ΚΟΣΜΟΣ

Ο Πικάσο διασκεδάζει με τάμπλετ

ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ

Η εφαρμογή του εργαστηρίου της Disney επιτρέπει στους χρήστες να αλληλεπιδρούν με τους πίνακες των μουσείων.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Το παιδί μου δεν ξεκολλάει από την οθόνη του τάμπλετ», είναι το πλέον καθημερινό παράπονο των γονιών του 21ου αιώνα. Οσο οι νέες τεχνολογίες διεισδύουν ολοένα και περισσότερο στην καθημερινότητα των ανηλίκων τόσο αυξάνονται οι ανησυχίες των γονιών τους για τις πιθανές επιπτώσεις – από την παχυσαρκία και τη μείωση των σχολικών επιδόσεων μέχρι την απομόνωση και τον εθισμό. Πράγματι, η φυσική αλληλεπίδραση με το περιβάλλον είναι ένα άκρως σημαντικό μέρος της ανθρώπινης εμπειρίας. Επομένως είναι λογικό οι γονείς να αναρωτιούνται: «Μήπως τα παιδιά μας χάνουν επαφή με την πραγματικότητα;».

Ωστόσο, ο Μπομπ Σάμνερ, διευθυντής του εργαστηρίου ερευνών της Disney και επικεφαλής του Κέντρου Τεχνολογίας Παιχνιδιών του Πανεπιστημίου ETH, απαντά στις προκλήσεις με δημιουργικότητα και αισιοδοξία. «Ο στόχος της ομάδας μας είναι απλός. Θέλουμε η τεχνολογία να είναι ένα εργαλείο για τη δημιουργικότητα των παιδιών, μια μαγική επικάλυψη που ενισχύει και δεν υποκαθιστά την πραγματικότητα», δηλώνει στην «Κ» ο Σάμνερ με ενθουσιασμό. Ο ερευνητής της Disney καθοδηγεί μια ομάδα ακαδημαϊκών και επιστημόνων, που, όπως τονίζει επανειλημμένα, επιθυμούν «να φέρουν στην επιφάνεια το παιδί που κρύβεται μέσα στον καθένα μας».

Για να αντιληφθεί κανείς τη φιλοσοφία των εργαστηρίων της Disney, αρκεί μια ματιά στα φουτουριστικά πρότζεκτ τους. Τελευταία τους εφεύρεση είναι μια εφαρμογή που επιτρέπει στους μικρούς επισκέπτες των μουσείων να αλληλεπιδρούν με τους πίνακες σε πραγματικό χρόνο μέσω των συσκευών τους. Ο χρήστης μπορεί να αλλάξει το χτένισμα ή τα φυσικά χαρακτηριστικά ενός πορτρέτου ή να μετατρέψει την υφή και το χρώμα μιας ζωγραφιάς. Το τάμπλετ, από απρόσωπη συσκευή, μεταμορφώνεται σε ένα πρίσμα δημιουργικότητας, που, σύμφωνα με τον Σάμνερ, γεφυρώνει την πραγματικότητα των μουσείων με την απεριόριστη φαντασία των παιδιών. Το κυριότερο: κάνει την επίσκεψη στα μουσεία άκρως διασκεδαστική.

Μια άλλη εφεύρεση για την οποία είναι ιδιαίτερα περήφανος ο Σάμνερ είναι το βιβλίο ζωγραφικής «επαυξημένης πραγματικότητας», το οποίο επιτρέπει στα παιδιά να μετατρέπουν τις ζωγραφιές τους σε τρισδιάστατες, ζωντανές αναπαραστάσεις. Με ζήλο, ο ερευνητής της Disney μοιράζεται το σχέδιο ενός νεαρού καλλιτέχνη που απεικονίζει μια ηρωίδα κινουμένων σχεδίων. Με ένα απλό κλικ στο κινητό, το σχέδιο του παιδιού παίρνει «σάρκα και οστά» στην οθόνη και μάλιστα η ηρωίδα ανταποκρίνεται στο άκουσμα μουσικής με έναν ξέφρενο χορό.

«Ο ανθρώπινος νους έχει μια εγγενή περιέργεια να μάθει κάτι καινούργιο, αρκεί η διαδικασία να είναι διασκεδαστική», δηλώνει περήφανος ο Σάμνερ. Ο ίδιος και η ομάδα του θυμίζουν στους σκεπτικιστές γονείς ότι, στα κατάλληλα χέρια, η τεχνολογία δεν απομακρύνει τα παιδιά από την πραγματικότητα – αντιθέτως, τη φέρνει ένα βήμα πιο κοντά στη φαντασία τους.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ