Google: από το γκαράζ στο ρετιρέ

Google: από το γκαράζ στο ρετιρέ

3' 2" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ – ΑΠΟΣΤΟΛΗ. Πριν από ακριβώς 20 χρόνια, δύο νεαροί μεταπτυχιακοί φοιτητές του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ εγκαταστάθηκαν σε ένα γκαράζ στην Καλιφόρνια με έναν υπερφιλόδοξο στόχο: να συγκεντρώσουν όλες τις πληροφορίες του κόσμου σε μια εύχρηστη διαδικτυακή πλατφόρμα. Είκοσι χρόνια μετά, η πλατφόρμα αυτή φιλοξενεί 3,5 δισεκατομμύρια αναζητήσεις την ημέρα, περιέχει μερικά τρισεκατομμύρια ηλεκτρονικών λημμάτων, και απολαμβάνει σταθερά τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα σε ολόκληρο το Διαδίκτυο. Πρόκειται φυσικά για την Google, η οποία γιόρτασε την Τετάρτη τα εικοστά της γενέθλια με μια συναρπαστική εκδήλωση στην πόλη των Βρυξελλών, σε ένα γκαράζ – απ’ όπου άλλωστε ξεκίνησαν όλα.

Στον έξυπνα διαμορφωμένο χώρο μας καλωσόρισε ο Παντού Ναγιάκ, αντιπρόεδρος του Google Search, με μια σύντομη ομιλία που συνόψισε το εντυπωσιακό εικοσάχρονο ταξίδι της εταιρείας που κατάφερε να φέρει την επανάσταση στο ταξίδι της πληροφορίας. «Πολλά έχουν αλλάξει από τότε που ξεκινήσαμε – η τεχνητή νοημοσύνη κάνει πλέον τεράστια άλματα, και σε έναν μόλις χρόνο υιοθετήσαμε συνολικά 2.500 αλλαγές στον αλγόριθμο που καθορίζει τα αποτελέσματα αναζήτησης», ανέφερε με περηφάνια ο αντιπρόεδρος της Google. «Ωστόσο, το όραμά μας παραμένει το ίδιο: να οργανώσουμε τις πληροφορίες του πλανήτη και να τις κάνουμε προσβάσιμες και χρήσιμες για όλους».

Google: από το γκαράζ στο ρετιρέ-1

Πράγματι, αν υπάρχει ένας παράγοντας που κάνει τη μηχανή αναζήτησης της Google ξεχωριστή είναι πως εξελίσσεται συνεχώς, παραμένοντας ωστόσο πιστή στην ευχρηστία και στην απλή αισθητική. Η φιλοσοφία αυτή φάνηκε και στη διαδραστική παρουσίαση των νέων προϊόντων και εφαρμογών που αναμένεται να υιοθετήσει η Google μέσα στους επόμενους δύο μήνες. Ξεχώρισε το Google Lens, ένα νέο εργαλείο στην αναζήτηση εικόνων, που επιτρέπει στους χρήστες να εστιάζουν σε συγκεκριμένες λεπτομέρειες φωτογραφιών και να εμπλουτίζουν με αυτόν τον τρόπο την αναζήτησή τους. Αν για παράδειγμα ένας χρήστης που σερφάρει στο Διαδίκτυο βρεθεί σε μια εικόνα που απεικονίζει ένα σαλόνι και του τραβήξει το ενδιαφέρον ένα τραπέζι, μπορεί με ένα απλό κλικ στο έπιπλο να οδηγηθεί σε όλα τα σχετικά λήμματα, και να βρει άμεσα τις διαστάσεις, την τιμή αλλά και διάφορα παρεμφερή έπιπλα που ενδέχεται να τον ενδιαφέρουν. Συναρπαστική ήταν επίσης και μια νέα εφαρμογή που ονομάζεται Journeys, που θα συνοψίζει το ιστορικό του ταξιδιού αναζήτησης ενός χρήστη ανάλογα με τα ενδιαφέροντα ή τα χόμπι του, καθιστώντας εύκολη την πρόσβαση σε παλαιότερα χρήσιμα λήμματα.

Στα είκοσι εντυπωσιακά χρόνια της Google σαφώς δεν έχουν λείψει και οι προκλήσεις – πρόσφατα, η άνθηση των ψευδών ειδήσεων και η δυσκολία του Τύπου να επιβιώσει στην ψηφιακή εποχή έχουν φέρει στο προσκήνιο και μια πιο άσχημη πλευρά του επαναστατικού τεχνολογικού τιτάνα. Ο κ. Ναγιάκ αναγνώρισε αυτές τις προκλήσεις με εξωστρέφεια και διαφάνεια, καλώντας μάλιστα τους δημοσιογράφους της εκδήλωσης σε έναν ανοιχτό διάλογο με τον ίδιο και αντιπροσώπους της εταιρείας. Σε ερώτηση της «Κ» που αφορούσε την αξιολόγηση της εγκυρότητας των διαφορετικών μέσων και της αντίστοιχης κατάταξης των λημμάτων από την Google, ο κ. Ναγιάκ ξεκαθάρισε την πολιτική τής εταιρείας. «Σαφώς δεν μπορούμε να βασιζόμαστε απλά σε έναν αλγόριθμο – αυτό είναι λάθος. Γι’ αυτό χρησιμοποιούμε πάνω από 10.000 ανεξάρτητους αξιολογητές που αντιπροσωπεύουν όλο το φάσμα της παγκόσμιας κοινωνίας, και με τα καθημερινά τους συμπεράσματα παρακολουθούμε με συνέπεια την εγκυρότητα όλων των πηγών», εξήγησε ο αντιπρόεδρος της εταιρείας.

Η… ένταση

Το κλίμα έγινε σαφώς πιο έντονο όταν δημοσιογράφοι της αίθουσας αναφέρθηκαν στη νομοθεσία που εξετάζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή –λίγα μόλις μέτρα δίπλα από την εκδήλωση– και που θα απαιτεί από τους γίγαντες του Διαδικτύου –όπως η Google– να αποκτούν ειδική άδεια για να δημοσιεύουν αποσπάσματα με ειδησεογραφικό περιεχόμενο. Ο κ. Ναγιάκ αρνήθηκε να σχολιάσει με λεπτομέρεια το νομοσχέδιο, κατέληξε όμως στο εξής: «Να ξέρετε πως η εταιρεία μας δεν ενδιαφέρεται απλά για το οικοσύστημα της δημοσιογραφίας, αλλά στην πραγματικότητα το έχει ανάγκη. Χωρίς περιεχόμενο με ποιότητα, άλλωστε, η Google δεν θα ήταν τίποτα», κατέληξε.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή