ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η απόβαση του Λούβρου στην Ανατολή
ΑΜΠΟΥ ΝΤΑΜΠΙ

Τέχνη από όλο τον κόσμο κατακλύζει το νέο Λούβρο στο Αμπου Ντάμπι. Επειτα από περιπέτειες ετών αλλά με μεγάλη επιτάχυνση τα τελευταία χρόνια, το νέο μουσείο εγκαινιάστηκε τον Νοέμβριο, με συνολικό κόστος κατασκευής περί τα 600 εκατ. ευρώ. Το κτίριο, σε σχέδια του διάσημου Γάλλου αρχιτέκτονα Ζαν Νουβέλ, είναι πλέον και αυτό έμβλημα της διεθνούς σκηνής των μουσείων με έντονη την αναφορά στην αραβική παράδοση, στο φιλτράρισμα του φωτός, στη συνύπαρξη με το νερό. Ορισμένα σημεία στο κτίριο ανακαλούν αραβικά λουτρά ή κλειστούς κήπους παραδείσων κατά την ισλαμική παράδοση. Σε κάθε περίπτωση, το νέο Λούβρο στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα αποτελεί τεράστια επένδυση, οικονομική και πολιτισμική, που σαφώς μεταβάλλει στο εξής τους πολιτιστικούς άξονες Δύσης και Ανατολής σε ό,τι αφορά τη διοργάνωση μεγάλων γεγονότων σε μουσεία. Για τη Μέση Ανατολή, και ειδικότερα για τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το νέο Λούβρο Αμπου Ντάμπι αποτελεί αντιδραστήρα και μοχλό ανάπτυξης. Θα προσελκύσει πολλούς επισκέπτες από όλον τον κόσμο και θα ενισχύσει την κοσμοπολίτικη ταυτότητα της περιοχής. Στο μέλλον μένει να κριθούν η αντοχή και η συμπεριφορά του νέου μουσείου, καθώς θα ζει τη δική του καθημερινότητα ως ένας πόλος ανάμεσα στην Ευρώπη και την Κεντρική Ασία.

Σήμερα, όμως, το νέο Λούβρο στο Αμπου Ντάμπι είναι σαν μια ιπτάμενη κιβωτός με έργα δυτικής τέχνης που προσγειώθηκε στον Αραβικό Κόλπο. Αναμφισβήτητα, ο συμβολισμός είναι υψηλός και ευανάγνωστος, αλλά είναι σαφές ότι μιλάμε για μια οικονομική συμφωνία δυσθεώρητου ύψους. Αρκεί να αναφέρει κανείς ότι για το δικαίωμα χρήσης του ονόματος του Λούβρου στο νέο μουσείο καταβλήθηκε εκ μέρους του Αμπου Ντάμπι το ποσόν των 525 εκατ. δολαρίων.

Είναι δύσκολο να αποφευχθεί, τουλάχιστον στην αρχή, η οριενταλιστική ματιά των Δυτικών, όπως δείχνουν και οι φωτογραφίες που έρχονται από το νέο μουσείο. Εξάπτει η αντίθεση ανάμεσα σε Δύση και Ανατολή και ακόμη και σήμερα αποτελεί φωτογραφικό θέμα σε ένα πρώτο επίπεδο στερεοτυπικής εικονογραφίας. Πέραν αυτού, όμως, η διάχυση της τέχνης είναι μόνο θετικό γεγονός και το Αμπού Ντάμπι μπήκε και στον χάρτη των πολιτιστικών προορισμών.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Νέος ουρανοξύστης

Δεν είναι τυχαίος ο νέος ουρανοξύστης που ανεγείρεται στο Μανχάταν (30 East 31st Street). Συνομιλεί με τα παλαιότερα κτίρια γύρω του, και ο αρχιτέκτων Morris Adjmi, ακολουθώντας την επιθυμία των πελατών του, του έδωσε μια νεογοτθική αίσθηση στις λεπτομέρειες, καθώς γείτονες είναι το Kaye Building (105 Madison Ave) και το κτίριο με τη διακοσμητική τερακότα (207 West 79th Street). O νέος πύργος, 40 ορόφων, ανάμεσα στη Μάντισον και στην Παρκ, είναι το ψηλότερο κτίριο που έχει σχεδιάσει ο Adjmi.

ΛΟΝΔΙΝΟ
Ρωσική Επανάσταση

Πλήθος  εκθέσεων έχουν οργανωθεί ανά τον κόσμο για τα 100 χρόνια από τη Ρωσική Επανάσταση, αλλά η έκθεση στην Τate Modern στο Λονδίνο, που διαρκεί έως τις 18 Φεβρουαρίου, συγκεντρώνει μεγάλο κοινό. Στη φωτογραφία, μια επισκέπτρια στέκεται μπροστά σε δύο λιθόγραφες αφίσες της Σοβιετικής Ενωσης που είχαν εκδοθεί με σκοπό να νουθετήσουν τους πολίτες ώστε να κρατούν το στόμα τους κλειστό. «Μη φλυαρείτε. Το κουτσομπολιό συγγενεύει με την προδοσία».

ΒΟΣΤΩΝΗ
Η χρυσή εποχή των Ολλανδών

Oι «Τέσσερις Τουλίπες», ακουαρέλα και γκουάς του Γιάκομπ Μαρέλ, από τα μέσα του 17ου αιώνα, είναι ένα από τα 330 έργα που δωρήθηκαν στα Μουσεία Τέχνης του Χάρβαρντ από τη Συλλογή Maida and George Abrams. Οι ειδικοί και μελετητές του 17ου αιώνα ισχυρίζονται πως η Βοστώνη μεταβάλλεται γοργά σε παγκόσμιο κέντρο για τον Χρυσό Αιώνα των Ολλανδών χάρη ακριβώς σε αυτήν την πολύτιμη δωρεά που συγκεντρώνει υψηλής ποιότητας, και ελάχιστα μελετημένα, έργα.

ΠΟΛΗ ΤΟΥ ΜΕΞΙΚΟΥ
Το άλικο χρώμα

Εργα μεγάλων δασκάλων, όπως του Τόμας Λόρενς, του Αντον βαν Ντάικ και του Τζόσουα Ρέινολντς, είναι μέρος της έκθεσης που παρουσιάζεται στην Πόλη του Μεξικού, στο Μουσείο Καλών Τεχνών, με θέμα το κόκκινο του Μεξικού. Η έκθεση φέρνει κοντά έργα από διάφορα μουσεία με κοινό στοιχείο το ιδιαίτερο εκείνο κόκκινο, το πορφυρό ή άλικο, που προέρχεται από το έντομο κοχενίλη, που ζει σε κακτοειδή φυτά του Μεξικού. Η χρήση αυτού του χρώματος συνδέεται με σπουδαία έργα τέχνης.

ΛΙΓΗΡΑΣ
Μαντάμ ντε Πομπαντούρ


Εικόνες από το εσωτερικό του πύργου της Μαντάμ ντε Πομπαντούρ, στον ποταμό Λίγηρα, κυκλοφορούν εσχάτως λόγω της επικείμενης πώλησης του μνημείου, που είναι γεμάτο έργα τέχνης. Πλήρως συντηρημένο, το château χτίστηκε στα μέσα του 18ου αιώνα ως δώρο του βασιλιά Λουδοβίκου ΙΕ΄ στην ερωμένη του Μαντάμ ντε Πομπαντούρ. Αγοράστηκε το 1983 από μεγιστάνα του Μονακό, που δαπάνησε πάνω από 100 εκατ. δολάρια για την αποκατάσταση του πύργου. Τώρα, είναι και πάλι προς πώληση.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ