ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Στην DG Comp «κόλλησε» η νέα σύμβαση για τον ΔΑΑ

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ

Οσο δεν κλείνει η 20ετής παράταση της παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος», δεν μπορεί να ξεκινήσει η οποιαδήποτε συζήτηση για την πώληση του 30% των μετοχών του ΔΑΑ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στις συμπληγάδες πέτρες της γραφειοκρατίας των Βρυξελλών έχει περιέλθει εδώ και τέσσερις μήνες η σύμβαση της 20ετούς επέκτασης της παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) «Ελ. Βενιζέλος». Και σε αντίθεση με όσα προβλέπονταν αρχικά, η ολοκλήρωση της συναλλαγής όχι μόνον δεν συντελέστηκε στο τέλος του 2017, αλλά χρειάζεται άλλους 4-5 μήνες για την ολοκλήρωσή της.

Αυτό σημαίνει ότι, εκτός από την καταβολή των 251 εκατ. ευρώ προς το ΤΑΙΠΕΔ και των επιπλέον 117 εκατ. ευρώ προς το υπουργείο Οικονομικών για ΦΠΑ, καθυστερεί και η έναρξη της διαδικασίας πώλησης του 30% των μετοχών του ΔΑΑ. Η τελευταία διαδικασία ήταν προγραμματισμένη να ξεκινήσει τον Μάρτιο, αλλά αυτό πλέον δεν θεωρείται εφικτό. Στην πράξη, όσο δεν κλείνει η 20ετής παράταση της παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος», δεν μπορεί να ξεκινήσει η οποιαδήποτε συζήτηση για την πώληση μετοχών.

Η νέα σύμβαση παράτασης της παραχώρησης έχει κολλήσει στις αρχές ανταγωνισμού της Ευρώπης. Η γνωστή DGcomp, δηλαδή η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε., ζητεί συνεχώς όλο και περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη νέα σύμβαση. Κυρίως ζητεί να ενημερωθεί σχετικά με τη νομική βάση πάνω στην οποία παρατάθηκε η διάρκεια παραχώρησης του αεροδρομίου των Σπάτων, για άλλα 20 χρόνια, χωρίς τη διαδικασία του διαγωνισμού, αλλά με απευθείας ανάθεση. Στην πράξη, εξετάζει το ενδεχόμενο να έχει συντελεστεί κρατική ενίσχυση του ΔΑΑ.

Παράγοντες κοντά στη διαδικασία σημειώνουν τώρα ότι οι ελληνικές αρχές υποβάθμισαν τους ελέγχους των κοινοτικών αρχών. Για τη σχετική σύμβαση, η Διυπουργική Επιτροπή Αναδιαρθρώσεων & Αποκρατικοποιήσεων (ΔΕΑΑ) έδωσε το πράσινο φως στις 19 Σεπτεμβρίου και περίπου δύο εβδομάδες αργότερα (2 Οκτωβρίου 2017) υπογράφηκε η σχετική σύμβαση μεταξύ ΔΑΑ και TΑΙΠΕΔ. Στην απόφαση της ΔΕΑΑ, παρόλο που δεν κατονομαζόταν, γενική εκτίμηση ήταν ότι η συμφωνία θα ολοκληρωνόταν μέχρι τέλος του περασμένου έτους. Γι’ αυτό έδινε ένα έτος περιθώριο στον ΔΑΑ, να εξοφλήσει τη β΄ δόση, ύψους 231 εκατ. ευρώ, μέχρι τον Δεκέμβριο του 2018.

Στην υπεραισιοδοξία αυτή συνέτεινε, αφενός μεν η καθυστέρηση που είχε συντελεστεί μέχρι τότε στην αποκρατικοποίηση του ΔΑΑ, αλλά και το γεγονός ότι αυτή αποτελούσε μνημονιακή υποχρέωση της χώρας. Το συμπέρασμα, επομένως, ήταν ότι οι γραφειοκράτες των Βρυξελλών είτε θα «έσπρωχναν» τη διαδικασία είτε θα έκαναν τα «στραβά μάτια» σε τυχόν νομικές λεπτομέρειες του σχεδίου. Ετσι η κυβέρνηση, στο προσχέδιο του προϋπολογισμού για το 2018, συμπεριέλαβε την α΄ καταβολή του ΔΑΑ προς το ΤΑΙΠΕΔ (251 εκατ. ευρώ) στον Δεκέμβριο του 2017. Τίποτε απ’ όλα αυτά δεν συνέβη, και τώρα, σύμφωνα με τα κείμενα της τρίτης αξιολόγησης της ελληνικής οικονομίας, η κύρωση της σύμβασης της 20ετούς παράτασης παραχώρησης του αερολιμένα πρέπει να αναμένεται τον Απρίλιο του 2018.

Παράγοντες κοντά στη διαδικασία σημείωναν ότι οι πιθανότητες να υπάρξει κάποια σοβαρή εμπλοκή είναι χαμηλές, αλλά ποτέ κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος για το αποτέλεσμα της νομικής αξιολόγησης της σύμβασης. Γι’ αυτό άλλωστε και δεν ξεκινούν οι διαδικασίες για την πώληση του 30% των μετοχών κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ. Πάντως, σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, εφόσον η σχετική σύμβαση λάβει το πράσινο φως από την DGcomp και κυρωθεί από τη ελληνική Βουλή, η εκταμίευση των 600 εκατ. ευρώ (483 εκατ. προς το ΤΑΙΠΕΔ και 117 εκατ. ευρώ προς το υπ. Οικονομικών) θα συντελεστεί μέσα στο έτος.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ