ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Εμφραγμα» σε τρεις κλάδους λόγω έλλειψης δημοσίων έργων

ΝΙΚΟΣ ΡΟΥΣΑΝΟΓΛΟΥ

Η συρρίκνωση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) και οι σοβαρές καθυστερήσεις στις αναθέσεις και στην εξασφάλιση κονδυλίων αναμένεται να επιδεινώσουν τα οικονομικά μεγέθη των εταιρειών που δραστηριοποιούνται γύρω από τα μεγάλα έργα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Πλήγμα για ορισμένα από τα «μεγάλα χαρτιά» της ελληνικής βιομηχανίας, τις κατασκευές, τη σιδηρουργία, αλλά και την τσιμεντοβιομηχανία, αποτελεί η επικείμενη περίοδος «ανομβρίας» που προμηνύεται αναφορικά με την εκτέλεση νέων μεγάλων έργων.

Η κατασκευαστική ένδεια έχει παρατηρηθεί ήδη από το τέλος του 2016 και συνεχίζεται μέχρι σήμερα με μικρή παραγωγή νέων έργων, τόσο σε ό,τι αφορά τις μεγάλες συμβάσεις, όσο και τις μικρότερες. Αυτή η κατάσταση έχει επιδεινωθεί και από το γεγονός ότι τα υπό εκτέλεση έργα των μεγάλων οδικών αξόνων απέχουν μερικές εβδομάδες από την ολοκλήρωσή τους, χωρίς να υπάρχει ακόμα διάδοχη κατάσταση, καθώς έχει παρατηρηθεί σημαντική καθυστέρηση στη διαδικασία ωρίμανσης νέων μεγάλων έργων υποδομής.

Σημαντικό μερίδιο στην εξέλιξη αυτή, πέραν της οικονομικής κρίσης και του περιορισμού του ΠΔΕ (Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων), έχει διαδραματίσει και το γεγονός ότι περίπου 6 δισ. ευρώ από το νέο ΕΣΠΑ έχουν αναλωθεί για να ολοκληρωθούν ή να συνεχιστούν τα «έργα γέφυρες», διαγωνισμών που αφορούσαν στο ΕΣΠΑ 2007-2013. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΑΤΕ (Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών), κατά το φετινό πρώτο πεντάμηνο έχουν δημοπρατηθεί μόλις 74 έργα με προϋπολογισμό μεγαλύτερο των 2 εκατ. ευρώ, έναντι 151 έργων το 2014, 243 το 2013 και 157 το 2012. «Διαπιστώνεται δηλαδή ότι εάν δεν εξευρεθούν επιπλέον πηγές χρηματοδότησης, ακυρώνεται κάθε ελπίδα για πολλαπλασιαστική θετική επίπτωση στο σύνολο της οικονομίας από την κατασκευή των έργων, προκαλώντας ανησυχία και σε πολλούς άλλους παραγωγικούς κλάδους, βιομηχανικούς, βιοτεχνικούς και εμπόριο, φυσικά και στο πλήθος των απασχολουμένων στον τομέα», τονίζει ο πρόεδρος του ΣΑΤΕ κ. Αθουσάκης.

Είναι χαρακτηριστικό ότι πριν από το 2018 δεν θα ξεκινήσουν οι εργασίες σε ορισμένα από τα μεγάλα έργα που ανατέθηκαν πρόσφατα, όπως για παράδειγμα το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι, ενώ για άλλα μεγάλα έργα, όπως για παράδειγμα η ανάπλαση του Ελληνικού, που περιλαμβάνει και σημαντικά έργα υποδομής, η αναμονή θα είναι ακόμα μεγαλύτερη.

Η Γραμμή 4

Το ίδιο ισχύει και με το πολυαναμενόμενο έργο της κατασκευής της νέας Γραμμής 4 του μετρό, της οποίας ο διαγωνισμός αναμένεται να ξεκινήσει στο τέλος του μήνα, μετά τρεις διαδοχικές παρατάσεις, κάτι που σημαίνει ότι οι πρώτες εργασίες δεν θα πρέπει να αναμένονται νωρίτερα από το 2019 και αυτό αν δεν υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις. Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός, αρχικού προϋπολογισμού 1,45 δισ. ευρώ, επρόκειτο να ξεκινήσει στις 30 Ιουνίου, προτού δοθούν δύο παρατάσεις, αρχικά για τις 17 Ιουλίου και στη συνέχεια για τις 31 Ιουλίου.

Το έργο είναι από τα πλέον σημαντικά για τις κατασκευαστικές εταιρείες, δεδομένου όχι μόνο του μεγέθους του, με αποτέλεσμα να προβλέπεται η πολύ έντονη διεκδίκησή του.

Σημειωτέον ότι η νέα γραμμή 4 θα ξεκινάει από το Γαλάτσι και θα περνάει από ιδιαίτερα πυκνοκατοικημένες περιοχές, όπως η Κυψέλη, του Γκύζη, το χαμηλό τμήμα της Αλεξάνδρας, τα Εξάρχεια, το Κολωνάκι, προτού συνεχίσει για τα Ιλίσια, του Ζωγράφου, την Καισαριανή και καταλήξει στου Γουδή, πλησίον της Λ. Μεσογείων. Θα έχει μήκος περίπου 13 χιλιόμετρα, ενώ θα περιλαμβάνει 14 νέους σταθμούς.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ