ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ανοιξε παράθυρο στο μέλλον με τα ρομπότ και τις εξαγωγές

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΓΙΑΝΝΗΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ρομπότ που διαχειρίζονται και διακινούν το σύνολο των προϊόντων της εταιρείας: η μόνη ανθρώπινη παρουσία μεταξύ γραμμής παραγωγής και των ρομποτικών αποθηκών είναι ένας εργαζόμενος που βάζει τους κατάλληλους κωδικούς στο σύστημα. Τεχνολογία αιχμής που επιτρέπει στους πελάτες από όλο τον κόσμο να συνδέονται onΙine με τις αποθήκες, να βλέπουν ανά πάσα στιγμή τα προϊόντα τους, να παρακολουθούν την αυτοματοποιημένη διαδικασία φόρτωσης αλλά και την πορεία τους προς τις δικές τους αποθήκες. Καινοτόμα προϊόντα, εξαιρετικής αντοχής, για αρχιτεκτονική χρήση, για την αυτοκινητοβιομηχανία και τη ναυπηγική.

Τα παραπάνω δεν αποτελούν εικόνες από κάποια εταιρεία υψηλής τεχνολογίας στη Σίλικον Βάλεϊ στην Καλιφόρνια, αλλά την καθημερινότητα της ELVIAL: μιας ελληνικής βιομηχανίας με έδρα το Κιλκίς.

Η εταιρεία δραστηριοποιείται στη διέλαση αλουμινίου και επενδύοντας σε υπερσύγχρονο μηχανολογικό εξοπλισμό και συστήματα πληροφορικής, αναπτύσσοντας καινοτόμα προϊόντα και βασιζόμενη στο εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό της έχει καταφέρει να πετύχει εξαιρετικούς ρυθμούς ανάπτυξης κατά τη διάρκεια της κρίσης, κατακτώντας ορισμένες από τις πιο δύσκολες και απαιτητικές διεθνείς αγορές. Από το 2009 όταν ξεκίνησε η μεγάλη κρίση στη χώρα, η ELVIAL έχει διπλασιάσει τον κύκλο εργασιών της, ενώ σήμερα περίπου το 70% των πωλήσεών της πραγματοποιείται σε περισσότερες από 30 χώρες. Πορεία εντυπωσιακή που την κάνει ακόμα πιο εντυπωσιακή, δεδομένου ότι η εταιρεία ξεκίνησε μόλις το 1990, με αρχικό κεφάλαιο 3.000 ευρώ (1 εκατ. δραχμές) και 4 άτομα προσωπικό!

Σημείο-κλειδί για την εξέλιξή της στάθηκε το 2004, όταν αποφασίστηκε όχι απλά η μεταφορά σε νέες εγκαταστάσεις αλλά ουσιαστικά η δημιουργία μιας νέας ELVIAL, από μηδενική βάση. Στο δίλημμα αν οι γραμμές παραγωγής θα είναι στην Ελλάδα ή σε πιο χαμηλού κόστους χώρες η διοίκηση επέλεξε την Ελλάδα, ενώ για να αντισταθμιστούν τα ανταγωνιστικά μειονεκτήματα από τα υψηλά κόστη, τη φορολογική αστάθεια και τη γραφειοκρατία αποφασίστηκε να δημιουργηθεί μια υπερσύγχρονη μονάδα αξιοποιώντας μόνο τεχνολογίες αιχμής.

Για να γίνουν όλα αυτά πραγματικότητα απαιτήθηκαν εξειδικευμένες επενδύσεις ύψους 50 εκατ. ευρώ. Ο δανεισμός ήταν απαραίτητη προϋπόθεση για την υλοποίηση των σχεδίων, ωστόσο όπως εξηγούν στελέχη της εταιρείας χρησιμοποιήθηκε ως εργαλείο με τη ρητή δέσμευση των μετόχων της για τη μη διανομή μερισμάτων μέχρι την πλήρη εξόφλησή τους. Αυτά σε μια εποχή που το καταναλωτικό πάρτι στην Ελλάδα, βασιζόμενο στον δανεισμό, είχε φθάσει στην κορύφωσή του, ενώ ταυτόχρονα πλησίαζε το απότομο και βίαιο τέλος του.

Ρομποτικές αποθήκες

Με τις υπερσύγχρονες καθετοποιημένες μονάδες παραγωγής και τις ρομποτικές αποθήκες η εταιρεία κατάφερε να μειώσει δραστικά δύο βασικούς συντελεστές κόστους: της πρώτης ύλης μέσω της βέλτιστης αξιοποίησής τους και του ανά μονάδα εργατικού κόστους. Επιπλέον, η μείωση του εργατικού κόστους της επέτρεψε να διοχετεύσει πόρους σε έρευνα και ανάπτυξη, ενισχύοντας το επιστημονικό δυναμικό και δημιουργώντας καινοτόμα προϊόντα. Το δεύτερο κομβικό σημείο για τη «νέα», πλέον, ELVIAL, ήταν το 2008. Οπως εξηγεί ο κ. Δημήτρης Τζίκας, πρόεδρος της εταιρείας, εκείνη την εποχή με περίπου 200.000 απούλητες κατοικίες, μείωση ιδιωτικής κατανάλωσης και υπερδανεισμό τόσο του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα ήταν ολοφάνερο ότι η χώρα έφτανε σε αδιέξοδο.

Τότε αποφασίστηκε να δοθεί όλο το βάρος στην επέκταση της εταιρείας στο εξωτερικό, ένα στοίχημα, που έπειτα από σκληρή δουλειά κερδήθηκε: το 2009 οι εξαγωγές βρίσκονται κοντά στο 20% του τζίρου, το 2015 ανήλθαν στο 50%, σήμερα φτάνουν στο 70% με προοπτική να ξεπεράσουν το 85% την επόμενη διετία.

Σε εξέλιξη νέο επενδυτικό πρόγραμμα 30 εκατ. ευρώ

Η ενίσχυση της εξωστρέφειας της εταιρείας περνά μέσα από τις επενδύσεις. Το νέο επενδυτικό πλάνο της ELVIAL, συνολικού ύψους 30 εκατ. βρίσκεται σε εξέλιξη από την αρχή του έτους, εκ των οποίων τα 15 εκατ. αφορούν τη φετινή χρονιά. Οι επενδύσεις γίνονται σε νέες τεχνολογίες, IT και μηχανολογικό εξοπλισμό.

Με την ολοκλήρωση της α΄ φάσης του επενδυτικού σχεδίου η παραγωγική ικανότητα της εταιρείας θα αυξηθεί πλέον του 60%, ενώ δημιουργεί και ένα νέο μοντέλο βιομηχανίας που ενσωματώνει τις πλέον σύγχρονες εφαρμογές για την ολική εξυπηρέτηση των συνεργατών της. Παράλληλα, δημιουργεί ένα ειδικού τύπου βαφείου –σε όλο τον κόσμο υπάρχουν 5 αντίστοιχες μονάδες– που μέσω μιας πρωτοποριακής μεθόδου βαφής αυξάνει την αντοχή των προϊόντων της στη διάβρωση ακόμα και στα πιο όξινα περιβάλλοντα όπως είναι οι παραθαλάσσιες περιοχές και αυτοκινητόδρομοι στην κεντρική Ευρώπη λόγω της μεγάλης χρήσης αλατιού κατά τους χειμερινούς μήνες.

Το επενδυτικό πλάνο περιλαμβάνει ακόμα 3 νέες ρομποτικές αποθήκες και ιδιόκτητο εργαστήριο δοκιμών και πιστοποιήσεων. Σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, οι βασικοί άξονες που κάνουν τη διαφορά στην ELVIAL είναι οι στοχευμένες επενδύσεις σε τεχνολογίες αιχμής και εξελιγμένα ρομποτικά συστήματα, η καινοτομία σε προϊόντα και υπηρεσίες, η υψηλή ποιότητα που ξεκινά από την αυστηρή επιλογή της ποιότητας των πρώτων υλών έως και την παραγωγή του τελικού προϊόντος, η ευέλικτη διοίκηση που αφουγκράζεται τις ιδιαίτερες συνθήκες των αγορών, και προσαρμόζει άμεσα το λειτουργικό μοντέλο της εταιρείας και η χρηματοοικονομική θωράκιση, με σωστό προγραμματισμό των χρηματικών ροών αλλά και την ισχυρή δέσμευση των μετόχων για τη μη διανομή μερισμάτων στα έτη που η εταιρεία υλοποιεί σημαντικές επενδύσεις.

«Η αξιοπιστία είναι η βάση του διεθνούς εμπορίου»

Η επιβολή των capital controls το καλοκαίρι του 2015 προκάλεσε σοκ σε όλη τη χώρα. Η ELVIAL βρέθηκε αντιμέτωπη με μια εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση. Δεν μπορούσε να βρει φορτηγά για να αποστείλει τις παραγγελίες της στις αγορές του εξωτερικού. Ο λόγος ήταν ότι το πρώτο διάστημα εξαιτίας της αναστάτωσης δεν υπήρχαν φορτία από το εξωτερικό προς τη χώρα μας. Ετσι η εταιρεία αποφάσισε να επωμιστεί και το κόστος της επιστροφής των φορτηγών χωρίς εμπορεύματα, προκειμένου να πραγματοποιηθούν δρομολόγια και να αντεπεξέλθει στις παραγγελίες προς τους πελάτες της.

Οπως εξηγεί στην «Κ» ο κ. Δ. Τζίκας, η αξιοπιστία, η δημιουργία και η διαφύλαξη σχέσεων εμπιστοσύνης είναι ζωτικής σημασίας. Το διεθνές εμπόριο είναι μια αλυσίδα εμπιστοσύνης: «ο πελάτης πρέπει να είναι απολύτως βέβαιος ότι έχουμε πάντα το απαιτούμενο απόθεμα για την παραγγελία, το φορτηγό απαραιτήτως να βρίσκεται στην ώρα του στον προορισμό, αν δεν τα καταφέρεις χάνεις την σειρά σου και μαζί την αξιοπιστία σου. Ολα πρέπει να λειτουργούν στη εντέλεια».

Η επέκταση στο εξωτερικό, σημειώνει ο κ. Τζίκας, αποτέλεσε ένα μεγάλο εσωτερικό στοίχημα και απαιτήθηκε επίμονη και επίπονη δουλειά δύο ετών προκειμένου να καταφέρει να ανοίξει την πόρτα των δύσκολων αγορών της κεντρικής Ευρώπης. «Πρόκειται για ιδιαίτερα απαιτητικές αγορές. Δεν πρέπει μόνο να έχεις εξαιρετικά προϊόντα σε ανταγωνιστικές τιμές αλλά πρέπει να τους πείσεις ότι έχεις αποτελεσματικές εσωτερικές διαδικασίες, επάρκεια στελεχών, πιστοποιημένες διαδικασίες περιβαλλοντικής συμμόρφωσης και υγιεινής και να συμμορφώνεσαι με δεκάδες άλλες απαιτήσεις, από το να φορούν πιστοποιημένες φόρμες εργασίας οι εργαζόμενοι στη γραμμή παραγωγής μέχρι την κατάσταση των χώρων εστίασης του προσωπικού». Ολα αυτά, σημειώνει, αποτελούν μια πολύ δύσκολη και υψηλού κόστους προσπάθεια, αλλά αν τα καταφέρεις στις αγορές της κεντρικής Ευρώπης τότε ανοίγουν οι πόρτες παντού.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ