ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Δ. Βίτσας στην «Κ»: Θα πάρουμε τα κονδύλια του προσφυγικού από το Αμυνας

ΤΑΝΙΑ ΓΕΩΡΓΙΟΠΟΥΛΟΥ

«Το “συμβόλαιό” μας με τους ΑΝΕΛ ολοκληρώνεται με τις εκλογές που θα γίνουν το 2019. Ο ΣΥΡΙΖΑ αυτή τη στιγμή είναι η μεγάλη δύναμη. Αυτό σημαίνει ότι οποιαδήποτε άλλη δύναμη δεν μπορεί να του επιβάλει πολιτικές», λέει ο Δημήτρης Βίτσας σχετικά με τη συμφωνία για το Μακεδονικό.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Προσφυγικό

Ο υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής Δημήτρης Βίτσας αποκαλύπτει στην «Κ» ότι τα κονδύλια για τη διαχείριση του προσφυγικού/μεταναστευτικού θα μεταφερθούν στο υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής από το υπουργείο Αμυνας, τονίζοντας ότι «θα λάβω όλα τα μέτρα ώστε η γεωγραφική θέση της Ελλάδας από ευλογία να μη μετατραπεί σε κατάρα».   

– Ανοδος της Ακροδεξιάς, λαϊκισμός, ξενοφοβία. Η Αυστρία αναλαμβάνει την προεδρία της Ε.Ε., η Ιταλία δεν αφήνει τα πλοία να πλησιάσουν στα λιμάνια της, η Ουγγαρία λέει είμαστε οι καπετάνιοι της Ευρώπης... Σε αυτό το κλίμα τι μπορεί να γίνει;
– Μπορούμε να μιλάμε για κρίση στο προσφυγικό/μεταναστευτικό το 2015. Σήμερα το προσφυγικό είναι η αφορμή, δεν είναι η αιτία. Η κυβέρνηση της Ιταλίας λέει, η κυβέρνηση της Ουγγαρίας λέει, και στο τέλος η ομοιότητα των θέσεών τους θα είναι το σημείο της μεταξύ τους σύγκρουσης. Η «ασφάλεια» δεν πηγάζει από τον αυταρχισμό. Δεν θα μας στερήσουν τον τρόπο ζωής μας, προωθώντας φοβικά και ξενοφοβικά σύνδρομα στη βάση ψευδών αφηγήσεων. Στον ευρωπαϊκό δρόμο η ασφάλεια πηγαίνει μαζί με τη δημοκρατία και τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Εμείς διαχειριζόμαστε ένα πρόβλημα που υπάρχει, δεν καθόμαστε στο γραφείο και κάνουμε ασκήσεις επί χάρτου. Συγχρόνως, πρέπει να δώσουμε μια μάχη αξιών. Σε όλα τα ζητήματα στην Ευρώπη πρέπει να υπάρχει συνευθύνη και αλληλεγγύη. Αν συμφωνήσουμε ότι αυτός είναι ο τρόπος και το κάνουμε όλοι μαζί, θα προχωρήσει. Αν επιμείνουμε ο καθένας χώρια, τότε το πρόβλημα δεν είναι το προσφυγικό, είναι η ίδια η Ευρώπη. Ταράζονται τα θεμέλια της Ενωσης. 

– Εμείς ως Ελλάδα τι μπορούμε να κάνουμε; 
– Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν ήταν ποτέ ούτε της πολιτικής open borders ούτε closed borders. Ερχεται κάποιος στη χώρα παράτυπα, πρέπει να ελέγξεις τι συμβαίνει. Στη συνέχεια είτε θα πάρει άσυλο, είτε θα επιστραφεί στη χώρα καταγωγής του, είτε στην Τουρκία με βάση την κοινή δήλωση. Δίνονται 3 δισ. ευρώ στην Τουρκία ώστε να έχει στο έδαφός της πληθυσμούς προσφύγων και μεταναστών, τους οποίους φροντίζει σύμφωνα με το εσωτερικό και το διεθνές δίκαιο και για να βελτιώνει τις συνθήκες ζωής τους. Η Τουρκία αναλαμβάνει την ευθύνη να μηδενίσει ή έστω να μειώσει κατά πολύ τις ροές. Το κάνει; Ως έναν βαθμό, ναι. Συνολικά, από το 2015 έως το 2018 η παράτυπη μετανάστευση από τρίτες χώρες προς την Ευρώπη έχει μειωθεί κατά 96%. Το ζήτημα, όμως, έχει τρεις διαστάσεις. Πρώτον, βοήθεια στις χώρες που γεννούν μεταναστευτικές ροές και εμπλοκή με στόχο την ειρηνική διευθέτηση των πολεμικών συρράξεων. Δεύτερον, διαχείριση των συνόρων με βάση το διεθνές δίκαιο και καταπολέμηση των διακινητών. Τρίτον, διαμερισμός των ευθυνών και της αλληλεγγύης ανάμεσα στα κράτη-μέλη. Και τα τρία μαζί, χωρίς «προτεραιοποιήσεις».

– Ομως, ακόμα και 100 άτομα την ημέρα αυξάνουν τον αριθμό των προσφύγων και μεταναστών στη χώρα. Πόσο αντέχουμε να συνεχιστεί αυτό;
– Σε αυτή τη φάση στην Ελλάδα υπάρχουν 61.000 άνθρωποι στα νησιά και στην ενδοχώρα. Αν όμως έπαιρνε η Πολωνία, η Ουγγαρία, η Τσεχία η Σλοβακία όσους τους αναλογούν, τότε αυτοί οι αριθμοί θα ήταν πολύ μικρότεροι για την Ελλάδα. Προς το παρόν, παλεύουμε για την αλληλεγγύη. Ομως, υπάρχουν τρόποι να «πειστούν» αυτές οι χώρες. Υπάρχει και η διαδικασία των «πέναλτι» εκ μέρους της Επιτροπής.  

– Eχουμε κάποιο όριο όσον αφορά τον αριθμό των ατόμων που μπορούμε να δεχθούμε;
– Δεν θα επιτρέψουμε η Ελλάδα να γίνει αποθήκη ψυχών. Δημιουργείται στο υπουργείο μια ομάδα στρατηγικού σχεδιασμού – κάτι που προβλεπόταν αλλά δεν είχε γίνει. Υπάρχει, λοιπόν, ένα νούμερο που έχουμε άτυπα υπολογίσει ως όριο, το οποίο είναι πάντως πολύ κάτω από 100.000. Θεωρώ ότι η γεωγραφική θέση της χώρας είναι ευλογία και θα πάρω όλα τα μέτρα για να μην γίνει κατάρα. 

– Γιατί δεν πραγματοποιούμε επιστροφές στην Τουρκία, παρά το γεγονός ότι ψηφίστηκε ο νόμος που θα επιτάχυνε τη διαδικασία;
– Οταν φτιάχνεται ένας νόμος δεν παράγει αμέσως αποτελέσματα. Ηδη, μέσα σε 1,5 μήνα έχουν αυξηθεί κατά 50% οι επιδόσεις των πρώτων αποφάσεων, άρα αυτό σημαίνει ότι όλες οι διαδικασίες θα προχωρήσουν πιο γρήγορα. Νομίζω ότι ο νόμος θα βρίσκεται σε πλήρη εφαρμογή έως το φθινόπωρο. Συγχρόνως, δουλεύουμε και τη δημιουργία ενός κοινού ευρωπαϊκού συστήματος ασύλου και ενός κοινού ευρωπαϊκού μηχανισμού επιστροφών.

– Αρα, η δέσμευσή σας ότι στα νησιά το φθινόπωρο θα βρίσκονται 10.000 άτομα βασίζεται στις επιστροφές που θα πραγματοποιηθούν;  
– Κατά ένα μέρος. Από την άλλη θα πρέπει να διαμορφωθούν οι κατάλληλοι χώροι και στην ηπειρωτική Ελλάδα. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν 3.000 άτομα στα νησιά που θα μπορούσαν να πάρουν το πλοίο και να φύγουν, αλλά δεν έχουν πού να πάνε γιατί δεν υπάρχουν θέσεις. Εχουμε ζητήσει και νομίζω ότι θα γίνει, να αυξηθούν από 25.000 σε 30.000 οι θέσεις φιλοξενίας σε διαμερίσματα. Τους τελευταίους τρεις μήνες έχουμε ανοίξει άλλα τρία κέντρα στο Βαγιοχώρι, στα Οινόφυτα και στην Ελευσίνα. Φτιάξαμε περισσότερες θέσεις σε υφιστάμενα κέντρα.

– Θα δημιουργηθούν και νέα camps;
– Το σχέδιό μας προβλέπει δύο κέντρα transit χωρητικότητας συνολικά 1.500 θέσεων όπου θα μεταφέρονται άνθρωποι από τα νησιά, ώσπου να αδειάσουν οι θέσεις είτε στα διαμερίσματα είτε σε μόνιμες σταθερές δομές. Το Βαγιοχώρι Θεσσαλονίκης θα είναι το ένα και θα δημιουργηθεί άλλο ένα. Υπάρχει, όμως, και η διαδικασία της ένταξης. Μέχρι τώρα 10.000 άτομα έχουν πάρει άσυλο.  

– Οσον αφορά τη δημιουργία εθελοντικά «κλειστών κέντρων» στα κράτη-μέλη που προβλέπει η πρόσφατη συμφωνία, θα δημιουργηθούν στην Ελλάδα; 
– Oχι. Aλλωστε, η συμφωνία στην Ε.Ε. αναφέρεται σαφώς σε ελεγχόμενα (controlled) κέντρα, όχι κλειστά. Εμείς έχουμε ήδη πέντε, ένα σε κάθε νησί, όπου εφαρμόζεται γεωγραφικός περιορισμός. Δεν θα δημιουργηθούν άλλα. Χρειάζεται να επιταχυνθούν οι διαδικασίες ασύλου. Στα νησιά θεωρώ ότι πρέπει να φτάνουμε σε τελεσίδικη απόφαση σε τρεις - τέσσερις μήνες. Γι’ αυτό φτιάχνουμε κινητές μονάδες εξέτασης ασύλου. Δρομολογούμε πολλές αλλαγές.

– Θα μπορούσατε να γίνετε περισσότερο συγκεκριμένος; 
– Στο τέλος του 2018 όλα τα χρήματα που πήγαιναν στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας θα μεταφερθούν στο υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής που θα αναλάβει πλέον τον κυρίαρχο ρόλο. Εχουμε ήδη ζητήσει την αναθεώρηση του financial plan από την Ε.Ε. Στο σχέδιό μας προβλέπεται μια νέου τύπου διαχείριση του μεταναστευτικού/προσφυγικού, που επιτελικό ρόλο θα παίζει το υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής. Ωστόσο, βασικοί βραχίονες θα είναι η περιφέρεια, οι δήμοι, η Υπατη Αρμοστεία, ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης και οι partners τους ΜΚΟ. Στο τέλος της εβδομάδας θα εκδοθεί υπουργική απόφαση, ώστε σε κάθε νησί –με ενδιαφέρουν ιδιαίτερα τα πέντε νησιά– να δημιουργηθεί μια επιτροπή με εκπροσώπους του δήμου, της περιφέρειας, φορέων της περιοχής και του υπουργείου, η οποία θα διαχειρίζεται τις αποζημιώσεις, τις ΜΚΟ και άλλα θέματα.

Η συγκυβέρνηση

– Η στάση του κυβερνητικού σας εταίρου, Πάνου Καμμένου, στη συμφωνία με τη FYROM σας προβληματίζει;
– Υπάρχει μια συμφωνία, αλλά έχουμε μπροστά μας κάποια στάδια. Θεωρώ ότι όταν φτάσει στη Bουλή θα διαμορφωθεί ικανή πλειοψηφία, ώστε αυτή η συμφωνία να περάσει. Η συνεργασία μας με τους ΑΝΕΛ πάνω στα ζητήματα που είχαμε συμφωνήσει έχει πάει πάρα πολύ καλά. Το «συμβόλαιό» μας μαζί τους ολοκληρώνεται με τις εκλογές που θα γίνουν το 2019. Μπροστά μας βρίσκονται σοβαρά επίδικα θέματα, η έξοδος της χώρας από τα μνημόνια, η έξοδος στις αγορές... Οταν είμαστε στο στάδιο της ανάπτυξης των επενδύσεων, εγώ λέω ότι το μόνο πράγμα που δεν χρειαζόμαστε είναι μια πολιτική κρίση. 

Εγώ θα ήθελα αυτή η πολιτική να συγκεντρώσει ακόμη μεγαλύτερη κοινοβουλευτική υποστήριξη. Ο ΣΥΡΙΖΑ αυτή τη στιγμή είναι η μεγάλη δύναμη. Αυτό σημαίνει πως οποιαδήποτε άλλη δύναμη δεν μπορεί να του επιβάλει πολιτικές.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ