ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Εβδομος στη διακίνηση κοντέινερ στην Ευρώπη ο Πειραιάς

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

Από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους λιμένες της Ευρώπης είναι ο Πειραιάς στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων. Πέρυσι, σημείωσε αύξηση 10,5% έναντι μέσου όρου 4,2% στα 15 μεγαλύτερα ευρωπαϊκά λιμάνια. Από το 2007, η αύξηση είναι 195,7%. Σημειώνεται ότι το 2007, ο Πειραιάς δεν περιλαμβανόταν στη 15άδα, ενώ στο τέλος του 2017 καταλάμβανε πλέον την 7η θέση.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Την πλέον δυναμική ετήσια αύξηση της τελευταίας τριετίας σημείωσαν το 2017 οι μεγαλύτεροι λιμένες εμπορευματοκιβωτίων της Ευρώπης. Για μια ακόμη χρονιά, όμως, ο Πειραιάς μεγέθυνε τα διακινούμενα φορτία του με ρυθμούς υπερδιπλάσιους των ευρωπαϊκών. 

Σύμφωνα με στοιχεία που συνέλεξε και δημοσίευσε η ερευνητική ομάδα του Port Economics, τα 15 κορυφαία λιμάνια της Ευρωπαϊκής Ενωσης το 2017 διακίνησαν 4,2% περισσότερα εμπορευματοκιβώτια έναντι του 2016. Ηταν η δεύτερη συνεχόμενη χρονιά ανόδου, καθώς το 2016 σημειώθηκε αύξηση της τάξεως του 2,1%.

Στους πλέον δυναμικούς ευρωπαϊκούς λιμένες της σχετικής κατάταξης περιλαμβάνεται και ο Πειραιάς, ο οποίος σημείωσε διψήφια ανάπτυξη και αναρριχήθηκε στην 7η θέση της Ευρώπης και την 3η στη Μεσόγειο. Αλλοι πέντε λιμένες ανήκουν στην ίδια κατηγορία: η Βαρκελώνη, η Γένοβα, η Χάβρη, το Ρότερνταμ και το Σίνες. Αντίθετα, στους μεσογειακούς κόμβους μεταφόρτωσης Τζόγια Τάουρο και Αλγεθίρας παρατηρήθηκε σημαντική πτώση στους όγκους των εμπορευματοκιβωτίων.

Ο Πειραιάς, ο οποίος δεν ήταν στις 15 πρώτες θέσεις της σχετικής κατάταξης το 2007, κέρδισε άλλη μία θέση και βρίσκεται πλέον στην 7η, ενώ αξιοσημείωτη είναι και η άνοδος της Βαρκελώνης από τη 13η στη 10η θέση.

Στο σύνολό τους, οι 15 μεγαλύτεροι ευρωπαϊκοί λιμένες εμπορευματοκιβωτίων σημείωσαν αύξηση κατά 19,8% στη διακίνησή τους σε σύγκριση με το 2007, το τελευταίο προ κρίσης έτος. Μόνο δύο από τους 15 λιμένες, το Τζόγια Τάουρο και το κύριο γερμανικό λιμάνι του Αμβούργου, κατέγραψαν κίνηση κατά το 2017 η οποία παραμένει κάτω από εκείνη του 2007: Ειδικότερα, οι επιδόσεις του τρίτου στην κατάταξη λιμένα εμπορευματοκιβωτίων, του Αμβούργου (-10,8% σε σύγκριση με το 2007), αποκλίνουν έντονα σε σχέση με τον ρυθμό ανάπτυξης που παρατηρήθηκε στους δύο μεγαλύτερους ευρωπαϊκούς λιμένες την τελευταία δεκαετία (Ρότερνταμ και Αμβέρσα), οι οποίοι κατάφεραν να αυξήσουν τους όγκους των φορτίων που διακινούν ετησίως κατά 27%-28%.

Τα «αστέρια» της περιόδου 2007-2017 βρίσκονται στη Νότια Ευρώπη: Πρόκειται για το Σίνες (10 φορές περισσότερος όγκος διακίνησης), τον Πειραιά (+196%), το Μαρσαξλόκ στη Μάλτα και τον λιμένα της Βαλένθια, λιμάνια που βασίζονται κυρίως σε μεγάλους όγκους μεταφόρτωσης.

Οσον αφορά τους λιμένες με ισχυρότερο προσανατολισμό στην ενδοχώρα, η Γένοβα, το Ρότερνταμ και η Αμβέρσα έχουν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη.

Σύμφωνα με τον διευθυντή του Port Economics, Θάνο Πάλλη, αναπληρωτή καθηγητή του Πανεπιστημίου Αιγαίου, το Ρότερνταμ, ο πλέον αναπτυσσόμενος από τους βορειοευρωπαϊκούς λιμένες, ενισχύει συνέχεια τη θέση του ως κυρίαρχου παίκτη στο ευρωπαϊκό λιμενικό σύστημα. Το 2017 διαχειρίσθηκε τρεις φορές περισσότερα εμπορευματοκιβώτια από το πέμπτο μεγαλύτερο λιμάνι στην Ευρώπη, σχεδόν εννέα φορές τον όγκο των εμπορευματοκιβωτίων του 15ου λιμένα και ένα σύνολο υψηλότερο από τον όγκο εμπορευματοκιβωτίων που χειρίζεται ολόκληρο το ιταλικό λιμενικό σύστημα. Την ίδια ώρα η ανάπτυξη των λιμένων στην Ελλάδα, η βελτίωση των υποδομών στον Πειραιά, η αναμενόμενη ανάπτυξη στη Θεσσαλονίκη, αλλά και οι επενδύσεις σε ολόκληρη τη Μεσόγειο συμβάλλουν στην αύξηση της ανταγωνιστικότητάς τους και στη διεύρυνση των επιλογών των χρηστών των λιμένων.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ