ΕΛΛΑΔΑ

Ηλεκτροκίνητο μπάγκι στα μέτρα του

ΒΙΚΥ ΚΑΤΕΧΑΚΗ

Ο Νίκος Δελαντώνης κατασκεύασε στα 82 του χρόνια το όχημα, που κινείται με απλή μπαταρία και τον εξυπηρετεί για κοντινές αποστάσεις.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ηταν το 1968, όταν ο μηχανολόγος-μηχανικός Νίκος Δελαντώνης βρέθηκε στη Νότια Αφρική για να εργαστεί στη δημόσια επιχείρηση ηλεκτρισμού της χώρας. Στα πέντε χρόνια που έμεινε εκεί, παρακολούθησε τα πρώτα πειράματα στην έρημο γύρω από τη μετατροπή της ηλιακής ενέργειας σε ηλεκτρική. Εμαθε πολλά για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την εκμετάλλευσή τους και άρχισε να δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την ηλεκτροκίνηση. Στη συνέχεια επέστρεψε στην πόλη του, τη Θεσσαλονίκη, για να εργαστεί σε μία αμερικανική εταιρεία με λάστιχα. Δεν έβγαλε, όμως, ποτέ από το μυαλό του μία ιδέα που «κουβαλούσε» ήδη από τα χρόνια στην Αφρική. Να φτιάξει ένα δικό του όχημα που θα λειτουργούσε με ηλεκτρική ενέργεια. Το όνειρό του έγινε αληθινό αρκετές δεκαετίες αργότερα, όταν συνταξιούχος πια, στα 82, αποφάσισε ότι ήρθε η ώρα να μετατρέψει το βενζινοκίνητο «μπάγκι» του σε ηλεκτροκίνητο.

Μικρές αποστάσεις

«Με απασχολούσε πάντοτε το θέμα της ηλεκτροκίνησης, καθώς σκεφτόμουν ότι σε πολλά μέρη της χώρας μας, και ιδιαίτερα στα νησιά που οι αποστάσεις είναι μικρές, δεν υπάρχει λόγος να ξοδεύει κάποιος χρήματα για βενζίνη ή πετρέλαιο», λέει ο Νίκος Δελαντώνης στην «Κ». «Αποφάσισα ότι θα φτιάξω αυτή την πρωτότυπη κατασκευή, για να εξυπηρετώ τις κοντινές μετακινήσεις μου. Το κόστος ενός τέτοιου οχήματος σε βιομηχανική παραγωγή δεν θα ξεπερνούσε τις 2.000 ή 3.000 ευρώ. Θα μπορούσε δηλαδή να είναι η ιδανική λύση για τους κατοίκους των νησιών, αλλά και για τους τουρίστες», αναφέρει.

Οι εργασίες που διήρκεσαν περίπου έξι μήνες, ολοκληρώθηκαν πριν από λίγες ημέρες. Ο συνταξιούχος μηχανολόγος είχε σχεδιάσει με κάθε λεπτομέρεια στο χαρτί τη διαδικασία της μετατροπής του οχήματός του σε ηλεκτροκίνητο. Χρειάστηκε να αλλάξει το σύστημα στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου για να προσαρμόσει τον ηλεκτροκινητήρα και να τοποθετήσει τις μπαταρίες, απλές και όχι λιθίου. Το τελευταίο «μοντάζ», όπως λέει, το έκανε με τον γιο του, Χρήστο, που εργάζεται ως μηχανικός στην αγγλική εταιρεία McLaren. «Με αυτόν τον τρόπο συνδυάσαμε τις μοντέρνες ιδέες του γιου μου με τις παραδοσιακές δικές μου», λέει ο ίδιος.

Εχοντας ολοκληρώσει πλέον όλες τις τεχνικές λεπτομέρειες, ο Νίκος Δελαντώνης αισθάνεται υπερήφανος για το κατόρθωμά του. Εφτιαξε –όπως λέει– έστω και έπειτα από χρόνια ένα όχημα στα «μέτρα του». Αυτό που τον απασχολεί, ωστόσο, είναι ότι θα πρέπει να ζήσει την «περιπέτεια» της γραφειοκρατίας, καθώς η νομοθεσία δεν προβλέπει τη μετατροπή των βενζινοκίνητων οχημάτων σε ηλεκτροκίνητα. «Θα μπω στη διαδικασία να απευθύνω επιστολές στα αρμόδια υπουργεία, ζητώντας τις απαραίτητες πιστοποιήσεις ώστε να μπορέσω να το κυκλοφορήσω στις εθνικές οδούς. Προς το παρόν είμαι αναγκασμένος να το χρησιμοποιώ μόνο για τις τοπικές μου μετακινήσεις».

Προκαλεί την περιέργεια

Τις τελευταίες ημέρες το ηλεκτροκίνητο «μπάγκι» του Νίκου Δελαντώνη κυκλοφορεί σε μια περιοχή κοντά στο Κιάτο, εκεί όπου κάθε χρόνο περνάει τα καλοκαίρια με τη σύζυγό του. Από την πρώτη μέρα, το όχημα, προκάλεσε την περιέργεια, αλλά και το ενδιαφέρον των κατοίκων της περιοχής. «Οι ντόπιοι έμειναν με το στόμα ανοιχτό. Ερχονται καθημερινά και μου ζητούν να τους πάω βόλτα ή να τους μεταφέρω κάπου. Οσο πάντως, δεν έχω τις πιστοποιήσεις από το κράτος, το βέβαιο είναι ότι θα μπορούμε να μετακινούμαστε... μόνο από χωράφι σε χωράφι».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ