ΒΙΒΛΙΟ

Παιχνίδια κατασκόπων

ΝΙΚΟΣ ΔΑΒΒΕΤΑΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΣΕΛΙΔΟΔΕΙΚΤΕΣ

Αλαν Φερστ
«Αποστολή στο Παρίσι»
μτφρ.: Αντώνης Καλοκύρης
εκδ. Πατάκη

Ο Νεοϋορκέζος συγγραφέας Αλαν Φερστ (1941-) έχει αναγνωρισθεί διεθνώς ως ο καλύτερος μαθητής του Τζον Λε Καρέ, αν και σίγουρα οφείλει επίσης πολλά στην αριστοτεχνική γραφή του Γκράχαμ Γκριν, που «πάντρεψε» το ιστορικό μυθιστόρημα με το πολιτικό θρίλερ. Μετρ του είδους και ο Φερστ, στο τελευταίο του βιβλίο επανέρχεται στην αγαπημένη του δεκαετία του ’30. Το μυθιστόρημά του «Αποστολή στο Παρίσι» είναι ένα ακόμη κλασικό κατασκοπευτικό - νουάρ, με ήρωα έναν αστέρα του Χόλιγουντ, που καταφτάνει στο Παρίσι το 1938 για να πρωταγωνιστήσει σε μια μεγάλη παραγωγή. Ο αυστριακής καταγωγής ηθοποιός Φρέντερικ Σταλ, κάτι μεταξύ Κάρι Γκραντ και Κλαρκ Γκέιμπλ, αποδέχεται τη σημαντικότερη πρόκληση-πρόσκληση της καριέρας του, ευελπιστώντας να καταξιωθεί και στις δύο ακτές του Ατλαντικού, χωρίς βέβαια να γνωρίζει ότι αποτελεί μέρος των προπαγανδιστικών σχεδίων των ναζί. Ο Φερστ στηρίζει το έργο του στο αναμφισβήτητο πια γεγονός της δημιουργίας ενός εκτεταμένου φιλογερμανικού δικτύου στην προπολεμική Γαλλία, ικανού να επηρεάζει τις πολιτικές και στρατιωτικές αποφάσεις της χώρας, κυρίως όμως να προετοιμάζει το έδαφος για μια μελλοντική γαλλογερμανική συμμαχία – υπό τη σημαία του Γ΄ Ράιχ φυσικά. Μέλημα των γερμανικών μυστικών υπηρεσιών ήταν και ο ευαίσθητος τομέας των γραμμάτων και των τεχνών. Στο πλαίσιο αυτό χρηματοδότησαν αφειδώς κινηματογραφικές παραγωγές, εκθέσεις ζωγραφικής και γλυπτικής κ.ά. Η συνεργασία Γερμανών και ορισμένων Γάλλων διανοουμένων (οι περισσότεροι φανατικοί αντισημίτες) έγινε φανερή στο Παρίσι πολύ πριν από την Κατοχή, ήδη από τη Διεθνή Εκθεση, το 1936. Στόχος τους να υπονομεύσουν κάθε προσπάθεια αντίδρασης των δημοκρατικών και φιλελεύθερων δυνάμεων της γαλλικής κοινωνίας.

Σε αυτά τα σχέδια εμπλέκεται και ο αστέρας του Χόλιγουντ. Ευτυχώς γι’ αυτόν οι αμερικανικές μυστικές υπηρεσίες παρακολουθούν διακριτικά την υπόθεσή του και τον καθοδηγούν στο κρυφό και γοητευτικό παιχνίδι των κατασκόπων, που εξελίσσεται πίσω από την πλάτη του. Ωστόσο το μοναδικό στραβοπάτημά του, που θα τον φέρει αντιμέτωπο με τους ναζιστές, δεν θα είναι πολιτικό αλλά ερωτικό: Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων θα γνωρίσει και θα ερωτευθεί τη Ρενάτα, εξόριστη Γερμανοεβραία που δουλεύει ως ενδυματολόγος στην ταινία του. Η ερωτική τους σχέση, σε συνάρτηση με την άρνηση του Σταλ να συνεργαστεί με τον προπαγανδιστικό μηχανισμό των ναζί, θα περιπλέξει ακόμη περισσότερο τα πράγματα και θα θέσει σε κίνδυνο ολόκληρο το κινηματογραφικό συνεργείο. Ο Αλαν Φερστ, με τρόπο μαεστρικό, θα περιγράψει με ακρίβεια τα διλήμματα του κεντρικού ήρωά του, το αδιέξοδο ερωτικό πάθος, την καλλιτεχνική του ματαιοδοξία, αλλά και την πολιτική ευθύνη που αισθάνεται πως έχει απέναντι στην Ιστορία, τη στιγμή ακριβώς που «γράφεται» ο πρόλογος της δεύτερης παγκόσμιας σύρραξης.

Παράλληλα με τη δράση, ο αναγνώστης του μυθιστορήματος θα απολαύσει την πειστική ανασύνθεση της «Πόλης του Φωτός» στις καλύτερες προπολεμικές στιγμές της, όταν τα φωτισμένα καφέ της αριστερής όχθης, οι βιτρίνες των πολυτελών καταστημάτων και η φθινοπωρινή ομίχλη του Σηκουάνα, δημιουργούσαν ατμοσφαιρικές εικόνες, βγαλμένες θαρρείς από το ατελιέ ενός ιμπρεσιονιστή ζωγράφου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ