Δημήτρης Ρηγόπουλος ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΣ

Συγκοινωνίες: η κωμωδία συνεχίζεται

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Δευτέρα αργά το πρωί, κάπου στα νότια προάστια της πρωτεύουσας: ένα λεωφορείο σταματάει στη στάση. Κανείς δεν θέλει να αποβιβαστεί και ο οδηγός ανοίγει μόνο την μπροστινή πόρτα, όπως προβλέπεται από τον νέο κανονισμό των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας. Ορισμένοι δυσανασχετούν εμφανώς με την επιμονή του οδηγού και σχηματίζουν ανόρεχτα μια μικρή ουρά μπροστά από τη μοναδική είσοδο.

Δεν είναι παραπάνω από πέντε οι νέοι επιβάτες. Δύο θα χτυπήσουν την κάρτα τους στο μηχάνημα, οι υπόλοιποι δεν θα κάνουν κάποια κίνηση, ούτε δείχνουν ανήσυχοι.

Στην επόμενη στάση η σκηνή θα επαναληφθεί: ο σχολαστικός οδηγός θα ανοίξει πρώτα την μπροστινή πόρτα για τους νέους επιβάτες και με μικρή καθυστέρηση τις άλλες δύο για όσους θέλουν να κατέβουν. Στην πραγματικότητα, όσοι δεν έχουν όρεξη να μπουν από μπροστά θα περιμένουν τη μεσαία και την πίσω πόρτα να ανοίξουν για να τρυπώσουν. Πρέπει να είναι πολύ άτυχοι για να μην θέλει κανείς να αποβιβαστεί. Αυτή είναι η νέα πραγματικότητα στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας: η «επανάσταση» του ηλεκτρονικού εισιτηρίου ξεκίνησε ως μια εξοργιστική φαρσοκωμωδία με ατελείωτες ουρές και μπόλικο χαμένο χρόνο και εξελίσσεται στο ίδιο ιλαρό μοτίβο. Αρκεί να μπεις από την μπροστινή πόρτα στο λεωφορείο και να χωθείς πίσω από έναν κάτοχο εισιτηρίου στο μετρό πριν κλείσει το αυτοματοποιημένο πορτάκι και ταξιδεύεις ανενόχλητος σε ολόκληρο το δίκτυο του ΟΑΣΑ.

Κι αν στο μετρό χρειάζεται λίγο περισσότερο θάρρος για να «κολλήσεις» πίσω από έναν ανυποψίαστο συνεπιβάτη σου, στα λεωφορεία δεν υπάρχει κανένα τέτοιο θέμα: τα σωματεία των οδηγών έχουν ξεκαθαρίσει ότι δεν πρόκειται να κάνουν τη «βρώμικη» δουλειά του ελεγκτή όπως συμβαίνει, για παράδειγμα, στα κόκκινα λεωφορεία του Λονδίνου. Αλλά στη βρετανική πρωτεύουσα είχαν την προνοητικότητα να τοποθετήσουν το ακυρωτικό μηχάνημα δίπλα στον οδηγό και όχι εκτός του οπτικού του πεδίου (Αθήνα).

Το ηλεκτρονικό εισιτήριο μπήκε στη ζωή μας (με όλα του τα προβλήματα) για να περιοριστεί δραστικά η εισιτηριοδιαφυγή. Ο πρώτος χρόνος εισαγωγής του στην Ελλάδα επιβεβαιώνει, προς το παρόν, μόνο το δαιμόνιο της φυλής μας.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ