Απόστολος Λακασάς ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

To sudoku με τους βαθμούς των εξετάσεων

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ) μοιάζει φέτος να σφυροκοπά το σύστημα πανελλαδικών εξετάσεων, που εδώ και καιρό πνέει τα λοίσθια. Τα θέματα που έχουν έως τώρα επιλεγεί στις πανελλαδικές για τα ΑΕΙ είναι χωρίς παγίδες, χωρίς αστοχίες και άρα δεν προκαλούν την γκρίνια των υποψηφίων και κυρίως του... συστήματος των φροντιστηρίων. Την ίδια στιγμή, μεταξύ των θεμάτων υπάρχει σαφής διαβάθμιση του βαθμού δυσκολίας, με το τελευταίο –εκείνο δηλαδή που δίνει το 20– να είναι πολύ υψηλής δυσκολίας. Χαρακτηριστικό είναι αυτό που ελέχθη στην «Κ» για τα χθεσινά θέματα στην Ιστορία, το μάθημα που κατεξοχήν ευνοεί την παπαγαλία: «Θα δυσκολέψουν τους μαθητές που καταφεύγουν στη στείρα απομνημόνευση».

Η επιλογή αυτή έχει ως βασικό πλεονέκτημα ότι επιτρέπει να αριστεύσουν οι πολύ καλά προετοιμασμένοι μαθητές. Στον αντίποδα, τα εύκολα θέματα, που μπορούν να λυθούν από περισσότερους υποψηφίους, οδηγούν σε υπερπαραγωγή άριστων επιδόσεων από μη άριστους μαθητές.

Βεβαίως, εάν μείνουμε μόνο στην ανάλυση του βαθμού δυσκολίας των θεμάτων θα χάσουμε το δάσος. Και αυτό διότι οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι διαδικασία κατανομής των υποψηφίων στις σχολές με φθίνουσα σειρά με βάση την επίδοση του πρώτου. Η κατανομή θα ολοκληρωθεί στον υπ’ αριθμόν 74.692 υποψήφιο (όσες και οι θέσεις σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ), είτε αυτός έχει βαθμό 10,1 είτε 4,1. Το σημαντικό είναι η φιλοσοφία της φετινής ΚΕΕ να «περάσει» στον τρόπο διδασκαλίας των μαθημάτων στο σχολείο. Και αυτό απαιτεί χρόνο και υπομονή, καθώς οδηγεί σε ένα διαφορετικό σχολείο.

Παράλληλα, απαιτείται και μια διαφορετική φιλοσοφία για το σύστημα εισαγωγής και διάρθρωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Το σημερινό σύστημα επιτρέπει ακόμη και την τυχαία επιτυχία. Ενδεικτικά, πέρυσι για να εισαχθεί ένας υποψήφιος στη Θεολογία Αθηνών αρκούσε ένα 11,5 και για το Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης ένα 14. Εισήχθησαν παιδιά που δεν τα κατάφεραν σε σχολές με υψηλότερες βάσεις. Και πρόκειται για επιστήμες για τις οποίες απαιτούνται εγκύκλιες στέρεες γνώσεις. Με το σημερινό μαζικό μοντέλο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τα δύσκολα θέματα στις πανελλαδικές επιτρέπουν μεν να διακριθεί η ήρα από το στάρι, αλλά καταδεικνύει και τη γύμνια της μεγάλης μάζας των μαθητών, για τους οποίους αναμένεται πανωλεθρία.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ