Φιάσκο με την πλατφόρμα του «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον»

Φιάσκο με την πλατφόρμα του «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον»

3' 35" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Κατέρρευσε χθες υπό το βάρος της πρωτοφανούς επισκεψιμότητας η ηλεκτρονική πλατφόρμα για το πρόγραμμα «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον» του υπουργείου Περιβάλλοντος (exoikonomisi.ypen.gr). Η πλατφόρμα που ήταν προγραμματισμένο να ανοίξει χθες, δέχθηκε μαζική επίσκεψη από 1,5 εκατ. επισκέπτες, μέσα σε λίγες μόνο ώρες, προκαλώντας σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος υποψίες για το κατά πόσον έγινε χρήση κακόβουλου λογισμικού.

Μετά πάντως το πρωτοφανές ενδιαφέρον, η ηλεκτρονική πλατφόρμα τέθηκε και επίσημα εκτός λειτουργίας, υποχρεώνοντας το υπουργείο να αναστείλει προσωρινά το πρόγραμμα και να μεταθέσει την έναρξή του σταδιακά από την προσεχή Δευτέρα. Οπως ανακοινώθηκε σε περίπτωση που η ζήτηση υπερβεί την προσφορά θα διατεθούν επιπρόσθετοι πόροι των 292. εκατ. ευρώ που έχουν προβλεφθεί. Η διαδικασία υποβολής αιτήσεων θα ενεργοποιηθεί περιοδικά με την εξής σειρά:

• Ανατολική Μακεδονία – Θράκη, Κεντρική Μακεδονία, Ηπειρος, Θεσσαλία και Δυτική Ελλάδα: Δευτέρα, 19 Μαρτίου, 8 π.μ.

• Πελοπόννησος, Στερεά Ελλάδα, Δυτική Μακεδονία, Ιόνιο, Βόρειο Αιγαίο και Κρήτη: Δευτέρα, 26 Μαρτίου, 8 π.μ.

• Αττική και Νότιο Αιγαίο: Δευτέρα, 2 Απριλίου, 8 π.μ.

Η επεισοδιακή αναστολή του προγράμματος «Εξοικονομώ» μετά την κατάρρευση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, έγινε έπειτα από διαδοχικές καθυστερήσεις τον τελευταίο μήνα για την έναρξη του προγράμματος. Αποτέλεσμα των καθυστερήσεων ήταν να υπάρξει μεγάλη αναμονή και υψηλές προσδοκίες από μεγάλο μέρος του πληθυσμού που ενδιαφερόταν να ωφεληθεί από τους ευνοϊκούς όρους του προγράμματος. Η αναμονή που υπήρξε επί μακρό χρονικό διάστημα είχε ως αποτέλεσμα και τη μαζική επισκεψιμότητα, η οποία ωστόσο σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να ερμηνεύσει το 1,5 εκατ. των επισκεπτών, που σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου επιχείρησαν την είσοδό τους στην ηλεκτρονική πλατφόρμα.

Το γεγονός ότι σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία «από τα πρώτα λεπτά λειτουργίας διαπιστώθηκε ότι συγκεκριμένες ηλεκτρονικές διευθύνσεις (IPs) επιχειρούσαν ταυτόχρονη είσοδο με πλήθος διαφορετικών κωδικών, αφήνει σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος, «υποψίες ότι πρόκειται για χρήση κακόβουλου λογισμικού», ενδεχόμενο που διερευνάται.

Για τα πιθανά προβλήματα είχε εγκαίρως προειδοποιήσει μέσω δύο επιστολών του –στις 7 και στις 12 Μαρτίου– ο Πανελλήνιος Σύλλογος Πιστοποιημένων Ενεργειακών Επιθεωρητών, ζητώντας την αναβολή έναρξης του προγράμματος, προκειμένου να υπάρξει η αναγκαία προετοιμασία τόσο σε τεχνικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο επαγγελματιών του κλάδου. Επιστολή προς τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη για το νέο πρόγραμμα «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον» είχε στείλει και ο πρόεδρος του ΤΕΕ κ. Γιώργος Στασινός, ζητώντας ουσιαστικά την προσωρινή αναστολή του προγράμματος, έως ότου βεβαιωθεί η ετοιμότητα του πληροφοριακού συστήματος. Ενδεικτικό της ταλαιπωρίας που υπήρξε είναι το γεγονός ότι ο υπουργός Περιβάλλοντος Γιώργος Σταθάκης υποχρεώθηκε να ζητήσει «συγγνώμη από τους πολίτες που υπέστησαν αυτή τη δυσάρεστη εμπειρία», διαβεβαιώνοντας παράλληλα ότι «η διαδικασία υποβολής αίτησης θα ομαλοποιηθεί το ταχύτερο δυνατόν, με έμφαση στην κατοχύρωση τόσο της ασφάλειας του συστήματος όσο και της διαφάνειας των διαδικασιών που σχετίζονται με την ένταξη στο πρόγραμμα». Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Περιβάλλοντος 17.700 νοικοκυριά έχουν ήδη προμηθευτεί το απαιτούμενο Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης, στοιχείο που υποδεικνύει ότι οι διαθέσιμοι πόροι είναι υπεραρκετοί.

Οι ενεργειακοί επιθεωρητές είχαν προειδοποιήσει

Η δυνατότητα για την εκ περιτροπής ένταξη των περιφερειών στο ηλεκτρονικό σύστημα, έτσι ώστε να μην υπερφορτωθεί η ειδική πλατφόρμα που δημιουργήθηκε για τον σκοπό αυτό, είχε εγκαίρως προταθεί από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Πιστοποιημένων Ενεργειακών Επιθεωρητών.

Μέσω δύο επιστολών προς το υπουργείο Περιβάλλοντος ο σύλλογος είχε επισημάνει ότι μέχρι και την παραμονή της έναρξης του προγράμματος (η πρώτη ημερομηνία έναρξης ήταν η 28η Φεβρουαρίου και η δεύτερη στις 8 Μαρτίου) δεν είχε δοθεί δοκιμαστική πρόσβαση στο πληροφοριακό σύστημα σε κανέναν, ούτε καν στους μηχανικούς που θα αναλάβουν να «τρέξουν» το πρόγραμμα, με προφανή συνέπεια να έχουν πλήρη άγνοια της χρήσης και των ζητουμένων του», υπογράμμιζε ο σύλλογος των επιθεωρητών.

Να σημειωθεί ότι το ίδιο πρόβλημα αντιμετώπιζαν και οι τράπεζες οι οποίες χρηματοδότησαν την εφαρμογή του προγράμματος, αλλά μέχρι και χθες δεν μπορούσαν να συνδεθούν με την κεντρική εφαρμογή, δηλαδή τον server του υπουργείου Περιβάλλοντος.

Στις δύο επιστολές του ο σύλλογος των ενεργειακών επιθεωρητών επισημαίνει μεταξύ άλλων και μια σειρά πρακτικών προβλημάτων, τα οποία θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ταλαιπωρία τους πολίτες που θα επιδιώξουν την ένταξή τους στο πρόγραμμα, με βασικότερο τον κίνδυνο να υποχρεωθούν σε δαπάνες και να διαπιστώσουν εκ των υστέρων ότι δεν είναι επιλέξιμοι για επιδότηση μέσω του προγράμματος. Ενδέχεται να προκύψουν παρερμηνείες για θέματα όπως η ριζική ανακαίνιση, βάσει της οποίας προκύπτει και η ενεργειακή κατηγορία του κτιρίου, αλλά και θέματα που σχετίζονται με τη νομιμότητα του ακινήτου ή την ύπαρξη αυθαιρεσιών που αγνοούσε ο ιδιοκτήτης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή