Το λόμπι του Netflix συγκεντρώνει σήμερα κάποιες από τις ισχυρότερες προσωπικότητες στη βιομηχανία του κινηματογράφου, της δισκογραφίας, αλλά και της Ουάσιγκτον. Είναι ένα από τα ελάχιστα μέρη του κόσμου όπου μπορεί να βρεθούν μαζί οι πολυτάλαντες και πολυβραβευμένες Μπιγιονσέ και Ντόλι Πάρτον, ο οσκαρικός Λεονάρντο Ντι Κάπριο, ο πολιτικός Τζον Κέρι και ο πρόεδρος της NBC Universal Film and Entertainment, Τζεφ Σελ, όπως επισημαίνει ο Μπρουκς Μπαρνς στους «New York Times». Όμως είναι και κάτι παραπάνω. 

Ο χώρος υποδοχής των 4.780 τετραγωνικών μέτρων στα κεντρικά γραφεία του Netflix στην Καλιφόρνια είναι, κατά κοινή ομολογία, η επιτομή του σημερινού Χόλιγουντ. Απεικονίζει την ικανότητα των νέων κολοσσών της έβδομης τέχνης να συνδυάζουν τόσα διαφορετικά είδη οπτικοακουστικού περιεχομένου, καλλιτεχνικής έκφρασης και ποιοτικού περιεχομένου σε μια διαδικτυακή πλατφόρμα. Στόχος της Mirada, της εταιρείας που σχεδίασε το λόμπι, ήταν να μεταφέρει, με τη βοήθεια της τεχνολογίας, επισκέπτες και εργαζομένους στον κόσμο του Netflix, αμέσως μόλις διαβούν την είσοδο του κτιρίου. Στους τοίχους έχει εγκατασταθεί μία οθόνη πλάτους 24 μέτρων και ύψους 3,60 μέτρων, με 46 εκατ. εικονοστοιχεία (pixels). Εκεί, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, προβάλλονται τοπία από τη σειρά επιστημονικής φαντασίας «Stranger Things», τα εργαστήρια παρασκευής κοκαΐνης του Πάμπλο Εσκομπάρ από την εμβληματική σειρά «Narcos», η καφετέρια των φυλακών από τη σειρά «Orange is the New Black» και υποθαλάσσιες λήψεις από τη σειρά ντοκιμαντέρ «Chasing Corals».  

Η επίπλωση του χώρου είναι λιτή, με μπορντό και γκρι πολυθρόνες και καναπέδες. Ένας τοίχος καλύπτεται από τουλάχιστον 3.500 φυτά και στη μέση βρίσκεται ένα μπαρ με εκλεκτά εδέσματα. Η εσωτερική διακόσμηση εναλλάσσεται, επίσης, ανάλογα με τα σημεία των καιρών. Παραδείγματος χάριν, είχε δημιουργηθεί ένα ουράνιο τόξο από σεσουάρ διαφορετικών χρωμάτων, για να προαναγγείλει την επιστροφή του ριάλιτι «Queer Eye». Για όσους έχει διαφύγει της προσοχής τους, το ριάλιτι «Queer Eye for the Straight Guy» ήταν από τις πρώτες πρωτότυπες και ριζοσπαστικές σειρές που πρόβαλε τη σεξουαλική διαφορετικότητα: έφερε στην τηλεοπτική οθόνη την LGBTQ κοινότητα σε μια παραγωγή με έντονο κοινωνικό χαρακτήρα και χιούμορ, προσπαθώντας να καταρρίψει φραγμούς και προκαταλήψεις. 

Το Netflix, που ξεκίνησε ως απλή πλατφόρμα συνεχούς ροής (streaming) στο Διαδίκτυο, έχει ανατρέψει τα δεδομένα στο Χόλιγουντ και έχει συγκεντρώσει ένα πλούσιο πλήθος από ταλαντούχους σεναριογράφους, σκηνοθέτες, παραγωγούς και ηθοποιούς. Σειρές και ντοκιμαντέρ, όπως «When they see us» και «The Vietnam War», διηγούνται αληθινές και σκληρές ιστορίες για τις φυλετικές διακρίσεις, την κοινωνική ανισότητα και τον πόλεμο. Η αναπαραγωγή ντοκιμαντέρ, όπως το «Our Planet», με αφηγητή τον Ντέιβιντ Ατένμπορο, έχουν διδακτικό χαρακτήρα για το φαινόμενο του θερμοκηπίου, χαρίζοντας στον θεατή μια πλούσια συλλογή από σπάνιες εικόνες της Γης. Το Netflix έχει, επίσης, καταφέρει να συγκεντρώσει παραγωγές από διάφορα μέρη του κόσμου, καλλιεργώντας μια πρωτοφανή εξωστρέφεια για μία και μόνο πλατφόρμα. Θα έλεγε κανείς ότι με τη δυναμική είσοδο εταιρειών όπως το Netflix, το Χόλιγουντ αποκτά έναν πιο ανθρώπινο και προσγειωμένο χαρακτήρα. 

 


Εξωτερική άποψη του κτιρίου Icon στην Καλιφόρνια. 

 

Το πολυσύχναστο λόμπι και ο Μπάρακ Ομπάμα

Το λόμπι του Netflix είναι αντανάκλαση αυτού του καλλιτεχνικού πλούτου. «Έχει μετατραπεί στο δημαρχείο του Χόλιγουντ, όπου θα δεις διασημότητες και κινηματογραφικούς παραγωγούς να διασταυρώνονται με πολιτικούς και μουσικούς, όλοι τους να περιμένουν στον ίδιο χώρο και να κάθονται στους ίδιους καναπέδες, δοκιμάζοντας το ίδιο φαγητό από τον μπουφέ», σχολιάζει ο Σον Λέβι, παραγωγός και σκηνοθέτης μιας από τις πιο επιτυχημένες σειρές του Netflix, της «Stranger Things», στους «New York Times». Υπολογίζεται ότι περίπου 300 άτομα διέρχονται ημερησίως από τον χώρο υποδοχής του κτιρίου Icon, το οποίο κάποτε στέγαζε στούντιο της Warner Bros. Κάποιους από τους επισκέπτες, όμως, δεν τους βλέπουν παρά ελάχιστοι. Μεταξύ αυτών είναι ο πρώην πρόεδρος των ΗΠΑ, Μπαράκ Ομπάμα, που δεν πέρασε από το λόμπι όταν έφθασε στο κτίριο Icon για να συζητήσει τα σχέδια της νέας του εταιρείας παραγωγών, Higher Ground Productions. Κατά τα άλλα, «ατζέντηδες, υπεύθυνοι δημοσίων σχέσεων, συγγραφείς, παραγωγοί, σκηνοθέτες και κινηματογραφικοί αστέρες επιδιώκουν ένα κομμάτι από την πίτα των 8 δισ. δολαρίων που αφιερώνει η πλατφόρμα streaming σε πρότυπο περιεχόμενο», γράφει η αμερικανική εφημερίδα. Κατά πόσο είναι, όμως, βιώσιμη η επιτυχία του Netflix; Θα έχει διάρκεια στον χρόνο; 

Κατά κοινή ομολογία, το Netflix εξελίχθηκε σε έναν όμιλο πρωτότυπων παραγωγών, αποσπώντας διεθνή βραβεία για τηλεοπτικές σειρές, ταινίες και ντοκιμαντέρ. To 2018, το Netflix κέρδισε 23 βραβεία Emmy για τις παραγωγές «The Crown», «Stranger Things» και «Glow», φλερτάροντας με τις επιδόσεις της HBO. Έναν χρόνο μετά, η ταινία «Roma» κατέκτησε το Όσκαρ καλύτερης ταινίας. Ο ανταγωνισμός, όμως, δεν αφήνει κανέναν στο απυρόβλητο. Το Netflix έχασε το 10% της χρηματιστηριακής του αξίας -ανακοίνωσε πως οι συνδρομητές μειώθηκαν κατά 126.000 στις ΗΠΑ- πτώση που αποδόθηκε στην αύξηση του κόστους των μηνιαίων συνδρομών. Παράλληλα, όμως, παραδοσιακοί παίκτες, όπως η Disney, η AT&T και η NBCUniversal, έχουν αρχίσει να παρέχουν τις δικές τους υπηρεσίες streaming. Εκτός των άλλων, οι εταιρείες αυτές μπορεί να μην παρατείνουν τα δικαιώματα αναμετάδοσης σειρών με διαχρονική επιτυχία, όπως είναι «Τα φιλαράκια» και «The Office» στο Netflix, εφόσον θα μπορούν να τις παρουσιάζουν μέσα από τις δικές τους πλατφόρμες. 

Η είσοδος του Netflix στο Χόλιγουντ μπορεί να αντανακλά μια γενικότερη αλλαγή της ισορροπίας δυνάμεων στη βιομηχανία της έβδομης τέχνης, η οποία έχει επισκιαστεί από τόσα σκάνδαλα σεξουαλικής παρενόχλησης. Ανατρέπει τα παλαιά δεδομένα στη βιομηχανία του θεάματος με νέα κριτήρια στην αισθητική, στο περιεχόμενο και στην ηθική ποιότητα των παραγωγών. ■

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ