ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ο ελληνικός γίγαντας των χάρτινων συσκευασιών

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΓΙΑΝΝΗΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ελέγχοντας το 65% της ελληνικής αγοράς χάρτινης συσκευασίας, κάθε φρέσκο γάλα που πωλείται στη χώρα, το πιθανότερο είναι να βρίσκεται σε χάρτινο κουτί που έχει κατασκευαστεί από την Adam Pack.

Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1997 από τους Κώστα και Σέβεια Αδάμ και είναι η μοναδική ελληνική εταιρεία κατασκευής χάρτινων συσκευασιών –gable tops– και πωμάτων που χρησιμοποιούνται για τη συσκευασία φρέσκου γάλακτος και χυμών.

Σε όλη την Ευρώπη δραστηριοποιούνται τρεις αντίστοιχες εταιρείες. Η Adam Pack εδρεύει στο Λαύριο και απασχολεί 71 εργαζομένους, ενώ το 2016 ο κύκλος εργασιών της ανήλθε στα 13,4 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 28% ήταν εξαγωγές. Εξάγει σε όλη την Ευρώπη, σε απαιτητικές αγορές όπως η Γερμανία, το Βέλγιο, η Αυστρία, η Ολλανδία, η Ιταλία και η Ουγγαρία, αλλά και σε άλλες χώρες όπως η Τουρκία, το Ισραήλ, καθώς και σε χώρες της Βόρειας Αφρικής και Μέσης Ανατολής.

Η εταιρεία έχει κατορθώσει να επιτύχει ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης από το 2011 και να διεισδύσει σε ξένες αγορές, παρά τις εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες στη χώρα. Ωστόσο η πορεία δεν ήταν καθόλου εύκολη και η οικονομική κρίση την οδήγησε σε δύσκολη θέση το 2010, κρίση που για την εταιρεία κορυφώθηκε το 2011, χρονιά που έφυγε από τη ζωή ένας εκ των ιδρυτών της, ο Κώστας Αδάμ.

Η κρίσιμη απόφαση

Το 2010 εμφάνισε ζημίες ύψους σχεδόν 1 εκατ. ευρώ από τα χάρτινα κύπελλα παγωτού καθώς και τα χάρτινα ποτήρια για κρύα και ζεστά ροφήματα που κατασκεύαζε. Σε αυτήν την εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία, η εταιρεία προχώρησε σε ριζική αναδιοργάνωση και επαναπροσδιορισμό της στρατηγικής της. Αποφάσισε να διακόψει την παραγωγή κυπέλλων παγωτού και των χάρτινων ποτηριών, εστιάζοντας αποκλειστικά στις χάρτινες συσκευασίες, κουτιά gable top, και στα πώματα. Η διακοπή παραγωγής ορισμένων προϊόντων είχε ως αποτέλεσμα ο κύκλος εργασιών της το 2011 να περιοριστεί στα 12 εκατ. ευρώ και το 2012 στα 9,4 εκατ. ευρώ έναντι 15,4 εκατ. ευρώ το 2010.

Στο πλαίσιο του ανασχεδιασμού, η εταιρεία αναθεώρησε την πολιτική marketing, αρχικά στην ελληνική αγορά, και προχώρησε σε ανασχεδιασμό της εταιρικής ταυτότητας και των προϊόντων της.

Οπως αναγνωρίζουν στελέχη της εταιρείας, στην επιτυχία της προσπάθειας αυτής καθοριστική ήταν η στήριξη των πελατών της στην Ελλάδα. Ετσι, πέτυχε γρήγορα να αυξήσει τις πωλήσεις της –ενισχύθηκαν κατά 16% το 2013– καλύπτοντας τις απώλειες που προκάλεσε η αποχώρησή της από την παραγωγή κυπέλλων παγωτού και χάρτινων ποτηριών. Παράλληλα προχώρησε σε επέκταση στο εξωτερικό. Χρόνο με τον χρόνο, κατάφερε να αυξήσει τις πωλήσεις σε διάφορες αγορές του εξωτερικού και σήμερα προμηθεύει με gable top κουτιά και πώματα γαλακτοβιομηχανίες σχεδόν σε όλες τις χώρες της Ευρώπης.

Σταθερή πορεία

Η αστάθεια και η αβεβαιότητα, λόγω της κρίσης, που κορυφώθηκαν το 2015 με την επιβολή των κεφαλαιακών περιορισμών δεν ανέτρεψαν την πορεία της εταιρείας, ούτε το πλάνο επέκτασής της στο εξωτερικό. Από το 2011 μέχρι σήμερα η εταιρεία δημιούργησε περίπου 20 νέες θέσεις εργασίας και απασχολεί 71 εργαζομένους. Πλέον το βλέμμα της εταιρείας, σε ό,τι αφορά τη μεγέθυνσή της, είναι στραμμένο στις διεθνείς αγορές, ενώ στην Ελλάδα στόχος της είναι η περαιτέρω βελτίωση της ποιότητας των προϊόντων και η διατήρηση της ηγετικής της θέσης.

Οπως σημειώνουν στελέχη της εταιρείας, η Adam Pack εξασφαλίζει σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα στις ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες, προσφέροντας ποιοτικά και ανταγωνιστικά προϊόντα και αυτό θα αποτελεί σταθερά την προτεραιότητά της.

Για την εφετινή χρονιά ο κύκλος εργασιών αναμένεται να κινηθεί στα περυσινά επίπεδα, παρά τη σημαντική μείωση της κατανάλωσης που σημειώνεται στην εγχώρια αγορά. Σύμφωνα με τα έως τώρα στοιχεία, η πτώση του τζίρου στα super market σε προϊόντα συναφή της εταιρείας, φτάνει το 15%, απώλειες που έχουν αντισταθμιστεί από την αύξηση των εξαγωγών. Εκτιμάται ότι οι εξαγωγές το 2017 θα ανέλθουν σε περίπου 35% του συνολικού κύκλου εργασιών από 28% που ήταν το 2016.

Η εξαγορά από το Diorama και οι νέες επενδύσεις

Νέες επενδύσεις ύψους 5 εκατ. ευρώ προγραμματίζει για τα επόμενα χρόνια η Adam Pack με στόχο την ενίσχυση της θέσης της στην εγχώρια αγορά αλλά και την ενίσχυση της παρουσίας της στο εξωτερικό. Με το επενδυτικό πλάνο η εταιρεία θα προχωρήσει σε αγορά νέου μηχανολογικού εξοπλισμού προκειμένου να εκσυγχρονίσει την παραγωγική διαδικασία αυξάνοντας την παραγωγική της δυναμικότητα και μειώνοντας παράλληλα το κόστος παραγωγής.

Η μεγαλύτερη διείσδυση στο εξωτερικό είναι το μεγάλο ζητούμενο, καθώς η αγορά στην οποία δραστηριοποιείται χαρακτηρίζεται από ιδιαιτερότητες. Σε όλη την Ευρώπη δραστηριοποιούνται τέσσερις εταιρείες παραγωγής χάρτινων κουτιών συσκευασίας, με τις Tetra Pak (Σουηδία) και Elopak (Νορβηγία) να είναι οι κυρίαρχες ελέγχοντας το 95% της αγοράς ενώ η Adam Pack είναι η τρίτη μεγαλύτερη με μερίδιο 2,7%. Η δομή του κλάδου είναι τέτοια που δίνει τη δυνατότητα στην εταιρεία με την κατάλληλη υποστήριξη και τις κατάλληλες ενέργειες να αυξήσει σημαντικά το μερίδιο αγοράς της πανευρωπαϊκά. Σημειώνεται ότι το 2016 οι εξαγωγές αποτέλεσαν το 28% των πωλήσεών της και το 2017 εκτιμάται πως οι εξαγωγές θα ανέλθουν στο 35%.

Η πρόσφατη αλλαγή στη μετοχική σύνθεση της εταιρείας συνδέεται με, και ενισχύει, τους φιλόδοξους εξαγωγικούς στόχους της Adam Pack.

Τον περασμένο Αύγουστο ολοκληρώθηκε η εξαγορά της από το επενδυτικό fund Diorama. Η επένδυση στην Adam Pack ήταν η πρώτη πλήρης εξαγορά του Diorama, κίνηση πέρα από τη συνηθισμένη τακτική του fund για την απόκτηση σημαντικών αλλά μειοψηφικών συμμετοχών σε εξωστρεφείς και δυναμικές εταιρείες. Οι μεγάλες προοπτικές επέκτασης της εταιρείας στο εξωτερικό ήταν ένας από τους βασικούς λόγους για την εξαγορά.

«Στα δύσκολα μας στήριξαν οι γαλακτοβιομηχανίες»

Ο Κώστας Φαλτσέτας ανήκει στο δυναμικό της Adam Pack από τη σύστασή της. Με σπουδές στη Λογιστική, έχει εργαστεί σε όλες τις θέσεις της οικονομικής διεύθυνσης και από το 2011 ανέλαβε τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, συμβάλλοντας καθοριστικά στην εξυγίανση και την επιστροφή της εταιρείας σε αναπτυξιακή πορεία.

«Τα τελευταία 6 χρόνια, με όραμα, αναπτυξιακή στρατηγική και συλλογική εργασία, η εταιρεία κατάφερε να ξεπεράσει τις σημαντικότατες δυσκολίες του παρελθόντος. Η σταθερή πίστη στις δυνατότητες ανάπτυξης, η επιμονή και η προσήλωση στον στόχο αποτέλεσαν την κινητήριο δύναμη», υπογραμμίζει στην «Κ» ο κ. Φαλτσέτας. Οπως σημειώνει, καθοριστική στάθηκε η στήριξη των ελληνικών γαλακτοβιομηχανιών στην προσπάθεια εξυγίανσης, και για την Adam Pack θα αποτελούν πάντα τη βάση οποιουδήποτε αναπτυξιακού σχεδιασμού.

Σε ό,τι αφορά το επιχειρείν σημειώνει ότι «η ελληνική επιχειρηματικότητα δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τον ανταγωνισμό του εξωτερικού. Η πολύχρονη κρίση ανέδειξε ανάμεσα σε άλλα την εφευρετικότητα και την προσαρμοστικότητα που διαθέτουμε σαν χαρακτηριστικά. Συνοδευόμενα από τόλμη, αποφασιστικότητα, σωστή χάραξη στρατηγικής και προσήλωση στον τελικό στόχο μπορούμε να καταφέρουμε θαύματα», αναφέρει.

Τονίζει επίσης ότι το ανθρώπινο δυναμικό αποτελεί πάντα τον καθοριστικό παράγοντα για την ανάπτυξη μιας εταιρείας.

Σε ό,τι αφορά τη μεγάλη κρίση που βιώνει η χώρα τα τελευταία χρόνια, ο διευθύνων σύμβουλος της Adam Pack σημειώνει: «Η χρεοκοπία της ελληνικής οικονομίας, τα capital controls και το γενικότερο κλίμα αμφισβήτησης της “ελληνικής αξιοπιστίας” θα μπορούσαν να επιφέρουν καθοριστικό πλήγμα στην αναπτυξιακή πορεία της εταιρείας, ακόμα και στην επιβίωσή της. Αποτέλεσαν όμως το ισχυρότερο και αδιαμφισβήτητο “stress test” για τη δυναμικότητά της, μετατρέποντας με τον τρόπο αυτό το απόλυτο μειονέκτημα σε πλεονέκτημα».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ