ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ

To συναίσθημα αποδεικνύεται πιο ισχυρό από την τσέπη στην Ελλάδα

Η εικόνα του ελληνικού πρωταθλήματος από οικονομικής πλευράς είναι ουσιαστικά ένας καθρέπτης των μεγάλων προβλημάτων που ταλανίζουν τα τελευταία χρόνια τα ελληνικά νοικοκυριά. Τα μεγέθη έχουν συρρικνωθεί και η δεξαμενή των φιλάθλων γίνεται ολοένα μικρότερη, με αντίστοιχες συνέπειες στα ταμεία των ομάδων και κατ’ επέκταση στην αγωνιστική τους ταυτότητα. Λιγότεροι φίλαθλοι στα γήπεδα σημαίνουν μικρότερες εισπράξεις και μικρότερη ανταπόκριση από την πλευρά των χορηγών, με τα ρόστερ να γίνονται κάθε χρόνο και πιο φτωχά λόγω της αδυναμίας των ομάδων να πληρώσουν τα ακριβά συμβόλαια που απαιτούν οι καλοί ποδοσφαιριστές.

Η κρίση έχει κτυπήσει ακόμα και τον πρωταθλητή Ολυμπιακό, ο οποίος έχει μέχρι στιγμής μείωση περίπου 18% της προσέλευσης των οπαδών του στο «Καραϊσκάκη» και σημαντικά μικρότερο αριθμό διαρκείας (περίπου 11 χιλ. αντί 17 χιλ.) σε σχέση με πέρυσι. Ο μέσος όρος των εισιτηρίων που έχει διαθέσει εφέτος είναι 17.679 έναντι 21.529 πέρυσι, με μόνα ελαφρυντικά το περιορισμένο βαθμολογικό ενδιαφέρον και το γεγονός ότι δεν έχει δώσει ακόμα ως γηπεδούχος τα λεγόμενα εμπορικά παιχνίδια.

Η πτώση του μέσου όρου των εισιτηρίων είναι ακόμα πιο θεαματική για τον Παναθηναϊκό. Αν και εφέτος είχε μια μικρή αύξηση των εισιτηρίων διαρκείας σε ένα ποσοστό περίπου 10%, η κακή αγωνιστική του πορεία κράτησε μακριά από το γήπεδο τους οπαδούς του. Η πτώση φτάνει το 53%, με τον μέσο όρο να πέφτει από τα 14.437 στα 6.837 εισιτήρια, χωρίς να έχει δώσει ακόμα ντέρμπι και έχοντας ένα ματς ως γηπεδούχος στη Λιβαδειά.

Σε αντίθεση με τους οπαδούς του Παναθηναϊκού που εκδηλώνουν διά της αποχής τους τη δυσαρέσκειά τους για την κατάσταση που έχει περιέλθει η ομάδα τους λόγω των μεγάλων οικονομικών προβλημάτων, οι οπαδοί της ΑΕΚ προσπαθούν να δώσουν ηθική και οικονομική συμπαράσταση στη δική τους ομάδα, αυξάνοντας τη θέση τους στην εξέδρα. Η ΑΕΚ είναι ουραγός της βαθμολογίας και χωρίς νίκη ακόμα, αλλά έχει μια σημαντική αύξηση των εισιτηρίων της που φτάνει σε ποσοστό το 36%! Πέρυσι είχε μέσο όρο 7.318 και εφέτος 9.985 εισιτήρια, χωρίς να έχει δώσει ακόμα ντέρμπι ως γηπεδούχος.

Την πιο μεγάλη αύξηση ποσοστιαία αλλά σε χαμηλά νούμερα την έχει ο Ατρόμητος. Με δύο εμπορικά παιχνίδια στο Περιστέρι (Ολυμπιακό, ΠΑΟΚ), έχει μέσο όρο 2.806 εισιτήρια έναντι 1.651 (+70%). Μεγάλη αύξηση της τάξης του 55% έχει και η Σκόντα Ξάνθη (2.153 έναντι 1.391), με την υποσημείωση ότι έχει δώσει ως γηπεδούχος τρία εμπορικά παιχνίδια με αντιπάλους ΠΑΟΚ, ΑΕΚ και Παναθηναϊκό.

Οι δύο ομάδες της Θεσσαλονίκης εμφανίζουν σταθερή εικόνα με μικρές αποκλίσεις, προς τα πάνω ο ΠΑΟΚ (+4% με μ.ό. εφέτος 11.651 έναντι 11.200 πέρυσι) και προς τα κάτω ο Αρης (-8% με μ.ό 7.407 εφέτος και 8.034 πέρυσι). Ο ΠΑΟΚ έχει, πάντως, μείωση σχεδόν 50% στα εισιτήρια διαρκείας, ενώ για τον Αρη των τόσο μεγάλων αγωνιστικών και οικονομικών προβλημάτων, η υποστήριξη από τον κόσμο του είναι αξιοσημείωτη.

Στις χαμηλότερες θέσεις της λίστας, η εικόνα είναι ακόμα πιο αποκαρδιωτική. Η Δόξα Δράμας έκοψε πέρυσι (στο ουδέτερο Καυταντζόγλειο) συνολικά 10 χιλ. εισιτήρια σε όλο το πρωτάθλημα, αριθμό που κόβει εύκολα μια ομάδα δ’ κατηγορίας στην Αγγλία σε ένα και μόνο παιχνίδι της. Τρεις ομάδες (Πανθρακικός, Λεβαδειακός, Κέρκυρα) έχουν μέσο όρο εφέτος περίπου χίλια εισιτήρια, με τον Αστέρα Τρίπολης (1.785) να μην είναι πολύ μακριά τους παρότι πηγαίνει καλά αγωνιστικά. Και είναι όλες τους ομάδες της περιφέρειας, γεγονός που δείχνει ότι οι τοπικές κοινωνίες δεν έχουν την οικονομική δύναμη να τις στηρίξουν αποφασιστικά.

Σε απόλυτους αριθμούς, το πρόβλημα είναι μεγάλο. Οταν οι 11 από τις 16 ομάδες της Σούπερ Λίγκας διαθέτουν όλη τη χρονιά από 15 χιλ. μέχρι (το πολύ) 45 χιλ. εισιτήρια η καθεμία, για τι πρωτάθλημα μπορούμε να μιλάμε; Η οικονομική κρίση δεν είναι η μόνη εξήγηση. Οικονομικά προβλήματα υπήρχαν και άλλες εποχές, αλλά ο κόσμος έβρισκε τότε διέξοδο στο ποδόσφαιρο και πήγαινε στο γήπεδο. Το γιατί δεν πάει τώρα, έχει να κάνει και με την εικόνα απαξίωσης που έχει το πρωτάθλημα στα μάτια των φιλάθλων, με ευθύνη πολλών θεσμικών (και όχι μόνο) παραγόντων του.