ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Δεκατέσσερις ελληνικές σειρές, περίπου 700 άνθρωποι απασχολούμενοι μπροστά και πίσω από τις κάμερες, μερικά εκατομμύρια τηλεθεατών ημερησίως και πολλές αισιόδοξες προβλέψεις. Αυτό είναι το τοπίο της ελληνικής παραγωγής μυθοπλασίας στην τηλεόραση τη σεζόν 2018-2019, έπειτα από μια περίοδο περίπου πέντε ετών που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί τα «πέτρινα χρόνια» της ελληνικής μυθοπλασίας.

«Είναι μαγικό ότι γίνονται ξανά σειρές, γιατί αυτό δημιουργεί μια “μαγιά”, ώστε να ξαναθυμηθεί το κοινό πώς είναι να υπάρχει μυθοπλασία στην τηλεόραση», υποστηρίζει ο κ. Λοΐζος Ξενόπουλος, διευθυντής προγράμματος του ΣΚΑΪ. «Η αξία της μυθοπλασίας είναι πολύπλευρη», επισημαίνει, «σου δίνει την ευκαιρία να πεις πολλά διαφορετικά πράγματα, ο πυρήνας του τηλεοπτικού κοινού δένεται συναισθηματικά με ένα κανάλι μέσω της μυθοπλασίας και επίσης δημιουργεί βιβλιοθήκη· όπως οι παλιές ελληνικές ταινίες, οι σειρές μπορούν να προβάλλονται αιώνια».


«Οσο έχω εσένα», ΣΚΑΪ.

Θεωρεί, δε, ότι «ο λόγος που όλοι αποφασίσαμε να κάνουμε σίριαλ σχετίζεται με το γεγονός ότι το Mega, παρότι ήταν ουσιαστικά κλειστό δύο χρόνια, συνέχισε να κάνει υψηλά νούμερα προβάλλοντας σε επανάληψη αγαπημένα σίριαλ». Η μυθοπλασία φαίνεται ότι επανακάμπτει, λοιπόν, με τον ΣΚΑΪ («Οσο έχω εσένα»), τον ΑΝΤ1 («Γυναίκα χωρίς όνομα», «Η επιστροφή», «Πέτα τη φριτέζα», «Κάνε γονείς να δεις καλό», «Εγκλημα και πάθος»), τον Alpha («Μην αρχίζεις τη μουρμούρα», «Το σόι σου», «Ελα στη θέση μου», «Το τατουάζ») και το Open («Ο πρίγκιπας της φωτιάς», «Ελεύθερη σχέση», «Για πάντα παιδιά», «Ου φονεύσεις») να επενδύουν μερικές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ.


«Μην αρχίζεις τη μουρμούρα», Alpha.

Εκτός από την περίπτωση Mega, η κυρία Αλκηστις Μαραγκουδάκη, διευθύντρια προγράμματος του Open (πρώην Epsilon tv), αποδίδει αυτή την «ψήφο εμπιστοσύνης» στις σειρές στο γεγονός ότι «οι σταθμοί που επέλεξαν τα τελευταία χρόνια να στηρίξουν το prime time τους στην ελληνική μυθοπλασία, βγήκαν κερδισμένοι. Είχαν τις μικρότερες απώλειες ακόμη και κατά τη διάρκεια της «επέλασης» του «Survivor 1» και αυτή τη στιγμή “χτυπούν” υψηλά ποσοστά τόσο στη γενική τηλεθέαση όσο και στο δυναμικό κοινό. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει έδαφος για τις ελληνικές σειρές και μάλιστα ακόμη δεν έχει αξιοποιηθεί πλήρως». Ο Alpha ήταν ο σταθμός που το 2013, όταν το τοπίο της ελληνικής παραγωγής σίριαλ έμοιαζε με καμένη γη, αποφάσισε να της δώσει μια ευκαιρία. Η πρότασή του, «Μην αρχίζεις τη μουρμούρα», μια έξυπνη σειρά, με μικρό μπάτζετ και διαφορετικό μοντέλο παραγωγής, γνώρισε επιτυχία. «Από το 2009 έως το 2013 μειωνόταν σταθερά η παραγωγή ώσπου έφθασε να μην υπάρχει. Ημασταν μια μικρή ομάδα που αποφασίσαμε να κάνουμε τη “Μουρμούρα”, να ξαναζωντανέψουμε τη μυθοπλασία με όσα όπλα είχαμε, τα οποία δεν ήταν τα χρήματα, αλλά η αγάπη μας και η διάθεσή μας. Και αυτή η δουλειά πέτυχε και στήριξε έναν ολόκληρο σταθμό», θυμάται η διευθύντρια προγράμματος του Alpha Λήδα Μιχαήλ.

Η δημοφιλία των ελληνικών σίριαλ δεν είναι δύσκολο να εξηγηθεί: «Είναι η τυπολογία με την οποία ταυτίζεται περισσότερο ο κόσμος», τονίζει ο chief content officer του ΑΝΤ1 Τζώρτζης Ποφάντης. Επισημαίνει, βέβαια, ότι «πρέπει να ανεβάσουμε τον πήχυ. Πρέπει να αντιληφθούμε, τουλάχιστον στο κομμάτι της δραματικής μυθοπλασίας, ότι πλέον αντίπαλός μας είναι και το Netflix. Σίγουρα η κωμωδία θα είναι ανταγωνιστικό προϊόν, γιατί ο κόσμος θέλει να γελάσει στη γλώσσα του. Οι δραματικές σειρές, όμως, πρέπει να αυξήσουν και την αληθοφάνειά τους και το επίπεδο παραγωγής».

Η αναβίωση της ελληνικής μυθοπλασίας, παρότι ήταν στρατηγική επιλογή και των τεσσάρων καναλιών, δεν ήταν εύκολη υπόθεση. Πολλοί άνθρωποι, ειδικά από αυτούς που εργάζονταν πίσω από τις κάμερες, τα χρόνια της κρίσης άλλαξαν επάγγελμα. Οι εταιρείες παραγωγής δυσκολεύθηκαν να βρουν αξιόλογους συνεργάτες ώστε να «στήσουν» συνεργεία. Πολλοί σεναριογράφοι και σκηνοθέτες επέστρεψαν με ενθουσιασμό στη δημιουργία, το ίδιο και δημοφιλείς ηθοποιοί.


«Ελεύθερη σχέση», Open.

Οι συνθήκες και οι όροι εργασίας είναι προφανές ότι έχουν αλλάξει. Η ακριβότερη σειρά της ελληνικής τηλεόρασης, «Το νησί», κόστισε περίπου 170.000 ευρώ το επεισόδιο, οι σειρές του Χριστόφορου Παπακαλιάτη 100.000 ευρώ. Το κόστος μιας καλής δραματικής σειράς με εξωτερικά γυρίσματα και γνωστούς πρωταγωνιστές κυμαινόταν μεταξύ 70.000 και 80.000 ευρώ το επεισόδιο. Τώρα οι σειρές γυρίζονται με μπάτζετ που δεν ξεπερνά τις 35.000-40.000 ευρώ ανά επεισόδιο. «Η μείωση του κόστους προκάλεσε αλλαγή στα σενάρια, έγιναν πιο ευρηματικά, πιο σύγχρονα. Ολη η αλυσίδα δημιουργίας και παραγωγής έκανε ουσιαστικά restart τόσο στον τρόπο που διαχειρίζεται τα μπάτζετ, όσο και στις ιδέες που φθάνουν μέχρι την υλοποίηση. Και φυσικά οι αμοιβές δεν έχουν καμία σχέση με το παρελθόν. Υπάρχουν σίριαλ που οι συντελεστές τους συνολικά αμείβονται όπως ενδεχομένως αμείβονταν πριν από 15 χρόνια τέσσερις - πέντε πρωταγωνιστές μαζί», εξηγεί η Αλκηστις Μαραγκουδάκη.

Ούριος άνεμος

Στα επιτελεία των καναλιών πνέει ούριος άνεμος για τη μυθοπλασία, με μερικές επιφυλάξεις, σαν αυτή που εκφράζει η κυρία Λήδα Μιχαήλ: «Φοβάμαι αυτό το τόσο μεγάλο άνοιγμα, γιατί δεν ξέρω πώς θα μπορούσαμε να κρατήσουμε τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που θα θέλαμε. Στον Alpha προσθέτουμε ένα σλοτ μυθοπλασίας κάθε σεζόν, για να έχουμε τον χρόνο να δουλέψουμε καθετί με τους δικούς μας όρους». Ενθαρρυντικά είναι τα μηνύματα και από τη διαφημιστική αγορά: «Δίνει παραπάνω δυνατότητες για τοποθέτηση προϊόντων και από την πλευρά του καναλιού πιστεύω ότι είναι καλύτερη επένδυση», λέει ο Τζώρτζης Ποφάντης. «Το βασικό προσόν της ελληνικής μυθοπλασίας είναι ότι αφορά τα κοινά που στοχεύουν οι διαφημιστές για τα προϊόντα τους», τονίζει και η κυρία Μαραγκουδάκη και προσθέτει: «Από τη στιγμή που η διαφήμιση επιστρέφει σταδιακά στην τηλεόραση, το προϊόν που θα αναζητήσει είναι η ελληνική μυθοπλασία».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ