ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Υπερδιπλασίασε το τίμημα για το «Ελ. Βενιζέλος» η DG Comp

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Με υπερδιπλάσιο τίμημα του αρχικού ξεκινά η κατάρτιση της νέας σύμβασης για την επέκταση της 20ετούς παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ). Μετά τις παρεμβάσεις της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp), το τίμημα από 483 εκατ. ή 600 εκατ. συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ που είχε συμφωνηθεί αρχικά, ανήλθε σε 1,1 δισ. ευρώ ή σε 1,3 δισ. με τον ΦΠΑ.

Αυτό προβλέπει η συμφωνία στην οποία κατέληξαν οι τρεις πλευρές, ΔΑΑ, ΤΑΙΠΕΔ και DG Comp, την περασμένη εβδομάδα και για την οποία τώρα αναμένεται η σχετική επιστολή προθέσεων (comfort letter) της DG Comp.
Η μεταβολή αυτή δεν ξένισε την αγορά. Πληροφορίες που είχαν διαρρεύσει κατά τους οκτώ μήνες που η DG Comp «ξεψάχνιζε» τα τεχνικά δεδομένα της αρχικής συμφωνίας, έκαναν λόγο ότι ζητούσε ένα αυξημένο τίμημα που θα αντιστοιχεί καλύτερα στα προσδοκώμενα έσοδα και κέρδη της επιχείρησης.

Η τελική διαμόρφωσή του ωστόσο ξεπέρασε κάθε πρόβλεψη, δεδομένου ότι το τελικό τίμημα είναι κατά 127% αυξημένο σε σχέση με το αρχικό. Σημειώνεται ότι τα μεγέθη αυτά διαπραγματεύονταν το ΤΑΙΠΕΔ με τον ΔΑΑ από το καλοκαίρι του 2016, ενώ τον Οκτώβριο του 2017 υποβλήθηκε στην DG Comp για την έκφραση σύμφωνης γνώμης.

Στη θεαματική αλλαγή του τιμήματος συνετέλεσαν, ευθύς εξαρχής, δύο παράγοντες. Πρώτον, οι συντηρητικές εκτιμήσεις της αρχικής συμφωνίας, και δεύτερον, η σημαντική ανάπτυξη του ΔΑΑ, στη διάρκεια των δύο τελευταίων ετών που συζητείται η σχετική συμφωνία. Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Αρης Ξενόφος παραδέχεται ότι η μεταβολή αυτή αποδίδεται αποκλειστικά στο γεγονός ότι τα μεγέθη και οι αριθμοί που βασίστηκε η αρχική συμφωνία, ήταν εκείνα του τέλους του 2015. Η βάση, επομένως, υπολογισμού ήταν δυσμενέστερη και γι’ αυτό συμπεριέλαβε ένα υψηλό προεξοφλητικό επιτόκιο, ανάλογο με τα επίπεδα εκείνης της εποχής. Μάλιστα το φθινόπωρο του 2016, που ξεκίνησε η διαπραγμάτευση ΔΑΑ-ΤΑΙΠΕΔ, το 10ετές ομόλογο του ελληνικού Δημοσίου είχε απόδοση άνω του 8%.

Αύξηση κίνησης

Από την άλλη πλευρά, 24 μήνες μετά, στο τέλος του 2017, ο ΔΑΑ είχε αυξήσει την επιβατική κίνησή του κατά 20% μέσα σε δύο χρόνια. Από 18 εκατ. επιβάτες που εξυπηρέτησε το 2015, το 2017 η διακίνηση πλησιάζει τα 22 εκατ. «Η νέα αυτή βάση διαμορφώνει εντελώς διαφορετικά μεγέθη, ειδικά όταν αναφερόμαστε 15 ή 20 χρόνια μετά», παραδέχεται ο Κώστας Νικολόπουλος, επικεφαλής στην εταιρεία συμβούλων Lamda A.E.

Η κατάρτιση του τελικού κειμένου για την επέκταση της γνωστής Σύμβασης Ανάπτυξης του Αεροδρομίου (ΣΑΑ) αναμένεται να ξεκινήσει αμέσως μετά την παραλαβή της επιστολής προθέσεων της DG Comp. To τελικό σχέδιο θα υποβληθεί για έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο και τέλος στη Βουλή. «Ευχής έργον», λέει ο κ. Ξενόφος, «η συναλλαγή να έχει ολοκληρωθεί μέσα στο έτος». Αν συμβεί αυτό, τότε ο στόχος των 2 δισ. ευρώ για το 2018 καθίσταται εκ νέου «ζωντανός».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ