ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Ο μικρόκοσμος της ΕΡΤ...

ΜΑΡΙΑ ΚΑΤΣΟΥΝΑΚΗ

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Ορέστης Ανδρεαδάκης (αριστερά) με τους Αλεξάντερ Πέιν και Φαίδωνα Παπαμιχαήλ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Φεστιβάλ των δύο κόσμων θα μπορούσε να είναι ο τίτλος της προτελευταίας ημέρας της 58ης διεθνούς κινηματογραφικής διοργάνωσης στη Θεσσαλονίκη. Ενας θεσμός που προχωράει με βήμα ταχύ στο μέλλον, με τη στήριξη και ενεργή συμμετοχή τόσο της νέας του διεύθυνσης όσο και του κοινού, είχε μια στιγμή που επανέφερε στη μνήμη τις χειρότερες εποχές της συνδικαλιστικής καθήλωσης, αυτοαναφορικότητας και μηδενικής επαφής με την πραγματικότητα.

Ο Αλεξάντερ Πέιν, η χαρά της δημιουργίας, οι υπερπλήρεις αίθουσες προβολής, νέες ιδέες, φρέσκες προτάσεις, ζυμώσεις, και αναζητήσεις από τη μία πλευρά και η νέα διοίκηση της ΕΡΤ από την άλλη, να γυρνάει το ρολόι του χρόνου στη δεκαετία του ’80. Πέντε εκπρόσωποι, με επικεφαλής τον διευθύνοντα σύμβουλο Βασίλη Κωστόπουλο, προσπαθούσαν να στηρίξουν τα αστήριχτα με αποτέλεσμα να δυσφορούν, να πίνουν νερό, να ανακάθονται στη θέση τους, να γίνονται επιθετικοί με τις δημοσιογραφικές ερωτήσεις και τις οξείες παρεμβάσεις των κινηματογραφιστών.

Θέμα της συνέντευξης Τύπου η αιφνίδια αντικατάσταση της Επιτροπής Κινηματογράφου της ΕΡΤ, αρμόδιας για την έγκριση και χρηματοδότηση ταινιών με βάση το 1,5%, τρεις ημέρες προτού ανακοινώσει τις νέες ενισχύσεις της στο ελληνικό σινεμά, ολοκληρώνοντας το έργο της χρονιάς. Η νέα επιτροπή αποτελείται από υπαλλήλους της ΕΡΤ. Οταν κλήθηκε να δώσει απαντήσεις ο διευθύνων σύμβουλος, ανακοίνωσε τη... δημιουργία μιας Πόλης του Κινηματογράφου και της Τηλεόρασης στην Περαία Θεσσαλονίκης!

Τι απέμεινε από τη συνάντηση; Το επιχείρημα ότι εφόσον τα χρήματα είναι της ΕΡΤ «οι δικοί μας υπάλληλοι μπορούν να τα διαχειριστούν καλύτερα, με μεγαλύτερη ασφάλεια και διαφάνεια». «Η καινούργια επιτροπή έχει περισσότερα εχέγγυα από άλλες...» είπε ο κ. Κωστόπουλος, καταφέροντας το χαριστικό πλήγμα στη λογική και σε κάθε έννοια δημοκρατικής διαδικασίας. «Ποια είναι τα βιογραφικά των νέων μελών της επιτροπής και ποια η σχέση τους με το σινεμά;» η δημοσιογραφική ερώτηση. «Αλλη ερώτηση, παρακαλώ», η απάντηση. Και λίγα λεπτά αργότερα: «Οι εργαζόμενοι της ΕΡΤ είναι καταρτισμένοι και έχουν σπουδάσει το αντικείμενο. Είναι δυνατόν να λέτε ότι οι άνθρωποι που δουλεύουν στην ΕΡΤ δεν έχουν ιδέα από κινηματογράφο;».

Κι αν η διοίκηση της δημόσιας ελληνικής τηλεόρασης έκανε (και) τους ξένους ανταποκριτές να χάσουν τα λόγια τους και να τρίβουν τα μάτια τους (μήπως έχουν παγιδευτεί στην κάψουλα του χρόνου), η φεστιβαλική ζωή εκτός της αιθούσης, που δόθηκε η συνέντευξη Τύπου, είναι γεμάτη δυναμική, ζωντάνια και απρόβλεπτες συναντήσεις.

Καλώς όρισες, Δέσποινα!

Οπως η προχθεσινή, στο Ολύμπιον, με τον δημοφιλή Αμερικανό σκηνοθέτη Αλεξάντερ Πέιν. Οι ελληνικές ρίζες του αποδείχθηκαν ακμαιότατες και ανανεωμένες (ύστερα από τον γάμο του με νεαρή Ελληνίδα και πολύ πρόσφατα μητέρα του πρώτου παιδιού τους). Προλογίζοντας την προβολή της νέας του ταινίας «Μικρόκοσμος» («Downsizing»), στην κατάμεστη αίθουσα, που σείστηκε από το χειροκρότημα μόλις εμφανίστηκε, έχοντας στο πλευρό του τον διάσημο διευθυντή φωτογραφίας του Φαίδωνα Παπαμιχαήλ αλλά και τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ Ορέστη Ανδρεαδάκη, είπε σε άψογα ελληνικά: «Τι χαρά, να βρίσκομαι εδώ, στη Θεσσαλονίκη! Εχω έρθει τέσσερις φορές με ταινίες μου και δύο συμμετέχοντας στην κριτική επιτροπή. Οταν είμαι στην Ελλάδα ο κόσμος με ρωτάει συνέχεια πότε θα γυρίσω εδώ μια παραγωγή. Σας ανακοινώνω λοιπόν ότι του χρόνου θα έχω μια ταινία στην Ελλάδα...» Πριν προλάβουμε να συνέλθουμε από την... είδηση, προχώρησε στην «αποκάλυψη»: θα είναι το βίντεο από τη βάπτιση της κόρης του, Δέσποινας! «Μόλις πω 1, 2, 3 θα φωνάξετε όλοι μαζί “Καλώς όρισες, Δέσποινα!”», κάλεσε την αίθουσα, καταγράφοντας τη σκηνή με το κινητό του. Κάπως έτσι, ο Αλεξάντερ Πέιν έκανε, προχθές, στη Θεσσαλονίκη το πρώτο του γύρισμα!

12,7 εκατοστά

Ο «Μικρόκοσμος», με πρωταγωνιστή τον Ματ Ντέιμον, εστιάζει στην ιστορία ενός ζευγαριού που θέλει να ενταχθεί σε μια κοινότητα μικροσκοπικών ανθρώπων για να αλλάξει το βιοτικό του επίπεδο. Από το ύψος των 12,7 εκατοστών, στο οποίο συρρικνώνεται ο Ντέιμον, και χιλιάδες άλλοι, συμμετέχοντας σε ένα δοκιμασμένο πείραμα μοριακής σμίκρυνσης, βλέπουμε τον κόσμο με άλλο μάτι. Η αφήγηση του Πέιν, αν και το σενάριο χαρακτηρίζεται επιστημονικής φαντασίας, είναι ένα οξυδερκές σχόλιο στο πληθυσμιακό, οικολογικό, περιβαλλοντικό και καταναλωτικό αδιέξοδο της εποχής μας. Ο ζόφος εναλλάσσεται με το χιούμορ και η αμηχανία κάποιων σκηνών με την ανεπτυγμένη συναισθηματική νοημοσύνη, αφηγηματική δεξιότητα και ευαισθησία του Αλεξάντερ Πέιν.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ