ΜΟΥΣΙΚΗ

Χριστούγεννα χωρίς... χρήματα για τους καλλιτέχνες

ΣΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

Πιθανότατα, κανένας δημιουργός δεν θα εισπράξει δικαιώματα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΠΡΟ-ΒΟΛΕΣ

Από τα εμβατήρια που τραγουδούσαν μέσα στην ΕΥΕΔ η μουσική αλλάζει σταδιακά σε πένθιμο μπλουζ όσο πλησιάζουμε προς τα Χριστούγεννα. Η παραίτηση της Μαρίας Βλάχου, της προσωρινής διαχειρίστριας της Ειδικής Υπηρεσίας Εκτακτης Διαχείρισης Δικαιωμάτων, της κρατικής ΑΕΠΙ για να συνεννοούμαστε, άφησε τους δημιουργούς ξεκρέμαστους σαν κομμένο ρεφρέν.

Οσο περνάει ο καιρός και δεν μπαίνει αντικαταστάτης, ο φόβος πολλών ότι δεν θα γίνει η διανομή δικαιωμάτων του Δεκεμβρίου γίνεται βεβαιότητα.

Αν δούμε τη μεγάλη εικόνα, φαίνεται πως κανένας δημιουργός δεν θα εισπράξει δικαιώματα τα φετινά Χριστούγεννα, σε όποιο στρατόπεδο και αν ανήκει. Από τη μια πλευρά το υπουργείο Πολιτισμού έχει ανακαλέσει την άδεια λειτουργίας της Αυτοδιαχείρισης και από την άλλη αφήνει ακέφαλη την ΕΥΕΔ. Το κλισέ ότι αυτό «θυμίζει άλλες εποχές» ταιριάζει στην περίπτωσή μας.

Η Αυτοδιαχείριση προσπαθεί να ανακαλέσει την απόφαση του ΥΠΠΟ με κάθε τρόπο και έχουν φύγει επιστολές από ξένους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης με παραλήπτη το υπουργείο ασκώντας πίεση. Η ΕΥΕΔ είναι υπηρεσία ειδικού σκοπού και εκ του νόμου έχει περιορισμένη διάρκεια ζωής. Τυπικά μπορεί να λειτουργήσει μέχρι τον Ιούνιο του 2020. Ανάμεσα στους ιδρυτικούς σκοπούς της είναι η δημιουργία ενός διάδοχου σχήματος, ενός νέου οργανισμού συλλογικής διαχείρισης. Οι δημιουργοί - μέλη της ΕΥΕΔ έχουν προχωρήσει στη δημιουργία ενός τέτοιου οργανισμού με το όνομα ΕΔΕΜ. Για την αδειοδότησή του όμως, το ΥΠΠΟ ζητάει σχέδιο βιωσιμότητας, ένα business plan δηλαδή, για να είναι βέβαιο ότι δεν θα δώσουν τα κλειδιά του δικαιώματος σε έναν οργανισμό που μπορεί να μην τα καταφέρει.

Υπάρχει και ένα άλλο ζήτημα εδώ που μας έχει επισημανθεί και δημιουργεί νέα δεδομένα. Ισως και αδιέξοδα. Το θέτω ως ερώτημα. Από τη στιγμή που η ΕΥΕΔ επιχορηγήθηκε από το ΥΠΠΟ με δημόσιο χρήμα, μπορεί να μεταβιβάσει τη δραστηριότητά της σε ιδιώτες;

Ολα αυτά μπορεί να μοιάζουν αδιάφορα για το ευρύ κοινό από τη στιγμή που αφορούν μια συγκεκριμένη ομάδα καλλιτεχνών. Δεν είναι έτσι όμως, γιατί ο τρόπος που αντιμετωπίζεται το πνευματικό δικαίωμα, όχι μόνον τώρα αλλά και παλαιότερα, είναι ενδεικτικός και για άλλα θέματα. Οι λύσεις που δίνονται στα προβλήματα προκαλούν νέα προβλήματα. Οπως λέει και το τραγούδι «ρούχα μαζί που πλύθηκαν κι έχουνε γίνει ροζ». 

Για περισσότερη αρθρογραφία, γίνετε συνδρομητής στην έντυπη Καθημερινή.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ