ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΓΑΛΛΙΑ
Το ρομαντικό Παρίσι, 1815-1848 (πριν από την αναμόρφωσή του)

Μία έκθεση εκ πρώτης όψεως «ρομαντική», έχει πολλά να μας πει για τον μεγάλο αιώνα της προόδου και του εκσυγχρονισμού, όπως ήταν ο 19ος αιώνα. Η έκθεση για το Παρίσι του Ρομαντισμού, από το 1815 έως το 1848, στο Petit Palais (έως 15 Σεπτεμβρίου), αφηγείται επί της ουσίας την εξαιρετικά κρίσιμη περίοδο από την πτώση του Ναπολέοντα έως την Επανάσταση του 1848, που ήταν και ένα ευρωπαϊκό ορόσημο για πολλές μεταρρυθμίσεις. Η προσέγγιση στο ρομαντικό Παρίσι συμπίπτει με τις τελευταίες δεκαετίες της παλαιάς μορφής της πόλεως, αν και τα μεγάλα εκσυγχρονιστικά έργα είχαν σταδιακά αρχίσει τουλάχιστον ως οράματα, καθώς το Παρίσι είχε ανάγκη μεγάλων έργων υποδομής. Αν μπορούσαμε να βρεθούμε στο Παρίσι των πρώτων δεκαετιών του 19ου αιώνα θα είχαμε δυσκολία να αντιληφθούμε το περιβάλλον, καθώς το Παρίσι που γνωρίζουμε είναι το Παρίσι που προέκυψε μεταγενέστερα, στη διάρκεια της Β΄ Γαλλικής Αυτοκρατορίας, δηλαδή μετά το 1850-70. Η έκθεση λοιπόν στο Πτι Παλαί μάς οδηγεί στον προθάλαμο της νεωτερικότητας. Ακολουθεί την προγενέστερη έκθεση για το Παρίσι του 1900 (με έμβλημα τη Διεθνή Εκθεση, για την οποία άλλωστε χτίστηκαν το Γκραν και το Πτι Παλαί) και συμβάλλει σε μια βαθύτερη κατανόηση των μεγάλων αστικών μετασχηματισμών κατά τη διάρκεια του 19ου αιώνα και της εκρηκτικής ανάπτυξης του υλικού πολιτισμού. Παρουσιάζονται πάνω από 600 έργα, ζωγραφική, γλυπτική, μόδα, αντικείμενα τέχνης και έπιπλα, σε ένα πανόραμα καλλιτεχνικό, πολιτικό και οικονομικό της εποχής. Είναι ένας σκηνογραφημένος περίπατος στο Παρίσι των αρχών του 19ου αιώνα, στον Κεραμεικό, στο Παλαί Ρουγιάλ, στη Νοτρ Νταμ όπως την περιγράφει ο Βίκτωρ Ουγκώ... Ταυτόχρονα και μια ματιά στην καθημερινότητα της εποχής. Είναι τα χρόνια μιας θεαματικής κοινωνικής μετάβασης στη μετα-ναπολεόντειο Γαλλία και πριν αναλάβει ο Ναπολέων Γ΄ (με το όραμα της ολικής αναμόρφωσης του Παρισιού). Η έκθεση δείχνει όψεις της αστικής, της μποέμ και της εργατικής πόλης, της χλιδής αλλά και της φτώχειας, της ευνομίας αλλά και του εγκλήματος, της μουσικής ζωής και της λογοτεχνίας. Σε συνεργασία με το «Μουσείο της ρομαντικής ζωής» (ένα από τα πιο γοητευτικά μικρά μουσεία του Παρισιού), η έκθεση αυτή είναι ένα θελκτικό πανόραμα που δίνει τροφή για σκέψη.

ΒΑΡΚΕΛΩΝΗ
Η σιωπή της Camera Obscura

Ο 56χρονος Βρετανός φωτογράφος Richard Learoyd ποζάρει δίπλα στο έργο του «Agnes, July 2013 III», που συγκαταλέγεται ανάμεσα στα έργα που συνθέτουν τη νέα του έκθεση στη Βαρκελώνη. Η έκθεση εγκαινιάστηκε στη Mapfre Fondation με τίτλο «Richard Learoyd. Η σιωπή της Camera Obscura» και δηλώνει την ιδιαίτερη τεχνική αλλά και τον αισθητικό κόσμο του Βρετανού φωτογράφου, που συνομιλεί εμμέσως με την ιστορία της ζωγραφικής. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 8 Σεπτεμβρίου. 

ΒΑΣΙΛΕΙΑ
Ελληνες στην Art Basel

Με τρεις καλλιτέχνες συμμετέχει φέτος στην Art Basel η γκαλερί Alma, της Μαρίας Αλμπάνη, που έχει αίθουσες στα Τρίκαλα και στην Αθήνα (Κολωνάκι). Η Alma παρουσιάζει στη μεγάλη φουάρ της Βασιλείας (ενότητα Frame) τρεις ζωγράφους, διαφορετικής γραφής, με δυνατότητα να συγκινήσουν το διεθνές κοινό. Πρόκειται για τον Χαράλαμπο Κατσατσίδη, τον Τάσο Μισούρα (έργο του στη φωτογραφία) και τη Γωγώ Ιερομονάχου. Η Art Basel ολοκληρώνεται σήμερα. 

ΒΑΡΚΕΛΩΝΗ
Φωτογραφίζοντας τον Πικάσο

Στο Μουσείο Πικάσο της Βαρκελώνης, η νέα έκθεση μας καλεί να γνωρίσουμε τον Πάμπλο Πικάσο μέσα από τον φακό των πολλών φωτογράφων που τον φωτογράφησαν. Πρόκειται για μια βουτιά στο πυκνό σύμπαν του διάσημου ζωγράφου, καθώς οι φωτογραφίες μάς οδηγούν όχι μόνο στη μορφή του αλλά και στο ατελιέ, στο σπίτι, στους ανθρώπους του. Η έκθεση, έως τις 24 Σεπτεμβρίου, αντλεί το υλικό της αποκλειστικά από το προσωπικό αρχείο του ίδιου του καλλιτέχνη. 

ΛΟΝΔΙΝΟ
Καλοκαίρι στη Βασιλική Ακαδημία

Η μεγάλη γιορτή στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών στο Λονδίνο έχει ξεκινήσει με τη μεγάλη έκθεση, ετήσιο θεσμό, να περιμένει το κοινό έως τις 12 Αυγούστου. Είναι το μεγαλύτερο κάλεσμα με εκθέματα μιας εντυπωσιακής πανσπερμίας, από κλασικά έργα έως την απόλυτη πρωτοπορία, και από μεγάλα ονόματα έως πρωτοεμφανιζόμενους δημιουργούς. Τη φετινή καλοκαιρινή έκθεση στη Βασιλική Ακαδημία επιμελήθηκε ο 69χρονος Βρετανός ζωγράφος Jock McFadyen. 

ΠΑΡΙΣΙ
Η περίπτωση Ντόρα Μάαρ

Μοναδική και αστείρευτη, η Ντόρα Μάαρ (1907-1997) ήταν φωτογράφος, ζωγράφος και ποιήτρια με μεγάλη επιδραστικότητα στη νεωτερική τέχνη της δεκαετίας του ’30. Μια μεγάλη έκθεση στο Κέντρο Πομπιντού φέρνει στο προσκήνιο την περίπτωση αυτής της γυναίκας, που το ευρύ κοινό τη θυμάται περισσότερο ως σύντροφο του Πικάσο παρά ως αυτόφωτη και σημαντική δημιουργό. Η έκθεση περιλαμβάνει τα σουρεαλιστικά της φωτομοντάζ και τις φωτογραφήσεις μόδας και διαφήμισης. 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ