VIP (τι) ΦΑΣΥ

2' 8" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Προ ημερών η φίλη αρχαιολόγος Ιωάννα Φωκά ανήρτησε στο Facebook φωτογραφία από την είσοδο του Ιερού των Αιγυπτίων θεών στον Μαραθώνα. Στη γνωστή πινακίδα του υπουργείου Πολιτισμού με το σήμα της Ευρωπαϊκής Ενωσης εμπνευσμένο χέρι είχε σημειώσει με μαύρο σπρέι: VIP ΦΑΣΥ. Επειδή δεν γνωρίζω την αρχαία αιγυπτιακή και τα ιερογλυφικά της, γνωρίζω όμως καλά τη γενικευμένη βλάβη των συγχρόνων μου, υπέθεσα ότι φερέλπιδες νέοι, ύστερα από διασκέδαση, μερακλωμένοι ενδεχομένως από την πανσέληνο του Ιουνίου, εξέφρασαν τον νταλκά τους εναντίον της πινακίδος. Σκέφτηκα ότι η αινιγματική γραφή θα μπορούσε να σημαίνει VIP (τι) ΦΑΣΗ, ενδεχομένως για να τιμήσει τον δήμαρχο Μαραθώνα, ο οποίος ανήκει στην ευγενή τάξη των VIP. Ο ανώνυμος καλλιτέχνης μπορεί να αναρωτήθηκε πώς γράφεται η λέξη «φάση» και να επέλεξε το ύψιλον ως ευγενέστερο και σπανιότερο του κοινότατου ήτα – ευτυχώς έχει καταργηθεί η τρίτη κλίση, γιατί μπορεί να το είχε γράψει με ωμέγα (ΦΑΣΩ). Μετά θυμήθηκα ότι οι επιγραφές των αρχαίων ημών προγόνων βρίθουν από ανορθογραφίες. Υποθέτω δε ότι ο αρμόδιος έφορος θα έχει φροντίσει για την αποτύπωση της επιγραφής και θα προχωρήσει στον καθαρισμό της όταν η μελέτη της έχει ολοκληρωθεί. Για την επιλογή του κατάλληλου καθαριστικού θα διεξαχθεί διεθνής διαγωνισμός. Αυτά τα πράγματα δεν είναι απλά και καλόν είναι να μη γίνονται βιαστικά.

Δύο ημέρες μετά, η ίδια Ιωάννα Φωκά ανήρτησε φωτογραφία με την πινακίδα που εξηγεί στον επισκέπτη τη σημασία του Μαραθώνα. Εξηγεί λοιπόν πως αυτό που βλέπει γύρω του είναι το σημείο όπου έγινε η σημαντικότερη μάχη του κάμπου και της Ελλάδας όλης. Κάποιοι ιστορικοί ισχυρίζονται ότι η Μάχη του Μαραθώνα είναι ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα της ιστορίας της ανθρωπότητας, μαζί με τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας, όταν όμως ζεις στον κάμπο, όταν πονάς τον κάμπο και τα μαρούλια του, η ανθρωπότητα σου φαίνεται πολύ μικρή για να χωρέσει τη δόξα σου. Η πινακίδα κατά τα λοιπά είναι αντάξια των πινακίδων των μουσείων μας και των αρχαιολογικών μας χώρων. Πληροφορίες άνευ ειρμού από τις οποίες ο επισκέπτης δεν βγάζει κανένα συμπέρασμα. Μερικές ημέρες αργότερα διαβάσαμε όλοι ότι κάποιοι κακοποίησαν τα αγάλματα του Οσιρι και της Ισιδος που βρίσκονται στον χώρο. Πρόκειται για αντίγραφα, μας καθησύχασε η είδηση. Είμαι βέβαιος πως, αν επρόκειτο για πρωτότυπα, οι καταδρομείς θα τα σέβονταν και δεν θα τα είχαν αγγίξει. Μπορεί να λέτε ό,τι θέλετε, όμως αυτοί οι άνθρωποι, υποθέτω νέοι, αγαπούν και σέβονται την τέχνη από όπου κι αν προέρχεται.

Πώς το είχε πει ο Τσαρούχης; «Πάω στο Λονδίνο να δω τα Ελγίνεια πριν μας τα πάρει η Μελίνα». Και να σκεφτείτε ότι το είπε τη δεκαετία του ογδόντα, στην προ «Ρουβίκωνος» Ελλάδα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή