ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Στον δημιουργικό μικρόκοσμο του Αλμπέρτο Τζιακομέτι

«Τα έργα μερικών καλλιτεχνών είναι σαν τους παλιούς καλούς φίλους. Τους αναγνωρίζουμε αμέσως και νιώθουμε χαρά που τους ξαναβλέπουμε έπειτα από ένα μεγάλο διάστημα απουσίας...». Ετσι περιγράφει η Μέγκαν Φοντανέλα, επιμελήτρια του Γκουγκενχάιμ, την αναδρομική έκθεση του Αλμπέρτο Τζιακομέτι στο μουσείο της Νέας Υόρκης, πρώτη από το 1974, με γλυπτά του που καλύπτουν τέσσερις δεκαετίες δημιουργίας.

Στο εντυπωσιακό πάλλευκο κτίριο που σχεδίασε ο διάσημος Αμερικανός αρχιτέκτονας Φρανκ Λόιντ Ράιτ, με τους σπειροειδείς διαδρόμους κάτω από τη θολωτή γυάλινη οροφή, οι εμβληματικές ψηλόλιγνες μορφές του Ελβετού γλύπτη και ζωγράφου από χαλκό ή γύψο βρίσκουν το ιδανικό περιβάλλον για να «αφηγηθούν» τις ιστορίες τους. Δίπλα τους, πολλά σχέδιά του σε χαρτί, πειστήρια των αέναων πειραματισμών του στην προσπάθειά του να πετύχει τον στόχο του: να απεικονίσει την ουσία της ανθρώπινης μορφής. Ο Τζιακομέτι αγαπούσε πολύ τη γλυπτική, ταυτόχρονα όμως ποτέ δεν σταμάτησε να ζωγραφίζει και να σχεδιάζει. «Είτε πρόκειται για γλυπτική είτε για ζωγραφική, τελικά το μόνο που μετράει είναι το σχέδιο», έλεγε συχνά.

Ολα τα έργα που θα δει ο επισκέπτης του Γκουγκενχάιμ φτιάχτηκαν στο μικρό στούντιο του καλλιτέχνη στο Μονπαρνάς του Παρισιού, στη Rue Hippolyte-Maindron 46. Ενα ισόγειο μόλις 25 τ.μ., χωρίς θέρμανση, με τα ντουβάρια του να στάζουν από υγρασία – ο Αμερικανός βιογράφος του Τζέιμς Λορντ το περιγράφει ως «αχούρι»... Εκεί εγκαταστάθηκε ο Αλμπέρτο Τζιακομέτι όταν έφτασε στη Γαλλία από την πατρίδα του, την Ελβετία, το 1922 σε ηλικία 21 ετών, με το όνειρο να μοιάσει στον Πικάσο και στον Μπρανκούζι. Στα μόλις 23 τετραγωνικά μέτρα του παρέμεινε έως τον θάνατό του, το 1966 (από περικαρδίτιδα την οποία του προκάλεσε η χρόνια κούραση, μια και εργαζόταν ασταμάτητα). Δεν το εγκατέλειψε ποτέ.

Χάρη στις τεράστιες ασπρόμαυρες φωτογραφίες θρυλικών φωτογράφων όπως η Σαμπίνε Βάις και ο Ρομπέρ Ντουανό, με τις οποίες έχουν ντυθεί οι τοίχοι των αιθουσών – τον απεικονίζουν να εργάζεται στον χώρο που τόσο αγαπούσε–, ο επισκέπτης του Μουσείου Γκουγκενχάιμ νιώθει σαν να περνάει το κατώφλι του δημιουργικού μικρόκοσμου του Τζιακομέτι, σαν να μπαίνει στη μήτρα των έργων του.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 12 Σεπτεμβρίου.

ΙΕΡΟΥΣΑΛΗΜ
Ιστορία και μόδα

Ευρώπη και Ανατολή. Παράδοση και καινοτομία. Μύθοι και πραγματικότητα. Εσωστρέφεια και άνοιγμα στον κόσμο. Η ισραηλινή μόδα από τη γέννησή της, στις αρχές του περασμένου αιώνα, προσπαθούσε να ισορροπήσει ανάμεσα σε αυτές τις αντίρροπες δυνάμεις. Την ενδιαφέρουσα πορεία της από τα λιτά ενδύματα των κιμπούτς μέχρι τις σημερινές ευφάνταστες δημιουργίες υψηλής ραπτικής καταγράφει η έκθεση «Fashion Statements», που φιλοξενείται στο Ισραηλινό Μουσείο της Ιερουσαλήμ έως την άνοιξη του 2019.

ΝΕΒΑΔΑ
Φεστιβάλ στην έρημο

Πήρε το όνομά του από το τελετουργικό κάψιμο ενός ξύλινου ομοιώματος ανθρώπου (κάτι σαν τον καρνάβαλο της δικής μας Αποκριάς) την τελευταία ημέρα της διοργάνωσης. Πραγματοποιείται στην έρημο της Νεβάδας και οι περίπου 60.000 επισκέπτες του καταλαμβάνουν με τις σκηνές ή τα τροχόσπιτά τους έκταση διαμέτρου 4 χιλιομέτρων! Θεωρείται το πιο εναλλακτικό φεστιβάλ στον κόσμο. Φέτος, το θέμα του Burning Man Festival (26/8 - 3/9) είναι «Ι, robot», οπότε στην πυρά προφανώς θα βρεθεί ένα ρομπότ.

ΠΑΡΙΣΙ
Οι Πιρουέτες του Πικάσο

Η αγάπη του Πάμπλο Πικάσο για τον χορό υπήρχε πολύ πριν από τον γάμο του με τη χορεύτρια Ολγα Κοκλόβα. Το αποδεικνύει μέσα από μια σειρά έργων αλλά και σπάνιων κειμένων η έκθεση «Picasso et la dance», που φιλοξενείται έως τις 16 Σεπτεμβρίου στην Εθνική Οπερα του Παρισιού. Ανάμεσα στα εκθέματα, σκηνές από νούμερα καμπαρέ, αλλά και σκηνικά και κοστούμια που ο ζωγράφος σχεδίασε στα χρόνια της συνεργασίας του με τα Ρωσικά Μπαλέτα του Σεργκέι Ντιαγκίλεφ.

ΜΙΛΑΝΟ
Ο Ροσίνι «επιστρέφει» στη Σκάλα

Με αφορμή τα 150 χρόνια από τον θάνατο του συνθέτη Τζοακίνο Ροσίνι, που μας κληροδότησε τις όπερες «Ο κουρέας της Σεβίλλης», «Σταχτοπούτα» και «Γουλιέλμος Τέλος», μεταξύ άλλων, το Μουσείο της Σκάλας του Μιλάνου φιλοξενεί έκθεση με περισσότερα από 100 σπάνια εκθέματα. Πορτρέτα, παρτιτούρες και προσωπικά αντικείμενα του «Ιταλού Μότσαρτ», αλλά και αυθεντικά κοστούμια και σκηνικά από ιστορικές παραγωγές της Σκάλας, αποτίνουν φόρο τιμής στη μουσική του ιδιοφυΐα.

ΜΑΔΡΙΤΗ
Ζωγραφικές ψευδαισθήσεις


 

Τη ζωή και τη δημιουργική πορεία του Ούγγρου ζωγράφου Βικτόρ Βαζαρελί (1906-1997), ενός από τους πιο επιδραστικούς καλλιτέχνες της μεταπολεμικής περιόδου στην Ευρώπη και «πατέρα της Οπ Αρτ», παρακολουθεί η έκθεση που φιλοξενείται μέχρι τις 9 Σεπτεμβρίου στο μουσείο Thyssen-Bornemisza της Μαδρίτης. Ανάμεσα στα έργα που εκτίθενται και η εμβληματική ασπρόμαυρη «Ζέβρα», του 1937, το πρώτο από τα έργα του που έδινε την αίσθηση τρισδιάστατης εικόνας.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ