ΕΛΛΑΔΑ

ΑΕΙ με κρατικά βαρίδια

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Χαστούκι» στις πρακτικές που αποτελούν βαρίδια για την ανάπτυξη των ελληνικών πανεπιστημίων συνιστά η φετινή έκθεση της Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ). Παρότι τα πανεπιστήμια είναι πυλώνας προόδου για την Ελλάδα και το έργο τους είναι σημαντικό και πολυεπίπεδο, ωστόσο πάσχουν από στρεβλώσεις, των οποίων η μη διαχείριση υποκρύπτει έλλειψη πολιτικής βούλησης από το κράτος. Ενδεικτικά, η έκθεση ζητεί την παροχή προγραμμάτων σπουδών στα αγγλικά, την ανάπτυξη θεσμών αριστείας, τη βελτίωση των ρυθμών αποφοίτησης, την ενίσχυση της αυτοδιοίκησης των ιδρυμάτων και βέβαια την αύξηση της χρηματοδότησής τους. Ειδικότερα, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της ΑΔΙΠ, η οποία θα παρουσιασθεί αύριο στη Βουλή, παρουσία του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου, από την πρόεδρό της Νικολέττα Παϊσίδου, τα ελληνικά πανεπιστήμια οφείλουν να ενισχύσουν τους μηχανισμούς διεθνοποίησης και εξωστρέφειας μέσω της παροχής προγραμμάτων σπουδών στην αγγλική γλώσσα, με την ανάπτυξη θεσμών αριστείας, την κινητικότητα του ανθρώπινου δυναμικού (φοιτητών και διδασκόντων) προς από ξένα ΑΕΙ, αλλά και με προσέλκυση αλλοδαπών φοιτητών.

Παράλληλα, η Ελλάδα οφείλει να βελτιώσει την αναλογία φοιτητών/διδασκόντων, τους ρυθμούς αποφοίτησης σε κανονικό χρόνο σπουδών, τον βαθμό απασχολησιμότητας των αποφοίτων, το ποσό της δημόσιας χρηματοδότησης και τους θεσμούς αυτοδιοίκησης των ΑΕΙ. Πρόκειται για ζητήματα, η προώθηση των οποίων απαιτεί πολιτική βούληση από την εκάστοτε κυβέρνηση. Για παράδειγμα, σχεδόν το 53% των φοιτητών έχει καθυστερήσει τον χρόνο αποφοίτησης.

Την ίδια στιγμή, στην Ευρώπη των «28» αναλογεί ένας διδάσκων ανά 15,6 φοιτητές. Την καλύτερη αναλογία εμφανίζουν το Λιχτενστάιν (1/8,5) και η Μάλτα (1/9,8) και από τις υπόλοιπες χώρες ξεχωρίζουν οι επιδόσεις της Σουηδίας (1/10,4) και της Νορβηγίας (1/10,5). Τη χειρότερη επίδοση εμφανίζει η Κροατία, με αναλογία μόλις έναν διδάσκοντα ανά 74,5 φοιτητές, ενώ η Ελλάδα έχει τη δεύτερη χειρότερη αναλογία, με έναν διδάσκοντα ανά 44,5 φοιτητές.

Από την άλλη πλευρά, και τα ιδρύματα οφείλουν να δουλέψουν, όπως λέει η έκθεση της ΑΔΙΠ, με στόχο τη βελτίωση των επιδόσεων των φοιτητών μέσω της αναθεώρησης των προπτυχιακών προγραμμάτων, με εστίαση στα μαθησιακά αποτελέσματα μέσω της συστηματικής παρακολούθησης της προόδου των φοιτητών και του εμπλουτισμού της μαθησιακής διαδικασίας με νέες μεθόδους.

Στα θετικά των ΑΕΙ περιλαμβάνεται η θετική σχέση τους με την κοινωνία και η κοινωνική τους προσφορά. Σε ποσοστό 62% καταγράφονται θετικά η αποτελεσματικότητα της διοίκησης, η ποιότητα της έρευνας και οι συνεργασίες του ΑΕΙ για την προώθηση του ερευνητικού του έργου.

Στον αντίποδα, από τις αξιολογήσεις των ΑΕΙ προκύπτει ότι το σύστημα στοχοθεσίας τους περιελάμβανε μη ρεαλιστικά χρονοδιαγράμματα ή/και ανεπαρκείς στόχους. Στο 57% των ιδρυματικών εκθέσεων αξιολόγησης κρίθηκε ανεπαρκής η διαχείριση των υποδομών, ενώ, στο ίδιο ποσοστό, παρατηρήθηκε απουσία ερευνητικής πολιτικής. Σε ποσοστό 43%, σημειώνεται η απουσία στρατηγικής για την εξωστρέφεια και τη διεθνοποίηση του ιδρύματος, καθώς και η απουσία στρατηγικής στέγασης των φοιτητών (43%). Στο 38% των εκθέσεων, αναφέρονται ελλείψεις στην ευθυγράμμιση των ακαδημαϊκών μονάδων με τη στρατηγική που έχει χαράξει το ίδρυμα. Τέλος, επισημαίνονται η απουσία υποδομής και πρόνοιας για τα άτομα με ειδικές ανάγκες (33%).

Αναγνώριση πτυχίων

Με χρονικό ορίζοντα το 2020 τα ΑΕΙ που δεν θα έχουν προχωρήσει σε πιστοποίηση των προγραμμάτων τους, αναμένεται να αντιμετωπίσουν προβλήματα στην αναγνώριση των πτυχίων τους από ΑΕΙ του εξωτερικού και την αγορά εργασίας.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ