ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Ενας φούξια μοντερνισμός

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΗΝΑΚΗΣ

Είναι παράξενος ο κόσμος του «Release the Kraken»: ενώ σε παίρνει από τα μούτρα μπαίνοντας στην γκαλερί, σε καθησυχάζει με τα οικεία μοτίβα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στη «Μάχη των Τιτάνων» του 1981, ο Λόρενς Ολίβιε διατάσσει: «Ελευθερώστε το Θηρίο» («Release the Kraken»), εννοώντας τη Μέδουσα, αφού το φιλμ βασιζόταν στον μύθο του Περσέα. Την ίδια διαταγή έδωσε και ο Λίαμ Νίσον στο 3D remake του 2010. Το Ιντερνετ δεν άργησε να τσιμπήσει τη φράση περιφέροντάς τη στα αχανή λιβάδια του ως viral τρολάρισμα.

Ούτε, όμως, ο Αντωνάκης άργησε να την αντιληφθεί, παρουσιάζοντας τη νέα σειρά έργων του στην γκαλερί της Ελευθερίας Τσέλιου υπό τον τίτλο «Release the Kraken». Στον ημιώροφο της Ηρακλείτου 3, κατά την ξενάγηση από τον ζωγράφο και την γκαλερίστα, παρατηρώ τους πίνακες, όλους σε λινό καμβά, που αναφέρονται στην πρώτη σούπερ επιτυχημένη σειρά στην ελληνική ιδιωτική τηλεόραση, τις «Τρεις Χάριτες». Εχετε δει ροζ ή μοβ... Μόραλη να αναπαριστά το κλασικό σαλονάκι των τριών αδελφών Χαρίτου στη σειρά των Ρέππα-Παπαθανασίου; Μήπως έχετε δει Τσαρούχη με χρώματα της ντισκομπάλας; «Παρά τις αμέτρητες φορές που έχω επισκεφτεί το σπίτι των αδερφών Χαρίτου, αδυνατώ να θυμηθώ αυτό που είδα την πρώτη φορά, προτού ξεκινήσουν οι επαναλήψεις. Επιχειρώ να το περιγράψω αφαιρώντας και αλλοιώνοντας πολλά από τα στοιχεία, μετατρέποντάς το περισσότερο σε μακέτα της ανάμνησής μου παρά σε μιαν απεικόνιση ενός σκηνικού», λέει ο Αντωνάκης σχετικά.

Είναι παράξενος ο κόσμος του «Release the Kraken»: ενώ σε παίρνει από τα μούτρα μπαίνοντας στην γκαλερί, σε καθησυχάζει με τα οικεία μοτίβα. Η ένταση των χρωμάτων και των σχημάτων, οι τίτλοι έργων, ακόμη κι εκείνη η μανιέρα των εικόνων δημιουργούν μιαν αφήγηση για όσα ο λαϊκός, εύληπτος και μαζικός πολιτισμός εγγράφει στις αναμνήσεις μας. Αυτές τις μνήμες μεταφράζει ο ζωγράφος, ενώ, ταυτόχρονα, προβαίνει και σε μια «βιωματική ανάγνωση» για το πώς «μπερδεύεται γλυκά» το παρελθόν με το παρόν. Ο Αντωνάκης θυμάται εκπομπές όπως το «She-Ra: Princess Of Power», ταινίες Disney όπως το «Parent Trap» ή το «Ugly Dachshund», σκηνές τρόμου από το «Twin Peaks» και σκηνικά της «Δυναστείας».

Κι όσο ολοκληρωτικά ποπ είναι η ζωγραφική πραγματεία στην τηλεόραση της δεκαετίας του ’80 και της πρώτης ανάσας του ’90, άλλο τόσο πολυεπίπεδος είναι ο τρόπος με τον οποίον ο Αντωνάκης «απελευθερώνει το Θηρίο».

​​Αντωνάκης, «Release the Kraken». Eleftheria Tseliou Gallery, Ηρακλείτου 3, Κολωνάκι. Εως 16 Δεκεμβρίου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ