ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Οικιακή ψυχαγωγία

Σύμφωνα με μια πρόσφατη και πολύ ενδιαφέρουσα έρευνα του Πανεπιστημίου του Σαν Ντιέγκο, μόνο στο 11% των τηλεοπτικών σειρών οι γυναικείοι χαρακτήρες είναι περισσότεροι από τους ανδρικούς. Και ο κανόνας λέει ότι οι γυναίκες είναι συνήθως νεότερες από τους συμπρωταγωνιστές τους, προσδιορίζονται από την οικογενειακή τους κατάσταση και σπανιότατα τις βλέπουμε στον χώρο εργασίας τους. Ανάμεσα στα άλλα ευρήματα της έρευνας ξεχωρίσαμε ότι την περσινή σεζόν μόνο το 28% των μελών μιας παραγωγής ήταν γυναίκες, είτε επρόκειτο για τη σκηνοθεσία ή το σενάριο είτε τη διεύθυνση της φωτογραφίας ή οποιοδήποτε άλλο πόστο.  

Μία από τις εξαιρέσεις ήταν ασφαλώς η πολυσυζητημένη και πολυβραβευμένη δυστοπία «Handmaid’s Tale» (του δικτύου Hulu), που, εκτός από το ξεκάθαρο μήνυμά του για τη σχέση των δύο φύλων, είχε ως επί το πλείστον γυναίκες σκηνοθέτιδες, βασίστηκε στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Μάργκαρετ Άτγουντ και στον πρώτο ρόλο βρισκόταν μια γυναίκα – η Ελίζαμπεθ Μος στην ερμηνεία της χρονιάς. Πολύ λιγότερο προβεβλημένο υπήρξε το «The Marvelous Mrs. Maisel» (φωτογραφία), μια κωμική σειρά της Έιμι Σέρμαν-Παλαντίνο με πρωταγωνίστρια τη Ρέιτσελ Μπρόσναχαν, που υποδύεται μια υποδειγματική νεαρή σύζυγο της καλής κοινωνίας τη δεκαετία του ’50 στη Νέα Υόρκη. Όταν ο άνδρας της την απατά με τη γραμματέα του, αποφασίζει να ανακαλύψει το αληθινό της ταλέντο, τη stand-up κωμωδία - η σειρά έχει ορισμένες πραγματικά αστείες σκηνές. Αν έχετε συνδρομή στο Amazon, αξίζει τον κόπο. 

Σημαντική επιτυχία σημείωσαν και άλλες σειρές με γυναικοκρατούμενα καστ, από το «Big Little Lies» (φωτογραφία κάτω) του ΗΒΟ μέχρι το εξαιρετικό γουέστερν «Godless» του Netflix και το «Glow», επίσης του Netflix, με την Άλισον Μπρι να ζωντανεύει τον άγνωστο κόσμο της επαγγελματικής γυναικείας πάλης. 

Την ίδια στιγμή στο Χόλιγουντ η συζήτηση καλά κρατεί. Είναι η αμερικανική βιομηχανία του κινηματογράφου μια υπόθεση λευκών ανδρών; Ο προβληματισμός δεν είναι καινούργιος, αλλά τον επανέφερε στην επικαιρότητα πριν από λίγο καιρό η Νάταλι Πόρτμαν στην απονομή των Χρυσών Σφαιρών, καυτηριάζοντας το γεγονός ότι οι υποψήφιοι για το βραβείο σκηνοθεσίας ήταν όλοι άνδρες. Δεν ήταν η πρώτη φορά. Μόλις επτά φορές σε 75 χρόνια έχει υπάρξει υποψήφια γυναίκα σκηνοθέτις στις Χρυσές Σφαίρες και μόνο μία από αυτές κέρδισε το βραβείο - η Μπάρμπρα Στρέιζαντ. Μια λογική απορία ήταν γιατί δεν είχε θέση στη συγκεκριμένη λίστα η Γκρέτα Γκέργουιγκ, παρά το ότι το «Lady Bird» τιμήθηκε από την ίδια επιτροπή ως η καλύτερη κωμική ταινία της χρονιάς. Πάντως, η Γκέργουιγκ θα είναι υποψήφια για το Όσκαρ Σκηνοθεσίας στην αποψινή τελετή και έτσι θα γίνει η πέμπτη(!) γυναίκα που θα διεκδικήσει το εν λόγω βραβείο. που μέχρι σήμερα έχει κερδίσει μόνο η Κάθριν Μπίγκελοου. 

Το πρόβλημα βέβαια δεν είναι (μόνο) η πιθανώς στενόμυαλη σκέψη ορισμένων επιτροπών, αλλά ολόκληρο το σύστημα του Χόλιγουντ που δεν εμπιστεύεται τις γυναίκες πίσω από τις κάμερες. Για κάθε 22 άνδρες σκηνοθέτες αντιστοιχεί μία γυναίκα και ως εκ τούτου τα 92 από τα 100 πιο προσοδοφόρα φιλμ του 2017 γυρίστηκαν από άνδρες. Στην τρίτη θέση, πάντως, βρέθηκε η Πάτι Τζένκινς και η υπερηρωίδα της Wonder Woman, σπάζοντας ένα πολύ κλειστό κλαμπ. 

Εκτός κι αν πιστέψουμε ότι οι γυναίκες ενδιαφέρονται λιγότερο από τους άντρες για τη σκηνοθεσία, κάτι που έως έναν βαθμό μπορεί να ισχύει, ποιος ξέρει, αλλά ασφαλώς δεν αποτελεί απάντηση για τίποτα.         ■

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ