ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Ματιές

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Στον κόσμο του Βέρντι από τα ιστορικά αρχεία του Μιλάνου

Ο κόσμος του Βέρντι, πολύπλοκος και συναρπαστικός, αποκαλύπτει πολλές πτυχές από τον κόσμο του 19ου αιώνα, τον κόσμο του θεάματος, τον κόσμο της όπερας. Η νέα έκθεση στη Νέα Υόρκη, στη Βιβλιοθήκη και Μουσείο Morgan, φέρνει από το Μιλάνο πολύτιμα εκθέματα από το Ιστορικό Αρχείο Ρικόρντι, από το αρχείο, δηλαδή, του εκδότη του Βέρντι, Τζούλιο Ρικόρντι (1840-1912). Ο Ρικόρντι, μουσικός και ο ίδιος, ήταν γόνος της οικογένειας που είχε για τρίτη γενιά τον μεγάλο εκδοτικό μουσικό οίκο Ρικόρντι του Μιλάνου (Casa Ricordi). Το πολύτιμο αρχείο του εκδοτικού οίκου που αφορά τον Τζουζέπε Βέρντι έφτασε στη Νέα Υόρκη για να φωτίσει την τελευταία οπερατική περίοδο του Βέρντι. Μετά την «Αΐντα» (1871), ο Βέρντι, σε ηλικία πλέον 58 ετών, είχε αποφασίσει να αποσυρθεί από την όπερα, τουλάχιστον να μην τον απορροφά τόσο πολύ. Η απόφασή του αυτή προκάλεσε την αντίδραση του εκδότη του, Τζούλιο Ρικόρντι, ο οποίος μαζί με τον μελλοντικό λιμπρετίστα του Αρίγκο Μπόιτο (1842-1918) άρχισε να εξασκεί πιέσεις στον Βέρντι. Τελικά, ο Βέρντι –χωρίς ιδιαίτερο ενθουσιασμό αρχικά– δέχτηκε να εισακούσει τις εκκλήσεις τους και εισήλθε στην τελευταία οπερατική του περίοδο, η οποία σφραγίζεται από δύο κορυφαία αριστουργήματά του. Τον «Οθέλλο» (πρεμιέρα 1887) και τον «Φάλσταφ» (πρεμιέρα 1893). Δημιουργήθηκε συνεπώς μια μοναδική και δυναμική τριανδρία, Βέρντι - Μπόιτο - Ρικόρντι, που άφησε εποχή και που, για τους ερευνητές της ιστορίας της όπερας, αποτελεί ένα μεγάλο και συναρπαστικό κεφάλαιο. Η έκθεση στη Βιβλιοθήκη Μόργκαν της Νέας Υόρκης μεταφέρει αυτόν ακριβώς τον κόσμο, με την επιμέλεια του Γκαμπριέλε Ντότο. Είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζεται στις ΗΠΑ ένα τέτοιας αξίας και μοναδικότητας αρχειακό υλικό μεγάλου ενδιαφέροντος για τους λάτρεις της όπερας και κυρίως του Βέρντι. Στη φωτογραφία, βλέπουμε ένα μέρος από το σκηνικό στο δωμάτιο της Δεισδαιμόνας στην πρεμιέρα του «Οθέλλου» στη Σκάλα του Μιλάνου το 1887. Οι επισκέπτες θα εκτεθούν στο σύνθετο εγχείρημα της γέννησης μιας όπερας. Σκηνικά, κοστούμια από τη Σκάλα, αυτόγραφα, χειρόγραφα, συμβόλαια, εκδόσεις, διαφημίσεις και βίντεο από πρόσφατες παραγωγές προσφέρουν στο κοινό μια σύνθετη εμπειρία. Η έκθεση (έως 5 Ιανουαρίου) με τίτλο «Δημιουργώντας τον Οθέλλο και τον Φάλσταφ - επιλογές από το Αρχείο Ρικόρντι» είναι παραγωγή της Βιβλιοθήκης και του Μουσείου Μόργκαν σε συνεργασία με το Αρχείο Bertelsmann/Ricordi.

ΜΕΞΙΚΟ
Ντιέγκο και Φρίντα


REUTERS/HENRY ROMERO

Ο Ντιέγκο Ριβέρα και η Φρίντα Κάλο δεσπόζουν με τις μορφές τους στην έκθεση που παρουσιάζεται στην Πόλη του Μεξικού. Η έκθεση με τα έργα τους σηματοδοτεί την επέτειο των 25 χρόνων λειτουργίας του Μουσείου Ντολόρες Ολμέδο, αυτού του σπουδαίου μουσείου, που στεγάζεται σε ένα εξωτερικά ημιερειπωμένο κτίσμα του 16ου αιώνα, γεμάτο θησαυρούς, έργα τέχνης, φυτά και ζώα. Εκεί στεγάζεται και η μεγαλύτερη συλλογή έργων της Φρίντα Κάλο και του Ντιέγκο Ριβέρα.

ΚΕΪΠ ΤΑΟΥΝ
Μουσείο Αυτοκινήτων


EPA/NIC BOTHMA 

Μία Πόντιακ του 1969 είναι σε πρώτο πλάνο στο Μουσείο Αυτοκινήτων Wijnland στο Κέιπ Τάουν. Είναι η μεγαλύτερη συλλογή κλασικών αυτοκινήτων στη Νότια Αφρική, μια ιδιωτική πρωτοβουλία του Les Boshoff, που ξεκίνησε πριν από 30 χρόνια. Η συλλογή του ξεπερνάει σήμερα τα 4.000 αυτοκίνητα. Το μουσείο δεν περιορίζεται απλώς στην έκθεση των μοντέλων, αλλά προχωράει στην αποκατάστασή τους και συχνά τα νοικιάζει για τις ανάγκες γυρισμάτων στην κινηματογραφική βιομηχανία.

ΜΠΕΡΓΚΕΝ-ΜΠΕΛΣΕΝ
Ο δρόμος του επιζώντος


A.P./JULIAN STRATENSCHULTE

Ο Σαούλ Λάνταν είναι επιζών του Ολοκαυτώματος. Σε νεαρή ηλικία συνελήφθη και εστάλη στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Μπέργκεν-Μπέλσεν, όπου σήμερα μια έκθεση αφηγείται τη συναρπαστική ζωή του. Ο Σαούλ Λάνταν έφτασε άλλη μία φορά κοντά στον θάνατο. Είναι επιζών επίσης της επίθεσης που δέχθηκαν οι Ισραηλινοί αθλητές από Παλαιστινίους στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Μονάχου το 1972, όταν αποτελούσε μέλος της αθλητικής εκπροσώπησης του Ισραήλ. 

ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ
Η πόλη περιμένει


A.P./NEDIM ENGINSOY

Ενα από τα εγκαταλελειμμένα κτίρια της Αμμοχώστου, στο Βαρώσι, που παραμένει πόλη-φάντασμα μετά την τουρκική εισβολή του 1974, αποκλεισμένη από τη σύγχρονη ζωή. Πρόσφατα το Reuters έστειλε φωτογραφίες από τη νεκρή ζώνη, μετά την ξενάγηση που έκανε η κυβέρνηση του ψευδοκράτους σε Τουρκοκύπριους δημοσιογράφους. Το Βαρώσι παραμένει αποκλεισμένο από το 1974, ενώ έως την εισβολή ήταν το επίκεντρο της τουριστικής και κοσμοπολίτικης ζώνης της Αμμοχώστου. 

ΛΟΝΔΙΝΟ
Πορτρέτα διασήμων


NPG

Η νέα έκθεση στη National Portrait Gallery του Λονδίνου μάς καλεί να εστιάσουμε στη μεγάλη σειρά εφαρμογών της μορφής διάσημων προσωπικοτήτων της Ιστορίας. Με τίτλο «Συλλέγοντας διάσημα πορτρέτα», η έκθεση παρουσιάζει πρόσωπα ή μυθοπλαστικούς ήρωες σε μια σειρά απρόβλεπτων απεικονίσεων από την υψηλή τέχνη ως το πιο εμπορεύσιμο προϊόν, έτσι όπως το επιθύμησε και το επινόησε η κοινωνία σε όλες τις εκφάνσεις της σε όλες τις εποχές. Μια πολύ βρετανική έκθεση. 

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ