ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Εμπόδιο για ελληνικά ναυπηγεία η διεθνής ύφεση του κλάδου

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

Κάθε αύξηση της ζήτησης για νεότευκτα πλοία μπορεί να οδηγήσει, σύμφωνα με τους ειδικούς, στην ενεργοποίηση κλειστών μονάδων στην Ασία και πάντοτε με τιμές ιδιαίτερα χαμηλές.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σε βαθιά ύφεση παραμένει η παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία παρά τη βελτίωση των αποτελεσμάτων σε κάποιους από τους μεγάλους κορεατικούς και ιαπωνικούς ομίλους που ανακοινώνονται αυτές τις ημέρες. Οσοι καταφέρνουν να επιβιώσουν το επιτυγχάνουν μόνον ύστερα από ριζικές αναδιαρθρώσεις που περιλαμβάνουν μαζικές απολύσεις ή και με τη στήριξη κρατικών ενισχύσεων. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον που κάθε αύξηση της ζήτησης για νεότευκτα πλοία μπορεί να οδηγήσει σύμφωνα με τους ειδικούς στην ενεργοποίηση κλειστών μονάδων στην Ασία και πάντοτε με τιμές ιδιαίτερα χαμηλές, η πρόκληση για την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία είναι ιδιαίτερα μεγάλη. Και έτσι το «στοίχημα» για την αναβίωση των ελληνικών ναυπηγήσεων μέσω της αναδιάρθρωσης ιστορικών εταιρειών, όπως τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, και του ομίλου Νεωρίου εν γένει καθίσταται ακόμα πιο δύσκολο. Επιπλέον, το κινεζικό ενδιαφέρον για την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία αν και υπαρκτό φαίνεται να προσανατολίζεται σε αυτόνομη ανάπτυξη, αφού σύμφωνα με πληροφορίες ο ΟΛΠ, που ελέγχεται κατά 51% από την Cosco, φέρεται να εξετάζει τη διασφάλιση αδείας για νέα, δική του μονάδα ναυπήγησης.

Αυτά, την ώρα που ο αριθμός των εν ενεργεία ναυπηγείων παγκοσμίως έχει μειωθεί κατά δύο τρίτα από το 2009 έως σήμερα. Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons, από το υψηλό των 934 ναυπηγείων που είχαν έστω και μία παραγγελία για την κατασκευή πλοίων το 2009, σήμερα μόλις 358 μονάδες έχουν δουλειά. Ειδικότερα, ο αριθμός των ενεργών ναυπηγείων που χτίζουν φορτηγά πλοία έχει μειωθεί σε 97, πτώση 67% από την κορυφή, με τη μεγαλύτερη πτώση στην Κίνα. Ο αριθμός των κινεζικών ναυπηγείων μειώθηκε κατά 73%, στα 50 στις αρχές Ιουλίου. Ο τομέας των δεξαμενόπλοιων έχει, επίσης, επηρεαστεί, με μόλις 89 ενεργά ναυπηγεία, μείωση κατά 55% σε Κίνα, Κορέα και Ιαπωνία. Για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων υπάρχουν σήμερα 56 ναυπηγεία, 40% λιγότερα από το 2009. Εξαίρεση αποτελούν τα κρουαζιερόπλοια όπου οι παραγγελίες είναι πολλές αλλά αφορούν σε μεγάλο βαθμό ευρωπαϊκά ναυπηγεία. Ομως ακόμα και από αυτά, τα 358 εν ενεργεία ναυπηγεία περίπου τα μισά εκτιμάται πως δεν έχουν κερδίσει ούτε μία νέα παραγγελία από τις αρχές του 2016, αναφέρει η ναυτιλιακή επιθεώρηση TradeWinds.

Οι Ασιάτες επιστρέφουν

Παρά την κρίση πάντως, οι μεγάλοι της Ασίας δείχνουν να επιστρέφουν δυναμικά διατηρώντας έτσι σκληρό τον ανταγωνισμό από την Ανατολή για την κατασκευή ποντοπόρων. Προ ολίγων μηνών η νοτιοκορεατική Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) κινδύνεψε να πτωχεύσει, αλλά επιβίωσε με τη στήριξη ύψους 2,6 δισ. δολαρίων από κρατικά ελεγχόμενες κορεατικές τράπεζες. Η ομοεθνής της Hyundai Heavy Industries «έσπασε» σε τέσσερις επιμέρους μονάδες για να μπορέσουν να επανέλθουν οι κύριες δραστηριότητές της σε βιώσιμη ρότα και τώρα ανακοίνωσε λειτουργικά κέρδη πρώτου εξαμήνου ύψους 280 εκατομμυρίων δολαρίων. Η επίσης κορεατική Samsung Heavy Industries (SHI) κατά το πρώτο εξάμηνο επέστρεψε επίσης στη λειτουργική κερδοφορία. Οι κορεατικές αυτές εταιρείες εξασφάλισαν και νέες παραγγελίες φέτος. Εν τω μεταξύ, στην Ιαπωνία, η Ishikawajima-Harima Heavy Industries (IHI) ανακοίνωσε επίσης υγιή κερδοφορία. Ολα αυτά, ύστερα από μεγάλες θυσίες που κόστισαν και χιλιάδες θέσεις εργασίας, εξηγούν οι ειδικοί.

Σε αυτό το περιβάλλον οι τιμές κατασκευής νεότευκτων παραμένουν χαμηλότατες καθώς τα ναυπηγεία επιχειρούν να κερδίσουν νέες παραγγελίες από μια διστακτική ναυτιλιακή βιομηχανία και έτσι ο ανταγωνισμός είναι σφοδρός. Παραμένει άρα προς εξακρίβωση με ποιον τρόπο θα μπορούσαν να ενταχθούν σε αυτή την αγορά και να διεκδικήσουν έστω και μικρά μερίδια ελληνικές μονάδες. Ναι μεν η τεχνογνωσία στην Ελλάδα είναι υψηλή και υπαρκτή, πλην όμως τα κόστη είναι αδιαμφισβήτητα υψηλότερα και οι χρόνοι κατασκευής μακρύτεροι, εξηγούν παράγοντες της αγοράς. Μόνον η εξειδίκευση, σε τομείς όπως ενδεχομένως η ακτοπλοΐα, θα μπορούσε να προσδώσει ανταγωνιστικότητα, συμπληρώνουν. «Και εκεί υπάρχει όντως μια ευκαιρία», εκτιμούν οι ίδιες πηγές.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ