ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΔΑΑ: τίμημα 1,38 δισ. ευρώ για τη νέα σύμβαση παραχώρησης

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ

Με βάση τα αποτελέσματα του 2017, τα ταμειακά διαθέσιμα του ΔΑΑ ανέρχονται σε περίπου 500-600 εκατ. ευρώ. Συνεπώς για να φτάσει το 1,38 δισ. ευρώ που θα καταβάλει στο ΤΑΙΠΕΔ και το ελληνικό Δημόσιο, θα απαιτηθεί πρόσθετη χρηματοδότηση ύψους 800 έως 900 εκατ. ευρώ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Mέχρι τις 15 Δεκεμβρίου αναμένεται να υπογραφεί η νέα σύμβαση 20ετούς επέκτασης της παραχώρησης του αερολιμένα των Σπάτων. Στόχος είναι η οικονομική συναλλαγή να ολοκληρωθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου και από χθες άρχισε να κυλά ο χρόνος αντίστροφα. Το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ που συνεδρίασε χθες, έκανε δεκτή τη νέα πρόταση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), ύψους 1,115 δισ. ευρώ ή 1,382 δισ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Η αρχική πρόταση ήταν ύψους 487 εκατ. και με τον ΦΠΑ έφθανε στα 600 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ, το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου για να καταλήξει στην αποδοχή της επικαιροποιημένης προσφοράς του ΔΑΑ, έλαβε υπ’ όψη μία ανεξάρτητη αποτίμηση (KPMG Advisors A.E.) και μία γνωμοδότηση (Nomura International plc) για το εύλογο και δίκαιο του τιμήματος. Παράλληλα θετικά εκφράστηκε και το Συμβούλιο Εμπειρογνωμόνων του ΤΑΙΠΕΔ.

Η επέκταση της σύμβασης ωστόσο δεν έχει ακόμη διασφαλισθεί. Εκτός του γεγονότος ότι εκκρεμούν οι εγκρίσεις του σχετικού φακέλου από το Ελεγκτικό Συνέδριο για τον προβλεπόμενο προσυμβατικό έλεγχο και των αρχών ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp), η διοίκηση του ΔΑΑ πρέπει να λάβει τις συναινέσεις όλων των μετόχων της και κυρίως να εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση. Σε ό,τι αφορά το πρώτο, αναμένεται άμεσα η σύγκληση της γενικής συνέλευσης της εταιρείας, προκειμένου οι μέτοχοι να εγκρίνουν την προσφορά.

Από την άλλη πλευρά, καθώς η εταιρεία ετοιμάζεται να καταβάλει σε μετρητά το 1,38 δισ. ευρώ, θα πρέπει να διασφαλίσει μια χρηματοδότηση της τάξης των 800 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, η εταιρεία έχει απευθυνθεί κυρίως σε ελληνικές τράπεζες, καθώς οι ξένες έχουν σκληρές απαιτήσεις για τον σχετικό δανεισμό της. Παρά το γεγονός ότι η δραστηριότητα της επιχείρησης εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις αγορές εξωτερικού, εντούτοις τα προσφερόμενα κεφάλαια περιέλαβαν αλμυρό κόστος δανεισμού συμπεριλαμβάνοντας ένα μεγάλο ρίσκο (country rick) για τη χώρα. «Σε αντίθεση με την DG Comp που λειαίνει το ρίσκο της χώρας, οι ξένες τράπεζες δεν συμμερίζονται τις θέσεις της», παραδέχεται στέλεχος κοντά στη διαδικασία. Το ίδιο συνέβη άλλωστε και δύο χρόνια πριν, στην παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων. Η Fraport, παρά τη μικρή έκθεση της επένδυσής της στα εγχώρια μακροοικονομικά μεγέθη, δυσκολεύθηκε να βρει υποστηρικτές στο εγχείρημά της με χαμηλό κόστος χρήματος.

Με βάση τα αποτελέσματα του 2017, τα ταμειακά διαθέσιμα του ΔΑΑ ανέρχονται σε περίπου 500-600 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, για να φτάσει το 1,38 δισ. ευρώ που θα καταβάλει στο ΤΑΙΠΕΔ και το ελληνικό Δημόσιο, θα απαιτηθεί πρόσθετη χρηματοδότηση ύψους 800 έως 900 εκατ. ευρώ. Οι συζητήσεις με τις ελληνικές τράπεζες έχουν ήδη ξεκινήσει και αναμένεται να καταλήξουν μέχρι τον ερχόμενο Δεκέμβριο που εκτιμάται η εκταμίευση. Τόσο το ΤΑΙΠΕΔ όσο και ο ΔΑΑ απεύχονται μια μεταφορά της συμφωνίας στο 2019, καθώς θα αλλάξουν πάλι τα οικονομετρικά μεγέθη, ενώ επιπλέον ανεβαίνει και το πολιτικό ρίσκο με την επικείμενη εκλογική αναμέτρηση.

Πέρα όμως από τις διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες, κρίσιμη είναι η έγκριση της συναλλαγής από το Ελεγκτικό Συνέδριο και φυσικά από την DG Comp. Eκτιμάται ωστόσο ότι δεν θα υπάρξουν καθυστερήσεις, καθώς η σχετική συμφωνία έχει ήδη εξεταστεί, περιλαμβάνοντας ένα μικρότερο αντίτιμο πριν από ένα χρόνο. Εξάλλου, στο νέο τίμημα οι δύο πλευρές έφτασαν μετά τις υποδείξεις της DG Comp. Tέλος, η συμφωνία θα πρέπει να εγκριθεί από τη Βουλή των Ελλήνων όπως έχει συμβεί και για την αρχική του 1996.

Με τη νέα σύμβαση, η παραχώρηση του δικαιώματος ανάπτυξης και εκμετάλλευσης του αερολιμένα των Σπάτων, παρατείνεται μέχρι το 2046, αντί το 2026 που προβλέπει η υφιστάμενη σύμβαση. Αμέσως μετά αναμένεται να ακολουθήσει η πώληση του 30% των μετοχών της εταιρείας, κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ