ΕΛΛΑΔΑ

Αύξηση ωραρίου και αξιολόγηση ζητεί η τρόικα

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

Με βάση την τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ, η Ελλάδα έχει από τους «χαμηλότερους» χρόνους διδασκαλίας μεταξύ των χωρών του Οργανισμού.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Εκπαίδευση

Κίτρινη κάρτα, με την πιο σκληρή γλώσσα, έβγαλαν χθες οι εκπρόσωποι των θεσμών στο υπουργό Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου. Ζήτησαν αύξηση του υποχρεωτικού εβδομαδιαίου ωραρίου των εκπαιδευτικών, αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα και αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Και αυτό, διότι φέρεται να κρίνουν ότι οι έως τώρα αποφάσεις του υπουργού δεν υλοποιούν τους στόχους που έχουν τεθεί. «Είμαστε σε τροχιά σύγκρουσης», ήταν το πρώτο σχόλιο που έκανε στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας μετά την ολοκλήρωση της συνάντησης.

Ειδικότερα, τα θέματα που έθεσαν οι θεσμοί στον κ. Γαβρόγλου κρίνονται ως πολιτικές βόμβες, καθώς αφορούν τον μεγαλύτερο κλάδο δημοσίων υπαλλήλων, τους εκπαιδευτικούς.

Συγκεκριμένα, οι θεσμοί έθεσαν ζήτημα αύξησης του υποχρεωτικού εβδομαδιαίου ωραρίου των εκπαιδευτικών, ύστερα από εκείνη του 2014. Σήμερα, το ωράριο κλιμακώνεται με βάση τα χρόνια υπηρεσίας και τη θέση του εκπαιδευτικού, από τις 18 ώρες (για τους μεγαλύτερους) έως τις 24 ώρες (για τους νεότερους). Οι θεσμοί φέρεται να μην είναι ικανοποιημένοι με την πρόσφατη απόφαση του υπουργείου Παιδείας να μειώσει τον αριθμό των μαθημάτων που εξετάζονται στο τέλος της χρονιάς στο λύκειο (είχε προηγηθεί ανάλογη απόφαση επί Νίκου Φίλη για το γυμνάσιο) για να αυξήσει τις ημέρες διδασκαλίας.

Με βάση την τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ (Education at a Glance 2017), η Ελλάδα έχει από τους «χαμηλότερους» χρόνους διδασκαλίας μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ (στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση οι ημέρες είναι 175 και 153 στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ενώ ο καθαρός χρόνος διδασκαλίας είναι 630 ώρες στην πρωτοβάθμια και 528 ώρες σε γυμνάσιο και λύκειο), και η αιτία είναι ότι το σύστημά της έχει πληθώρα εξετάσεων η διοργάνωση των οποίων στο λύκειο επηρεάζει και τα υπόλοιπα σχολεία. Οι θεσμοί φέρεται να ζητούν να αλλάξει και η κατανομή των ωρών, καθώς τώρα οι νεότεροι εκπαιδευτικοί έχουν μεγαλύτερο υποχρεωτικό ωράριο από τους παλαιότερους.

Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είναι απολύτως αρνητική στην προοπτική αύξησης του ωραρίου, ωστόσο στο μνημόνιο ορίζεται ότι το υπουργείο Παιδείας δεσμεύεται μέχρι τον Νοέμβριο του 2017 να υιοθετήσει τον αριθμό των ελάχιστων ωρών διδασκαλίας ανά εκπαιδευτικό και τις αναλογίες μαθητών ανά τάξη και ανά εκπαιδευτικό, με βάση τις βέλτιστες πρακτικές στις χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ, με τις αλλαγές να αρχίζουν να ισχύουν από τη σχολική χρονιά 2018-2019.

Ακόμη ένα θέμα που έθεσαν χθες οι θεσμοί είναι η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, στην οποία το υπουργείο Παιδείας ολιγωρεί, την ίδια στιγμή που η αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων έχει ξεκινήσει. Μάλιστα, οι θεσμοί φέρεται να διατυπώνουν την άποψη πως όχι μόνο δεν έχει θεσμοθετηθεί η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, αλλά ούτε η αυτοαξιολόγησή τους δεν έχει προχωρήσει, όπως και η αξιολόγηση των στελεχών.
Τρίτο θέμα που έθεσαν οι θεσμοί είναι η αύξηση του ανώτερου αριθμού μαθητών ανά τμήμα, από 25 στην Α/βάθμια και 27 στη Β/βάθμια σήμερα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ