ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αρχές Μαρτίου η απόφαση της Aegean για Bοeing ή Airbus

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ

Η επιλογή του κινητήρα είναι αυτή που θα καθορίσει τελικώς εάν ο στόλος της εταιρείας θα εμπλουτιστεί με Boeing ή Airbus.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ολοκληρώνεται τις επόμενες τρεις έως τέσσερις εβδομάδες το θρίλερ που λαμβάνει χώρα από το περασμένο καλοκαίρι για τις δύο μεγάλες κατασκευάστριες αεροσκαφών. Η ευρωπαϊκή Airbus κονταροχτυπιέται με την αμερικανική Boeing, σε μια προσπάθεια να κερδίσουν τη μεγαλύτερη παραγγελία που έχει γίνει ποτέ από την Ελλάδα για την προμήθεια 45 έως 60 αεροσκαφών. Η Aegean έχει ξεκινήσει εδώ και μήνες διαγωνιστική διαδικασία στο πλαίσιο των σχεδίων της για ανανέωση του κορμού του στόλου της σε βάθος 15-17 ετών. Η διαπραγμάτευση με τους δύο κολοσσούς είναι αρκετά σκληρή, καθώς πρόκειται για μια παραγγελία που θα κυμαίνεται μεταξύ 2,5 δισ. και 3 δισ. ευρώ.

Παρά το γεγονός ότι ο αρχικός προγραμματισμός ήθελε την επιλογή κατασκευαστή να ολοκληρώνεται έως τον περασμένο Δεκέμβριο, υπήρξαν λεπτομέρειες που οδήγησαν στην καθυστέρηση της τελικής επιλογής. Πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι το κυρίαρχο εμπόδιο δεν αποτέλεσε η τιμή του κάθε αεροσκάφους (Airbus 320neo ή Boeing 737 max) αλλά η επιλογή του τύπου κινητήρα. Και αυτό γιατί το επιτελείο της Aegean δεν διαπραγματεύεται πλέον την τελική τιμή των κινητήρων όσο τους after sales όρους που αφορούν τη συντήρηση των κινητήρων και το επίπεδο κάλυψης από τις κατασκευάστριες κινητήρων. Το κόστος συντήρησης των κινητήρων θεωρείται ιδιαίτερα κρίσιμο για την Aegean, η οποία επιχειρεί να επωφεληθεί από τον πόλεμο προσφορών που έχει πυροδοτήσει η επικείμενη παραγγελία της.

Το Airbus 320 neo, που αποτελεί τη μία επιλογή της Aegean, μπορεί να «φορέσει» δύο τύπους κινητήρων. Ο ένας είναι ο PurePower PW 1100G-JM της Prat and Whitney και ο άλλος είναι ο LEAP - 1A της CFM International. Το Boeing 737max, από την άλλη, «συνοδεύεται» από κινητήρα της CFM International (LEAP - 1B). Αντικείμενο της διαπραγμάτευσης αυτήν τη στιγμή αποτελεί ο τύπος του κινητήρα, ενώ κριτήριο δεν αποτελεί μόνον η τιμή αγοράς τους. Η Aegean διαπραγματεύεται στην παρούσα φάση τους όρους που ακολουθούν την αγορά των κινητήρων (κόστος συντήρησης - ανταλλακτικών). Στόχος της εταιρείας όπως είχε τονίσει παλαιότερα ο αντιπρόεδρος της Aegean Ευτύχης Βασιλάκης είναι η διαδικασία διαμόρφωσης και διαχείρισης του περιορισμού του κόστους λειτουργίας από τα αεροπλάνα.

Καλά πληροφορημένες πηγές υποστηρίζουν ότι έχει προγραμματιστεί συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της Aegean έως τις αρχές Μαρτίου, το οποίο θα επισφραγίσει με την έγκρισή του την αγορά. Καθίσταται σαφές ότι η ομάδα διαπραγμάτευσης της Aegean θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει έως τότε τη διαδικασία και να έχει καταλήξει στον προτιμητέο κατασκευαστή. «Η διαδικασία θα έχει ολοκληρωθεί εντός 3 ή 4 εβδομάδων», αποκάλυψε ο διευθύνων σύμβουλος της Aegean Δημήτρης Γερογιάννης κατά την ομιλία που παρέθεσε ως επίτιμος ομιλητής του The Aviation Club UK. Η επιλογή του κινητήρα είναι αυτή που θα καθορίσει τελικώς εάν ο στόλος της εταιρείας θα εμπλουτιστεί με Boeing ή Airbus. Παρά το γεγονός ότι η Aegean διατηρεί στόλο 48 Airbus320, στελέχη της εταιρείας δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να αλλάξουν προμηθευτή, «όπως είχαμε κάνει και στο παρελθόν».

Η αίσθηση της αγοράς είναι ότι η Aegean θα προτιμούσε να μεταπηδήσει στα Boeing, ωστόσο εάν δεν καταφέρει να βρει κοινό τόπο συμφωνίας με την CFM International (που είναι ο αποκλειστικός προμηθευτής κινητήρων για το 737max), τότε θα επιλέξει τη γνώριμη οδό της Τουλούζης.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ