ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Προσφυγή Γκριμάλντι σε Ε.Ε. για το ντιλ HSW - Attica

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

Ο Εμανουέλε Γκριμάλντι διά των Μινωικών Γραμμών, τις οποίες ελέγχει σε ποσοστό 95%, ξόδεψε περισσότερα από 30 εκατ. για να αυξήσει τη συμμετοχή του στην Hellenic Seaways από 33% στο 48,53% σήμερα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού (DG Comp) για επαπειλούμενες συνθήκες συγκέντρωσης στην ελληνική ακτοπλοΐα προετοιμάζει ο ιταλικός όμιλος Grimaldi. Σύμφωνα με δηλώσεις του επικεφαλής του ομίλου Εμανουέλε Γκριμάλντι, η εταιρεία του συγκεντρώνει στοιχεία που θα αποστείλει στην DG Comp, τα οποία θα καταδεικνύουν πως η εξαγορά του 50,3% της Hellenic Seaways, που ελέγχει η Τράπεζα Πειραιώς και ομάδα μικρομετόχων, από την Attica Group, λειτουργό των Blue Star και Super Fast Ferries δεν συνάδει με τους κανόνες του ελεύθερου ανταγωνισμού.

Η Attica ανακοίνωσε την κατ’ αρχήν συμφωνία με την Πειραιώς και άλλους μετόχους στις αρχές Αυγούστου. Ο Εμανουέλε Γκριμάλντι διά των Μινωικών Γραμμών, τις οποίες ελέγχει σε ποσοστό 95%, από τις αρχές του 2016 έως σήμερα ξόδεψε περισσότερα από 30 εκατ. ευρώ για να αυξήσει τη συμμετοχή του στην Hellenic Seaways (HSW) από 33% στο 48,53%.

Υπενθυμίζεται ότι οι Μινωικές Γραμμές όπως και η Eagle Mind είχαν καταθέσει δεσμευτικές οικονομικές προσφορές για την εξαγορά του 40,5% της Πειραιώς νωρίτερα φέτος, αλλά τελικά η σχετική διαδικασία δεν καρποφόρησε. Πληροφορίες θέλουν την Πειραιώς να έχει εκτιμήσει ως μη συμφέρουσες τις προσφορές που δέχθηκε αλλά και να μη ζήτησε νέες βελτιωμένες από τους δύο υποψηφίους. Αντιθέτως, προχώρησε, αιφνιδιαστικά σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, στην προαναφερθείσα συμφωνία με την Attica.

Ο Εμανουέλε Γκριμάλντι όμως δεν φαίνεται διατεθειμένος να αφήσει την υπόθεση έτσι. Εκτός από την προσφυγή στην DG Comp, δηλώνει πως έχει τη δυνατότητα και θα μπλοκάρει την είσοδο της Attica στο μετοχικό κεφάλαιο της HSW και διά της συμμετοχής του στη γενική συνέλευση και των δικαιωμάτων ψήφου που έχει ως κάτοχος της καταστατικής μειοψηφίας. Με δεδομένο πως η διαφορά των ποσοστών της HSW μεταξύ του Γκριμάλντι και αυτών που του αντιπαρατίθενται είναι μικρή (48,53% έναντι 50,3%), καθίσταται σαφές ότι θα υπάρξει εντονότατη αντιπαλότητα. Ηδη, δήλωσε πως εάν η HSW «σπάσει», απεμπολώντας ενδεχομένως κάποιες γραμμές ή και πλοία, οι αρχές ανταγωνισμού θα μπορούσαν να εγκρίνουν κάποια συμφωνία.

Επιπλέον, ο Ιταλός επιχειρηματίας κάνει λόγο για εθνικό προστατευτισμό ισχυριζόμενος πως η δική του πρόταση στην Πειραιώς ήταν υψηλότερη. Να σημειωθεί πως τα ακριβή τιμήματα δεν έχουν ανακοινωθεί και η τράπεζα δεν έχει κάνει επίσημη ανακοίνωση. Αντιθέτως, η Attica Group έχει γνωστοποιήσει πως θα καταβάλει 30,61 εκατ. ευρώ σε μετρητά στο πλαίσιο της συμφωνίας αυτής. Επίσης, θα διαθέσει η ίδια 24.145.523 νέες κοινές ονομαστικές μετοχές της, οι οποίες θα προέλθουν από αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου για να χρηματοδοτήσει τη συμφωνία. Η αγορά 1.250.000 μετοχών εκ του πλειοψηφικού (50,3% ή 39.039.833 μετοχές) πακέτου της HSW έχει ήδη ολοκληρωθεί, με καταβολή μετρητών, ενώ οι υπόλοιπες 37.789.833 μετοχές θα αποκτηθούν βάσει συμφωνίας, η οποία τελεί υπό την έγκριση των αρμοδίων κανονιστικών και λοιπών αρχών.

Οι δύο εταιρείες HSW και Attica Group ελέγχουν 20 και 12 πλοία αντιστοίχως. Συνολικά, οι τέσσερις μεγάλες ακτοπλοϊκές εταιρείες, δηλαδή οι Μινωικές Γραμμές, η ΑΝΕΚ, η Hellenic Seaways και η Attica Group ελέγχουν και εκμεταλλεύονται 45 πλοία.

Τα μερίδια αγοράς

Στην ελληνική αγορά ο όμιλος Attica δραστηριοποιείται στις γραμμές Πειραιάς - Κυκλάδες, Πειραιάς - Δωδεκάνησα, Πειραιάς - Κρήτη (σε κοινοπραξία με την ΑΝΕΚ) και Πειραιάς - Βόρειο Αιγαίο. Παράλληλα, λειτουργεί κοινοπρακτικά με την ΑΝΕΚ και στην Αδριατική. Επιπλέον, σε συνεργασία με την τράπεζα BMCE Bank Of Africa Group του Μαρόκου έχει ξεκινήσει τακτικά δρομολόγια και στις γραμμές μεταξύ Μαρόκου και ηπειρωτικής Ευρώπης μέσω της νεοσυσταθείσας εταιρείας Africa Morocco Links (AML).

Η Hellenic Seaways από την πλευρά της κατάφερε τα τελευταία λίγα έτη να αυξήσει σημαντικά τα μερίδια αγοράς της στις γραμμές των Κυκλάδων και του Βορειοανατολικού Αιγαίου μέσω νέων δρομολογήσεων.

Συνολικά μετέφερε 5,3% λιγότερους επιβάτες από το 2015, αύξησε τη μεταφορά οχημάτων κατά 14,7%, ενώ μειώθηκε οριακά κατά 1,1% η μεταφορά φορτηγών.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ