ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Από τη Νέα Υόρκη στο Παρίσι

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

Η μεγάλη έκθεση του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (ΜοΜΑ) στο Παρίσι (Ιδρυμα Louis Vuitton) υπήρξε άθλος συνεργασίας ανάμεσα στα δύο ιδρύματα. Η Κατερίνα Σταθοπούλου, επιμελήτρια στο ΜοΜΑ, ήταν ένας από τους βασικούς συντελεστές αυτής της πολιτιστικής γέφυρας ανάμεσα στο αμερικανικό μουσείο και το γαλλικό ίδρυμα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η απόβαση του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (ΜοΜΑ) στο Παρίσι, στο Fondation Louis Vuitton, με 200 έργα, σηματοδοτεί μια στρατηγική συμμαχία. Το ΜοΜΑ, καθώς επεκτείνεται στη Νέα Υόρκη, επέλεξε το παρισινό ίδρυμα ως εταίρο για να φέρει μια εντυπωσιακή επιλογή έργων στην Ευρώπη (έως 5/3/18). Η έκθεση με τίτλο «Etre moderne: Le MoMA à Paris» είναι για το γαλλικό ίδρυμα μια ψήφος εμπιστοσύνης για τον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει διεθνώς. Πρόκειται για συνδιοργάνωση και αποτελεί επιτυχία των διευθυντών Γκλεν Λόουρι (ΜοΜΑ) και Σουζάν Παζέ (Ιδρυμα Louis Vuitton). O Γκλεν Λόουρι δούλεψε με τον επιμελητή της έκθεσης Quentin Bajac για την επιλογή των έργων, ενώ ακόμη δύο άτομα, ένα στη Νέα Υόρκη και ένα στο Παρίσι, συνετέλεσαν αποφασιστικά. Η Κατερίνα Σταθοπούλου είναι μία από τις επιμελήτριες του ΜοΜΑ που είχε βασικό ρόλο.

«Εργάζομαι στο ΜοΜΑ από το 2012 στο τμήμα Φωτογραφίας», λέει η Κατερίνα Σταθοπούλου, «αν και οι περισσότερες εκθέσεις που έχω διοργανώσει δεν ασχολούνται αποκλειστικά με τη φωτογραφία. Η παρούσα έκθεση περιέχει περίπου 20% φωτογραφίες. Επιμελήθηκα την έκθεση “Etre moderne: Le MoMA à Paris” με τον Quentin Bajac, επικεφαλής επιμελητή Φωτογραφίας του ΜοΜΑ, και τον Olivier Michelon, επιμελητή του Fondation Louis Vuitton. Είναι η μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΜοΜΑ στο εξωτερικό. Περιέχει 200 έργα καλλιτεχνών από 37 εθνικότητες, συν 100 αντικείμενα από τα αρχεία του μουσείου (επιστολές, βιβλία, φωτογραφίες, αρχιτεκτονικές μακέτες), που σκιαγραφούν την ιστορία του ΜοΜΑ από το έτος ίδρυσής του (1929) ώς το 2017».

Οπως εξηγεί η Κατερίνα Σταθοπούλου, η οργάνωση διήρκεσε ενάμιση χρόνο. «Τον τελευταίο χρόνο δουλεύω αποκλειστικά για αυτό το project λόγω του μεγέθους της έκθεσης, που καταλαμβάνει και τους τέσσερις ορόφους του Fondation Louis Vuitton (3.850 τ.μ.). Ο ρόλος μου ήταν να συντονίσω τη συνεργασία ανάμεσα στα δύο μουσεία. Πάνω από 130 άτομα από το προσωπικό του ΜοΜΑ έχουν συμβάλει στην έκθεση. Ο Quentin Bajac και εγώ δουλεύαμε το layout της έκθεσης σε μακέτα στη Νέα Υόρκη και αντίστοιχα δούλευε ο Olivier Michelon από το Παρίσι και συναντιόμασταν τακτικά ή επικοινωνούσαμε με e-mail. Επίσης, ήμουν υπεύθυνη για την επικοινωνία με όλους τους εν ζωή καλλιτέχνες. Εκδώσαμε έναν κατάλογο 300 σελίδων (γαλλική και αγγλική έκδοση) για τον οποίο έγραψα κείμενα και συντόνισα την έκδοσή του. Στον κατάλογο έχουν συμβάλει 53 συγγραφείς, κυρίως επιμελητές από το ΜοΜΑ από όλα τα τμήματα επιμέλειας: Ζωγραφική και Γλυπτική, Σχέδια και Τυπώματα, Media και Performance, Αρχιτεκτονική και Design, Κινηματογράφος και Φωτογραφία. Εργα από όλα αυτά τα τμήματα περιλαμβάνονται στην έκθεση, που σκοπό έχει να αναδείξει την πολύπλευρη συλλογή του ΜοΜΑ».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ