ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Μια θάλασσα από πολύχρωμες σημαίες, εκατοντάδες εντυπωσιακοί και καταξιωμένοι εικοσάρηδες, αλλά και μερικοί από τους ισχυρότερους ανθρώπους της υφηλίου συγκεντρώθηκαν την περασμένη εβδομάδα στη Χάγη της Ολλανδίας. Αυτό το πρωτότυπο τρίπτυχο πλαισίωσε το 10ο ετήσιο συνέδριο του νεοσύστατου One Young World, το οποίο έστειλε ένα φωτεινό μήνυμα από την καρδιά της Ευρώπης σε όλον τον κόσμο.

Υψηλές φιλοδοξίες

Με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, το One Young World είναι ένας σχετικά νέος φιλανθρωπικός οργανισμός με υψηλές φιλοδοξίες. Στόχος του είναι να προσελκύσει τους πιο λαμπρούς νέους ηγέτες, βοηθώντας τους να οικοδομήσουν στενές σχέσεις συνεργασίας και να προκαλέσουν θετικές αλλαγές στον κόσμο. Στην καρδιά του οργανισμού βρίσκεται η ετήσια σύνοδος κορυφής, η οποία συγκεντρώνει τα πιο πολύτιμα νεαρά ταλέντα από τον χώρο της επιχειρηματικότητας, των ΜΚΟ, και τον ακαδημαϊκό κόσμο, φέρνοντάς τα σε επαφή με κορυφαίους παγκόσμιους ηγέτες από κάθε πιθανό πεδίο. Στο 10ο συνέδριο του οργανισμού παρευρέθησαν, μεταξύ άλλων, ο πρώην πρωθυπουργός του Ηνωμένου Βασιλείου Γκόρντον Μπράουν, ο γενικός γραμματέας της Διεθνούς Αμνηστίας Κούμι Ναϊντού, ο συνιδρυτής του Τουίτερ Μπιζ Στόουν, και το διάσημο μοντέλο και πλέον ακτιβίστρια κατά της σεξουαλικής βίας Ναόμι Κάμπελ.

Μια επιφανειακή ματιά στο ύφος του συνεδρίου κινδυνεύει να οδηγήσει σε κυνικά συμπεράσματα – μάλιστα, προτού ξεκινήσουν οι διαδικασίες μια δημοσιογράφος ανέφερε πως πρόκειται για «το Νταβός των εφήβων», και πως πέρα από την εντυπωσιακή οργάνωση η εκδήλωση θα προσφέρει φτωχό περιεχόμενο. Η εκτίμησή της αποδείχθηκε άτοπη. Λόγω της νεαρής ηλικίας των περισσότερων συμμετεχόντων, η σύνοδος κορυφής της Χάγης ήταν γεμάτη αισιοδοξία, θετικό πνεύμα και πρωτότυπες λύσεις απέναντι στις προκλήσεις του κόσμου. Μεγάλη ήταν και η συμμετοχικότητα και η εκπροσώπηση από κάθε γωνιά της υφηλίου, καθώς συναντούσε κάποιος εκπροσώπους από την Ινδία, το Βιετνάμ, τη Νιγηρία, τις Φιλιππίνες, την Κολομβία κι άλλες χώρες.

Η φρεσκάδα του συνεδρίου του One Young World φάνηκε από την πρώτη κιόλας στιγμή στη συναρπαστική τελετή έναρξης στο κατάμεστο και ζωηρά φωτισμένο «Παλάτι της Ειρήνης», το κτίριο που φιλοξενεί το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης. Την εκδήλωση άνοιξαν δύο γυναίκες –η βασίλισσα Μάξιμα της Ολλανδίας και η δήμαρχος της Χάγης Πολίν Κρικ– στέλνοντας ένα ηχηρό μήνυμα για τη συμμετοχή των γυναικών στις ηγετικές θέσεις του πλανήτη. Σημαντικό κομμάτι της τελετής αφιερώθηκε στη μνήμη του πρώην γ.γ. του ΟΗΕ Κόφι Ανάν, ο οποίος υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής του One Young World και τακτικός επισκέπτης στα συνέδρια προτού φύγει από τη ζωή τον Αύγουστο. «Δεν πρέπει να μιλάμε για αυτόν με παρελθοντικούς χρόνους. Ο Κόφι είναι το παρόν και το μέλλον μας», δήλωσε με δάκρυα στα μάτια ο Ιρλανδός τραγουδιστής και ακτιβιστής Μπομπ Γκέλντοφ, ενώ το κοινό τον καταχειροκροτούσε όρθιο.

Το έργο, η έμπνευση

Οι ουσιαστικοί «πνεύμονες» του συνεδρίου, ωστόσο, ήταν τα δεκάδες πάνελ που έδωσαν το μικρόφωνο σε εκατοντάδες νεαρούς συμμετέχοντες, χαρίζοντάς τους την ευκαιρία να μοιραστούν το αισιόδοξο έργο τους και να εμπνεύσουν κι άλλους. Στη συνάντηση για τα ανθρώπινα δικαιώματα, για παράδειγμα, η Τάμανα Ασέι, 26χρονη γιατρός και ακτιβίστρια από το Αφγανιστάν, μίλησε για τις εκατοντάδες γυναίκες που βοήθησε να παραδώσουν στον κόσμο ένα υγιές βρέφος και το σθένος που απαιτείται στην καμπάνια της εναντίον των αντιεπιστημονικών και απάνθρωπων εξετάσεων παρθενίας στη Μέση Ανατολή.

Με την αυλαία του συνεδρίου του One Young World, οι συμμετέχοντες συνειδητοποίησαν σταδιακά πως πρόκειται για μια εβδομάδα αισιοδοξίας και ανεκτικότητας σχεδόν ουτοπική. Επιβιβαζόμενοι στα αεροπλάνα για τις χώρες τους, γυρνούν πίσω στις αμέτρητες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν καθημερινά, ωστόσο κουβαλώντας μαζί τους ελπίδα και όρεξη για να οικοδομήσουν ένα καλύτερο μέλλον.

Η «Κ» στην αξιολόγηση προτάσεων νεαρών επιχειρηματιών

Τη δεύτερη ημέρα του συνεδρίου του One Young World, η «Καθημερινή», μαζί με συνεργάτες από κορυφαία δημοσιογραφικά Μέσα όπως η Le Monde, η El Pais και το Christian Science Monitor, βρέθηκε στη σκηνή μιας κατάμεστης αίθουσας για μια συναρπαστική εκδήλωση. Εμπνευσμένη από τη δομή τηλεοπτικών εκπομπών αναζήτησης ταλέντου, η εκδήλωση πλαισίωσε το πάνελ των δημοσιογράφων απέναντι από πέντε νεαρούς επιχειρηματίες με ευφάνταστες και δημιουργικές προτάσεις απέναντι στις παγκόσμιες προκλήσεις. Οι νέοι ηγέτες είχαν τρία λεπτά για να εξηγήσουν το έργο και τον κοινωνικό αντίκτυπο που επιφέρουν, και να πείσουν τελικά τους δύσπιστους δημοσιογράφους, οι οποίοι είχαν τη δυνατότητα να πατήσουν ένα κουμπί για να εγκρίνουν τις προτάσεις τους. Από την τροφοδότηση φτωχών νοικοκυριών με ηλιακές λάμπες μέχρι την αντιμετώπιση του κοινωνικού αποκλεισμού των αστέγων, οι προτάσεις των νέων συμμετεχόντων κατέπληξαν τη δημοσιογραφική κριτική επιτροπή – κανένας δεν εξεπλάγη όταν όλες οι ιδέες πήραν την έγκριση τουλάχιστον ενός δημοσιογράφου. Ακολουθούν οι ιστορίες τους.

Ηλιακές λάμπες στις Φιλιππίνες


O Μαρκ Λοζάνο από τις Φιλιππίνες ίδρυσε το One Million Lights.

Ο Μαρκ Λοζάνο Λουζάνο δεν φωτίζει απλά την αίθουσα με το χαρισματικό του χαμόγελο – έχει καταφέρει παρά το νεαρό της ηλικίας του να φωτίσει δεκάδες χιλιάδες σπίτια στις Φιλιππίνες. «Ιδρυσα το One Million Lights με συμμαθητές μου όταν ήμουν 16 ετών. Διανέμουμε φώτα ηλιακής ενέργειας σε φτωχά νοικοκυριά καθώς είναι ασφαλή, αξιόπιστα, δεν απαιτούν φόρτιση μέσω μπαταριών και συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα», δηλώνει με ενθουσιασμό ο Μαρκ φανερώνοντας τις πολλές εφαρμογές της έξυπνης ιδέας του. Η κοινωνική επιχείρηση του νεαρού από τις Φιλιππίνες έχει ήδη τιμηθεί από την UNESCO για το έργο της, καθώς οι 12.000 οικογένειες που χρησιμοποιούν τις ηλιακές λάμπες του One Million Lights έχουν κατορθώσει να εξοικονομήσουν περίπου 30% του εβδομαδιαίου εισοδήματός τους, αφού δεν χρειάζεται πλέον να προμηθεύονται κηροζίνη. Στα 23 χρόνια του, ο Μαρκ είναι αφοσιωμένος στο να σέβεται το περιβάλλον, να φωτίζει τα σπίτια της πατρίδας του και να βοηθά τις κοινότητες να ξεφύγουν από τον φαύλο κύκλο της φτώχειας.

Πολεμώντας τα ταμπού


Η Τσέλσι ΒονΤσαζ από το Λος Αντζελες είναι πρόεδρος του HappyPeriod.

Η ρίζα του προβλήματος που θέλει να αντιμετωπίσει η Τσέλσι ΒονΤσαζ είναι πως πρόκειται για ένα ταμπού – ένα θέμα που δεν θέλει να θίξει κανείς. Χιλιάδες άστεγες γυναίκες που βρίσκονται στα όρια της φτώχειας αντιμετωπίζουν σοβαρές μολύνσεις και προβλήματα υγείας λόγω επιπλοκών που προκύπτουν από την έμμηνο ρύση τους. Επειτα από μερικές σοκαριστικές εικόνες στους δρόμους του Λος Αντζελες και μια εντατική έρευνα σε κέντρα φιλοξενίας αστέγων, η Τσέλσι συνειδητοποίησε πως σπάνια προσφέρονται γυναικολογικές υπηρεσίες στις γυναίκες που τις έχουν περισσότερο ανάγκη. Με πείσμα και επιμονή, η νεαρή Αμερικανίδα ίδρυσε το HappyPeriod, μια ΜΚΟ που προσφέρει χάρτινες σακούλες με είδη υγιεινής για την εμμηνόρροια, και που μέσα σε μόλις τρία χρόνια έχει επεκταθεί σε επτά μεγαλουπόλεις των ΗΠΑ. «Θέλω να πολεμήσω το στίγμα και να σπάσω τα ταμπού που περιβάλλουν την εμμηνόρροια», δηλώνει στην «Κ» η νεαρή Τσέλσι και προσθέτει πως σκοπεύει σύντομα να κάνει την καμπάνια της παγκόσμιο φαινόμενο.

Η σπατάλη γίνεται βοήθεια


Ο Μάθιου Ο’ Σέα από το Λονδίνο ίδρυσε το TicketAid.

Είναι ένα εξαιρετικά σύνηθες φαινόμενο στις μεγάλες πόλεις του κόσμου: μεγάλες εταιρείες αγοράζουν εκατοντάδες εισιτήρια σε συναυλίες και εκδηλώσεις για τους εργαζομένους τους, ωστόσο ελάχιστοι από αυτούς καταφέρνουν τελικά να παρευρεθούν. «Θεώρησα πως πρόκειται για μια σπατάλη που εύκολα μπορεί να μεταμορφωθεί σε ευφάνταστη λύση», αναφέρει στην «Κ» ο νεαρός Βρετανός Μάθιου Ο’ Σέα, ιδρυτής της startup εταιρείας TicketAid. Η έξυπνη πλατφόρμα που δημιούργησε ο Μάθιου δίνει στις μεγάλες εταιρείες την ευκαιρία να πουλήσουν τα αχρησιμοποίητα εισιτήριά τους, προσφέροντας τα έσοδα από τις μεταπωλήσεις σε φιλανθρωπική οργάνωση της επιλογής τους. «Οι άσκοπες εταιρικές σπατάλες μειώνονται, οι εργαζόμενοι μένουν ικανοποιημένοι, οι συναυλίες είναι πιο γεμάτες και κυρίως τα φιλανθρωπικά ιδρύματα επωφελούνται από κάθε συναλλαγή. Κερδίζουν τελικά όλοι», αναφέρει με ενθουσιασμό ο Μάθιου. Στους λίγους μήνες λειτουργίας της, η TicketAid έχει προσφέρει πάνω από 65.000 ευρώ σε ανθρωπιστικά ιδρύματα, και συνεχίζει δυναμικά.

Μια καλημέρα για τους αστέγους


Η Παριζιάνα Κλερ Ντουιζαμπό, από τους «εγκεφάλους» του Entourage.

Την εποχή που ολοένα και περισσότεροι νέοι ζουν «ψηφιακά» και περνούν περισσότερο χρόνο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, πώς μπορούμε να καταπολεμήσουμε τη μοναξιά και τον κοινωνικό αποκλεισμό που νιώθουν τα ευάλωτα μέλη της κοινωνίας; Αυτός ο πολύπλοκος συνειρμός, που ωστόσο κρύβει μια απλή και εύκολα πραγματοποιήσιμη ιδέα, ήταν ο κινητήριος μοχλός για τη γαλλική εφαρμογή Entourage, ένα δίκτυο που κινητοποιεί τους Παριζιάνους να αλληλεπιδρούν με τους αστέγους στη γειτονιά τους. «Οι περισσότεροι από εμάς μιλάμε πολύ περισσότερο στον ψηφιακό βοηθό Σίρι, παρά στον φτωχό άστεγο που βρίσκεται κάτω από το σπίτι μας, και που συχνά χρειάζεται απλά μια καλημέρα», δηλώνει η Κλερ Ντουιζαμπό, συνιδρύτρια του γαλλικού δικτύου. Η πλατφόρμα Entourage χαρτογραφεί τους αστέγους του Παρισιού, και έχει δημιουργήσει μια εξαιρετικά επιτυχημένη καμπάνια στους σταθμούς του μετρό της Πόλης του Φωτός. Πλέον, συνεργάζεται επισήμως και με τον δήμο του Παρισιού στη μάχη έναντι του ακραίου κοινωνικού αποκλεισμού.

Βάσεις δεδομένων δίνουν λύσεις


Ο Ισπανός Πολ Μπόρντας είναι υπεύθυνος κοιν. ευθύνης του Amadeus.

Εν έτει 2018, όταν ο μέσος άνθρωπος σκέφτεται τις τερατώδεις βάσεις δεδομένων που χρησιμοποιούν οι εταιρείες τεχνολογίας, το μυαλό του πηγαίνει αυτόματα στις προκλήσεις της προστασίας της ιδιωτικότητας και στα πρόσφατα σκάνδαλα με το Facebook και την Cambridge Analytica. Δεν συμβαίνει το ίδιο με τον νεαρό Ισπανό Πολ Μπόρντας. Παρότι είναι μόλις 25 χρονών, ο Πολ είναι ήδη υπεύθυνος του τμήματος εταιρικής κοινωνικής ευθύνης του Amadeus, ενός από τα μεγαλύτερα κέντρα επεξεργασίας δεδομένων παγκοσμίως με εφαρμογές στον ταξιδιωτικό κλάδο. «Τα δεδομένα είναι για εμένα ένα ακόμη εργαλείο για να λύσουμε τα προβλήματα του πλανήτη», αναφέρει ο Πολ, ο οποίος χρησιμοποίησε τις βάσεις δεδομένων της εταιρείας του για να χτίσει εξαιρετικά ακριβή μοντέλα πρόβλεψης για την εξάπλωση και αντιμετώπιση του ιού Ζίκα. «Παραμένω εξαιρετικά παθιασμένος για την οικοδόμηση ενός καλύτερου κόσμου μέσω της τεχνολογίας και με εκπλήσσει καθημερινά το τι μπορούμε να καταφέρουμε από μια απλή, απρόσωπη βάση δεδομένων», δηλώνει στην «Κ».

Η Sparknews

Η διαδραστική εκδήλωση στην οποία συμμετείχε η «Καθημερινή» στο πλαίσιο του One Young World διοργανώθηκε από τη γαλλική Sparknews, μια διεθνή κοινοπραξία δημοσιογραφικών μέσων με στόχο την προώθηση καινοτόμων πρωτοβουλιών που έχουν θετικό αντίκτυπο και αντιμετωπίζουν μερικά από τα μεγαλύτερα προβλήματα του πλανήτη μας. Οραμα της κοινοπραξίας είναι να απαντήσει στην απαισιοδοξία και στον εύκολο εντυπωσιασμό που κυριαρχούν σήμερα στην ενημέρωση, προβάλλοντας μετρημένο δημοσιογραφικό έργο που επικεντρώνεται σε λύσεις και έχει τη δυνατότητα να εμπνεύσει τις κοινωνίες του κόσμου στο να δράσουν με ελπίδα.

Στην οικογένεια της Sparknews ανήκουν δεκάδες κορυφαίες εφημερίδες, από τη γαλλική Le Monde και την ισπανική El Pais μέχρι τη Haaretz από το Ισραήλ και τους The Straits Times της Σιγκαπούρης. Στόχος, άλλωστε, είναι η αλληλεπίδραση των διαφορετικών μέσων και η ενίσχυση του δημοσιογραφικού έργου έτσι ώστε οι τοπικές ιστορίες να αποκτήσουν παγκόσμιο κοινό. Kατ’ επέκταση το Sparknews ενθαρρύνει τη συνεργασία μεταξύ των εφημερίδων, και συντονίζει καμπάνιες όπως το Impact Journalism Day, το οποίο άγγιξε 150 εκατομμύρια αναγνώστες παγκοσμίως. Η καμπάνια προώθησε δεκάδες ενδιαφέρουσες και αισιόδοξες ιστορίες – από ένα μικρό γαλλικό χωριό το οποίο αντιστάθηκε πλήρως στη χρήση άνθρακα, μέχρι την ανάπτυξη ενός οικονομικού, ψηφιακού «παιδιάτρου» στην Ουγκάντα.

Από το 2017, στην κοινοπραξία συμμετέχει ενεργά και η «Καθημερινή», έχοντας συμμετάσχει σε δύο καμπάνιες και πλέον σε δύο συνέδρια του One Young World.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ