος, οι αποκρατικοποιήσεις χωλαίνουν, καθώς ισχυρές μειοψηφίες τις δυναμιτίζουν. Μια εξ αυτών βρίσκεται στην Εγνατία Οδό, η οποία για άλλη μια φορά, την περασμένη Τρίτη 8 Αυγούστου, ναρκοθέτησε τη διενέργεια του διαγωνισμού κατασκευής των σταθμών διοδίων στις θέσεις Στρυμονικού και Καβάλας. Πρόκειται για τους εργαζομένους της, οι οποίοι κάθε φορά που γίνεται διαγωνισμός για την κατασκευή διοδίων πραγματοποιούν απεργία, έτσι ώστε να ματαιώνεται η διενέργεια του διαγωνισμού.

Ανάλογα ισχύουν και με τις πωλήσεις συμμετοχών, όπως της ΔΕΗ, της ΕΥΔΑΠ κ.ά. Θεωρείται απίθανο οι συγκεκριμένες πωλήσεις συμμετοχών να προχωρήσουν, αν δεν υπάρξει ισχυρή πίεση άνωθεν. Ειδικά στις επιχειρήσεις υδάτων, οι πωλήσεις των συμμετοχών (11% ΕΥΔΑΠ και 23 ΕΥΑΘ) θα προχωρήσουν μόνον αν το ζητήσει το Μέγαρο Μαξίμου. Συνεπώς, όπως επισημαίνουν καλά πληροφορημένες πηγές, οι πωλήσεις των συμμετοχών στις εταιρείες υδάτων θα είναι οι τελευταίες που θα γίνουν στο ΤΑΙΠΕΔ.

Προτελευταία αποκρατικοποίηση θα είναι αυτή της ΔΕΗ. Το ΤΑΙΠΕΔ ήδη αποδέχθηκε μεγάλη μείωση της αξία της συμμετοχής του 17% στη ΔΕΗ, αποδεχόμενο την επιστροφή του μεριδίου του στο Ελληνικό Δημόσιο, το οποίο προέκυψε από την απόσχιση του ΑΔΜΗΕ. Η υπόθεση αυτή έδειξε ότι πολιτικά το θέμα παραμένει ζεστό, παρά την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ