ΕΛΛΑΔΑ

Ο «ρυπαίνων» δεν πληρώνει

ΝΙΚΟΣ ΡΟΥΣΑΝΟΓΛΟΥ

Μέχρι 1,2 εκατ. ευρώ κατ’ ανώτατο όριο είναι το προβλεπόμενο πρόστιμο βάσει του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου, το οποίο καλλιεργεί μια κουλτούρα ατιμωρησίας και ανευθυνότητας.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Καμία κύρωση οικονομικού ή ποινικού χαρακτήρα, πλην της απώλειας του πλοίου της, δεν έχει κληθεί να διαχειριστεί η διαχειρίστρια εταιρεία του «Αγία Ζώνη ΙΙ» και οι υπεύθυνοι αυτής. Ενώ διανύουμε πλέον την τρίτη εβδομάδα απορρύπανσης των ακτών των νοτίων προαστίων της Αττικής, της Πειραϊκής και της Σαλαμίνας, δεν έχει ακόμα επιβληθεί το παραμικρό πρόστιμο στον υπεύθυνο πλοιοκτήτη κ. Θεόδωρο Κουντούρη και στην εταιρεία του Fos Petroleum, ως αποτέλεσμα της ρύπανσης που προκλήθηκε. Αντίστοιχα, όπως τόνιζαν έμπειροι δικηγόροι του ναυτιλιακού δικαίου, προκαλεί εντύπωση η αδράνεια Αρχών και πληγέντων, που θα μπορούσαν να προβούν σε κινήσεις συντηρητικής κατάσχεσης των δύο έτερων πλοίων του κ. Κουντούρη, ή άλλων περιουσιακών στοιχείων του, προκειμένου να διασφαλίσουν τα συμφέροντά τους. Αλλωστε, είναι δεδομένο ότι τα 5,3 εκατ. ευρώ της ασφαλιστικής κάλυψης υπέρ τρίτων που διέθετε το «Αγία Ζώνη ΙΙ», δεν θα επαρκέσουν για να καλύψουν τις ζημιές που έχουν προκληθεί.

Χαριστικό πλαίσιο

Υπενθυμίζεται ότι σε μια χώρα με τόσο μεγάλη ναυτιλιακή δραστηριότητα, ακόμα και εντός των τειχών, το νομοθετικό πλαίσιο για την πρόκληση ρύπανσης στη θάλασσα είναι αρκούντως χαριστικό στους υπαίτιους. Βάσει αυτού, τα πρόστιμα που δύνανται να επιβληθούν εκκινούν από τις 60.000 ευρώ και δεν μπορούν να ξεπεράσουν κατ’ ανώτατο όριο τα 1,2 εκατ. ευρώ. Για παράδειγμα, στην περίπτωση του ναυαγίου του φορτηγού πλοίου «Cabrera» στις βόρειες ακτές της Ανδρου, επιβλήθηκε πρόστιμο μόλις 60.000 ευρώ από το τοπικό λιμεναρχείο για την πρόκληση ρύπανσης.

Στο πλαίσιο αυτό, το δικηγορικό γραφείο κ. Γ. Τρανταλίδη κατέθεσε στις αρμόδιες αρχές του υπ. Ναυτιλίας κατεπείγουσα τροπολογία για την αναπροσαρμογή του προστίμου σε περιπτώσεις ρύπανσης στο ελάχιστο ποσό των 100 εκατ. ευρώ, προκειμένου να δοθεί το απαιτούμενο «κίνητρο» στους πλοιοκτήτες. Παράλληλα, προτείνεται μεταξύ άλλων η υποχρεωτική ασφάλιση του σκάφους στην πραγματική αξία του πλοίου και του πληρώματος με κατώτατο όριο τα 5 εκατ. ευρώ για κάθε μέλος. Ο κ. Τρανταλίδης ζητεί και τη μείωση στα 30 χρόνια του ορίου ηλικίας στα εφοδιαστικά σκάφη. Ζητούμενο αποτελεί πλέον και η ανέλκυση του ναυαγίου του «Αγία Ζώνη ΙΙ», που βρίσκεται στην περιοχή ευθύνης του ΟΛΠ. Πάντως, όπως ανέφερε πρόσφατα ο υφυπουργός Νεκτ. Σαντορινιός, η Δημόσια Αρχή Λιμένων κινείται ήδη προς την κατεύθυνση της ναυαγιαίρεσης όλων των ναυαγίων της χώρας, αρχής γενομένης από το «Αγία Ζώνη ΙΙ».

Μπαράζ ρυθμίσεων

Εν τω μεταξύ, με «μπαράζ» νομοθετικών ρυθμίσεων επιχειρεί να απαντήσει το υπ. Ναυτιλίας στη δραματική αδράνεια των τελευταίων ετών ως προς τη νομοθέτηση και κυρίως την εφαρμογή κανόνων για σειρά κρίσιμων λειτουργιών, που άπτονται της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας. Στο επίκεντρο θα βρεθεί η καθιέρωση ορίου ηλικίας των πλοίων στα 30 έτη, με μια μεταβατική περίοδο πέντε ετών, δηλαδή θα πρέπει να έχουν αποσυρθεί έως το 2022. Παράλληλα, για όσα πλοία μεταφέρουν πετρέλαιο, θα προβλέπονται αυστηρότερες προδιαγραφές, εφόσον είναι μεγαλύτερα των 20 ετών. Επίσης, επιχειρείται μια ευρεία αναδιάρθρωση του τρόπου λειτουργίας του συνόλου των υπηρεσιών του υπουργείου Ναυτιλίας, μέσω πόρων από το ΕΣΠΑ, με στόχο την απλούστευση, αλλά και τον εκσυγχρονισμό των ακολουθούμενων διαδικασιών του, αλλά και την πιστοποίηση επιμέρους διευθύνσεων και υπηρεσιών του.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ