ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οριακή αύξηση 0,4% στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ το δεκάμηνο

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Εικόνα στασιμότητας παρουσιάζει η αγορά σούπερ μάρκετ, καθώς οι εκτεταμένες προσφορές ροκανίζουν τα όποια οφέλη από τη σχετική αύξηση του όγκου πωλήσεων. Η κατάσταση είναι οριακή τόσο για τους λιανεμπόρους όσο και για τους προμηθευτές, οι οποίοι μοιράζονται, αν και όχι εξίσου, το κόστος των προσφορών. Η εταιρεία ερευνών αγοράς Nielsen εκτιμά ότι η χρονιά θα κλείσει με θετικό πρόσημο, ωστόσο δεν είναι λίγοι οι εκπρόσωποι του λιανεμπορίου που κρίνουν ότι το 2018 θα είναι δυσκολότερο έτος και προβλέπουν συνέχιση των ανακατατάξεων στον κλάδο.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Nielsen στο δεκάμηνο Ιανουαρίου - Οκτωβρίου 2017, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ παρουσιάζουν οριακή αύξηση 0,4% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2016.

Στα λεγόμενα ταχυκίνητα αγαθά, τα προϊόντα δηλαδή που καταναλώνονται και αγοράζονται συχνά από τους καταναλωτές (γαλακτοκομικά, προϊόντα καθαρισμού, είδη προσωπικής περιποίησης, αναψυκτικά, τυποποιημένα και κατεψυγμένα τρόφιμα), οι πωλήσεις καταγράφουν στο δεκάμηνο οριακή πτώση της τάξης του 0,4%. Ειδικά, μάλιστα, στα είδη προσωπικής περιποίησης και προϊόντα οικιακής χρήσης η πτώση της αξίας των πωλήσεων είναι αντιστοίχως 2,1% και 1,3%. Η αρκετά μεγαλύτερη πτώση σε σύγκριση με το σύνολο των ταχυκίνητων αγαθών οφείλεται, όπως επισημαίνει η Nielsen, κυρίως στις αποπληθωριστικές πιέσεις που δέχονται οι συγκεκριμένες κατηγορίες, λόγω των έντονων προωθητικών ενεργειών.

Ο τζίρος συνολικά στα τρόφιμα και ποτά διατηρείται στα ίδια επίπεδα με την περυσινή χρονιά, καθώς οι όποιες απώλειες σε κάποιες κατηγορίες, λόγω επίσης των προσφορών, αντισταθμίζονται από τις αυξήσεις που έχουν επέλθει σε κάποια προϊόντα ως αποτέλεσμα της επιβολής ή της αύξησης των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης (ΕΦΚ). Χαρακτηριστικά παραδείγματα σε αυτή την περίπτωση είναι ο καφές και η μπίρα. Στον μεν καφέ επιβλήθηκε από την 1η Ιανουαρίου 2017 ΕΦΚ, που πρώτα δεν υπήρχε, στη δε μπίρα έχει αυξηθεί από τον Ιούνιο του 2016 περαιτέρω ο ΕΦΚ. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), η τιμή του καφέ τον Οκτώβριο του 2017 σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2016 εμφάνιζε αύξηση 16,6%. Η τιμή της μπίρας τον Οκτώβριο του 2017 σε σύγκριση με τον Μάιο του 2016, λίγο πριν δηλαδή την επιβολή της αύξησης του ΕΦΚ, εμφανίζεται αυξημένη κατά 13,17%.

Η υψηλότερη αύξηση πωλήσεων για το δεκάμηνο Ιανουαρίου - Οκτωβρίου 2017 καταγράφεται στα φρέσκα/χύμα προϊόντα και είναι της τάξης του 3%.

Το πόσο οι προσφορές επηρεάζουν τον συνολικό τζίρο αποτυπώνεται και στα στοιχεία της έτερης μεγάλης εταιρείας ερευνών αγοράς, της IRI. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα προς δημοσιοποίηση στοιχεία της τα οποία αφορούν στο εννεάμηνο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2017, αν και ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε κατά 2,1% η τιμή ανά μονάδα υποχώρησε κατά 1%, γεγονός που στο εννεάμηνο έχει ως συνέπεια τον περιορισμό της αύξησης της αξίας πωλήσεων στο 1%.

Η επίδραση των προωθητικών ενεργειών αποτυπώνεται με μεγαλύτερη σαφήνεια στις επιμέρους κατηγορίες προϊόντων. Τα στοιχεία της IRI για το εννεάμηνο δείχνουν οριακή αύξηση του όγκου πωλήσεων των απορρυπαντικών και ειδών καθαρισμού σπιτιού (είδη οικιακής χρήσης) κατά 0,1%, αλλά μείωση της αξίας πωλήσεων κατά 2,6% στο ίδιο διάστημα. Θετικό πρόσημο έχουν οι πωλήσεις σε όγκο και των ειδών προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς, καθώς σημειώνουν αύξηση 0,5% στο εννεάμηνο, όμως οι πωλήσεις σε αξία καταγράφουν υποχώρηση 2,8%. Αντιστοίχως, στα είδη προσωπικής υγιεινής ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε κατά 1,4%, όμως ο τζίρος της κατηγορίας συρρικνώθηκε κατά 2,5%.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ