ΜΟΥΣΙΚΗ

Ο «ρομαντικός κυνικός» στην ΕΛΣ

ΣΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

Για τη σκηνοθεσία της «Μποέμ», το 2007, ο Βικ γνώρισε τους δρόμους της Αθήνας. Πριν από το ανέβασμά της ο Λαζαρίδης αποπέμφθηκε, ενώ ο Βικ κατέληξε στην Κρήτη.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Ο τρόπος που ήρθε και ο τρόπος που έφυγε με είχαν συγκλονίσει. Είχε τις καλύτερες προϋποθέσεις. Αφησε την Αγγλία και αφοσιώθηκε στην Ελλάδα. Αλλοι όμως αποφάσισαν ότι δεν ήταν κατάλληλος. Ηταν κάτι που με πλήγωσε τότε και με εξόργισε. Επρεπε να αποδοθεί η πραγματική αξία του έργου του χωρίς μικροπρέπειες. Είναι ένας τρόπος δικαίωσης του έργου που άφησε και μια έμμεση συγγνώμη», λέει στην «Κ» ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Γιώργος Κουμεντάκης για το μεγάλο αφιέρωμα που αποτείνει η ΕΛΣ στη μνήμη του σπουδαίου σκηνοθέτη και σκηνογράφου Στέφανου Λαζαρίδη (1942-2010), ο οποίος διετέλεσε διευθυντής του φορέα για ένα σύντομο χρονικό διάστημα.

Το αφιέρωμα ξεκίνησε με την «Μποέμ», σε σκηνοθεσία Γκρέιαμ Βικ, που έκανε πρεμιέρα την περασμένη Πέμπτη και θα ακολουθήσει η «Τόσκα» από τον Νίκο Πετρόπουλο τον Φεβρουάριο του 2018, δύο παραγωγές που παρήγγειλε ο Λαζαρίδης κατά τη θητεία του στην ΕΛΣ. Το λυρικό αφιέρωμα θα πλαισιωθεί και από την έκθεση «Στέφανος Λαζαρίδης: κυνικά ρομαντικός» στο νέο κτίριο της Εθνικής Βιβλιοθήκης με υλικό από το αρχείο του σκηνογράφου.

«Η “Μποέμ” έχει έναν ρεαλισμό που νομίζω ότι μου ταιριάζει, μπορεί και μεταφέρει στην εποχή μας την ουσία του έργου. Η Αθήνα απασχολούσε τον Λαζαρίδη και γι’ αυτό είχε καλέσει τον Βικ να δει την Ομόνοια και τα Εξάρχεια. Εκείνος κατάφερε να δημιουργήσει ένα σύγχρονο κέλυφος για να πει μια ιστορία που συνέβη πολλά χρόνια πριν με τρόπο φυσικό», σημειώνει ο κ. Κουμεντάκης για την παράσταση που αναβιώνει στην ΕΛΣ, με τη Μυρτώ Παπαθανασίου στον ρόλο της Μιμής.

Με τον Στέφανο Λαζαρίδη ο Γιώργος Κουμεντάκης συνεργάστηκε στο θέατρο και διατηρούσαν επαφή κατά την περιόδο που ο πρώτος πέρασε το κατώφλι της ΕΛΣ και ο δεύτερος είχε εγκατασταθεί στην Τήνο. «Πάντα έβλεπα τις παραστάσεις του στη Λυρική και έφευγα με μια αίσθηση πληρότητας, ένιωθα ότι ο οργανισμός επιτελούσε τον σκοπό του», σημειώνει ο κ. Κουμεντάκης. Ως συνεργάτης, θυμάται, ήταν ειλικρινής και αυθόρμητος, αλλά η διπλωματία δεν ήταν το χαρακτηριστικό του. «Σε έφερνε αντιμέτωπο με τον εαυτό σου. Ηταν μεγάλος καλλιτέχνης και είχε πολλά ερωτήματα. Η επαφή μας πέρασε μέσα από έντονες συγκρούσεις ιδεών για τη δουλειά αλλά όλα αυτά με βοήθησαν στο τέλος», τονίζει.

Ο «ρομαντικός κυνικός», όπως ήταν γνωστός, ήρθε στη Λυρική του 2006 «γεμάτος ενθουσιασμό», μας λέει ο κ. Κουμεντάκης, με στόχο την εξυγίανση του φορέα. Μετά 30 χρόνια εμπειρίας στην Εθνική Οπερα της Αγγλίας, συνεργασίες με σπουδαίους σκηνοθέτες όπως ο Ντέιβιντ Πάουντνι και παραγωγές που άφησαν ιστορία, ο Ελληνας που διέπρεψε στο εξωτερικό επέστρεψε για να βοηθήσει τη χώρα του.

Οι παρεμβάσεις του όμως γρήγορα προσέκρουσαν στην ελληνική πραγματικότητα και ενώ η ΕΛΣ παρουσίαζε μια αναβαθμισμένη εικόνα εξωτερικά, στο εσωτερικό διεξαγόταν ένας υπόγειος πόλεμος. «Ο νέος διευθυντής», έγραφε η «Κ» στις 31/12/2006, ξεσήκωσε εναντίον του «το λυρικό κατεστημένο». Οι παρεμβάσεις του αφορούσαν μεταξύ άλλων την αναμόρφωση των σκηνών για να χωρούν μεγαλύτερες ορχήστρες, την ακρόαση όλων των μονωδών, την επανεκπαίδευση του μπαλέτου με ξένους δασκάλους και την αλλαγή ρεπερτορίου. Και ενώ το έργο του συναντούσε την καθολική αποδοχή, αποφασίστηκε η αποπομπή του τον Ιούνιο του 2007. «Το ρεπερτόριο που κόμισε στη Λυρική πέρασε στη λήθη μετά την αποπομπή του και σκεφτήκαμε ότι ήρθε η ώρα να κάνουμε ένα σοβαρό αφιέρωμα στη μνήμη του», καταλήγει ο κ. Κουμεντάκης.

​​«Μποέμ», Εθνική Λυρική Σκηνή, ΚΠΙΣΝ. Εως 5/1/2018.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ