Αν ήμουν φύλακας…

2' 19" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μια χώρα όπως η Ελλάδα, γεμάτη αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία σε μέρη απομονωμένα και μακρινά, βυζαντινά εκκλησάκια και κάστρα απ’ άκρη σ’ άκρη, δεν είναι εύκολο να τη θωρακίσεις. Απαιτούνται ανθρώπινο δυναμικό, οικονομικοί πόροι και, το σημαντικότερο, ένα προσεκτικά μελετημένο και σοβαρό στρατηγικό πλάνο, που κάθε τόσο να αναβαθμίζεται και να επικαιροποιείται.

Σε αυτήν την κατηγορία μνημείων, όπου ο κάθε λογικός άνθρωπος αναγνωρίζει μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας όσον αφορά την προστασία τους, είναι βέβαιο ότι δεν εμπίπτει ένα από τα σπουδαιότερα και πιο δημοφιλή μουσεία της χώρας.

Πού θέλω να καταλήξω: αν ήμουν φύλακας του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου της Αθήνας, δεν θα έβρισκα λόγια να απολογηθώ για το γεγονός ότι στη βάρδιά μου, τη δική μου και άλλων 19 συναδέλφων μου –20 φύλακες βρίσκονταν εκείνη τη στιγμή στο μουσείο– δύο γυναίκες αλώνισαν ανενόχλητες τις αίθουσες της μόνιμης συλλογής και την περιοδική έκθεση στη βίλα Ιλίσια και «έλουσαν» με baby oil σπουδαία εκθέματα ανυπολόγιστης αξίας, όπως ο ξύλινος κοπτικός σταυρός, που πότισε λάδι. Ο,τι και να σκεφτούν να πουν οι φύλακες, δεν μπορεί να καλύψει το γεγονός ότι ούτε ένας από τους 20 δεν αντιλήφθηκε το παραμικρό. Είναι εντυπωσιακή αυτή η ομαδική, καθολική αδράνεια και αδιαφορία, σε κορυφαίο μουσείο της πρωτεύουσας, δύσκολα εξηγήσιμη και εξαιρετικά ανησυχητική για το τι μπορεί να συμβαίνει σε σημαντικά μνημεία ανά την Ελλάδα. Δεν πρόκειται για έναν χώρο εκτεθειμένο και ανοικτό, όπως αυτός των Αιγύπτιων θεών στην Μπρεξίζα του Μαραθώνα, όπου άγνωστοι πριν από περίπου δύο μήνες βανδάλισαν αγάλματα – αντίγραφα ευτυχώς. Αλλά για ένα σπουδαίο μουσείο στην καρδιά της πρωτεύουσας που εμφανίζεται ανοχύρωτο.

Αν η «Κ», με ρεπορτάζ της Γιώτας Συκκά, δεν αποκάλυπτε το γεγονός, δεν θα ενημερωνόμασταν για το σοβαρό αυτό περιστατικό της 28ης Ιουλίου. Η δημοσιοποίηση, που σημαίνει και ανάληψη ευθύνης, δεν είναι κάτι που αγαπάει αυτή η κυβέρνηση. Προτιμάει τη συγκάλυψη.

Τώρα που βγήκε στο φως όμως, η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου, που σύμφωνα με το ρεπορτάζ δεν επισκέφθηκε η ίδια το μουσείο για να έχει προσωπική εικόνα αλλά έστειλε τη νέα γενική διευθύντρια Αρχαιοτήτων Πολυξένη Βελένη, πρέπει να μας πει τι σχεδιάζει να κάνει. Υπάρχει κάποια ομάδα εργασίας προσανατολισμένη στον σχεδιασμό ασπίδας προστασίας για τα μνημεία; Υπάρχουν καινούργιες σκέψεις για τη στελέχωση των θέσεων φυλάκων μουσείων και αρχαιολογικών χώρων; Τι φταίει και ένα κεντρικό μουσείο παρουσιάζει εικόνα διάλυσης; Δεν επαρκούν οι φύλακες, δεν είναι σωστά εκπαιδευμένοι, δεν ενδιαφέρονται; Είναι στις προτεραιότητές της όλα αυτά ή μόνο το θέατρο, οι επιχορηγήσεις, η επόμενη δική της μέρα, μετά τις εκλογές που πλησιάζουν απειλητικές;

Και να μας πουν και οι φύλακες κάτι. Λαλίστατοι συνήθως σε θέματα που αφορούν τα εργασιακά τους δικαιώματα, αλλά σιωπηλοί σε ό,τι έχει να κάνει με τις υποχρεώσεις τους. Πριν από λίγες ημέρες ο πρωθυπουργός τουίταρε με αφορμή το ηλεκτρονικό εισιτήριο σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους ότι «και στον πολιτισμό η Ελλάδα προχωρά». Με απώλειες…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή