Δέκα ετατομμύρια η διαφορά για Ηλέκτωρ
- Oταν στις 17 Φεβρουαρίου φέτος η «Κ» έγραφε πως η Motor Oil και η Ελλάκτωρ βρίσκονται κοντά στην υπογραφή μνημονίου για την εξαγορά της Ηλέκτωρ, θυγατρικής της δεύτερης, από την πρώτη, κάποιοι έσπευσαν να το αμφισβητήσουν. Τώρα που και οι δύο εισηγμένες επιβεβαίωσαν ότι βρίσκεται σε εξέλιξη διαδικασία δέουσας επιμέλειας για την Ηλέκτωρ, οι ίδιοι αμφισβητούν πως τελικά θα κατατεθεί προσφορά και θα υπάρξει συναλλαγή. Οι γνωρίζοντες πάντως ισχυρίζονται πως τις δύο πλευρές χωρίζει απόσταση περί τα 10 εκατομμύρια και η ολοκλήρωση της διαδικασίας δέουσας επιμέλειας θα κρίνει ποιος από τους δύο θα πρέπει να διανύσει την περισσότερη απόσταση. Οψόμεθα.
Τι θα γίνει με την Aκτωρ Παραχωρήσεις
- Τι έπεται για το χαρτοφυλάκιο συμμετοχών της Ελλάκτωρ; H αξιοποίηση της Aκτωρ Παραχωρήσεις. Θεωρείται δεδομένο πως ο Oλλανδός βασικός μέτοχος της Ελλάκτωρ θα προχωρήσει στην πώληση, αλλά οι πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν πρόκειται να συμφωνήσει σε συναλλαγή εάν το τίμημα δεν είναι αυτό που ζητά και το οποίο όσοι ισχυρίζονται πως το γνωρίζουν κρίνουν πως δεν είναι ευκαταφρόνητο. Κάτι φυσιολογικό βεβαίως, αφού οι παραχωρήσεις παράγουν χρηματοροές που εξυπηρετούν τον δανεισμό και καλύπτουν τα έξοδα, ενώ δεν απαιτούν νέες επενδύσεις. Αρα υπάρχει χρόνος. Για τη θυγατρική αυτή της Ελλάκτωρ ως υποψήφιοι μνηστήρες φέρονται ο όμιλος Mytilineos και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ –η οποία θα μπορούσε να προχωρήσει στην απόσχιση των δραστηριοτήτων της στις παραχωρήσεις στο μέλλον–, ενώ τις εξελίξεις παρακολουθεί και η Ιντρακάτ. Παραμένει ωστόσο το σενάριο της πώλησης επιμέρους συμβάσεων του χαρτοφυλακίου της Ακτωρ Παραχωρήσεις, που, θεωρητικά, θα μπορούσε να αφήσει όλες τις πλευρές ευχαριστημένες. Ο καιρός γαρ εγγύς, λένε οι ψυχραιμότεροι.
Η άγνωστη κόντρα Γρηγόρη Δημητριάδη και Πάνου Ξενοκώστα
- Συνάντηση έχουν προγραμματίσει για αύριο Τετάρτη ο διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου Γρηγόρης Δ. Δημητριάδης με τον επικεφαλής της ΟΝΕΧ Πάνο Ξενοκώστα και τη συμμετοχή των αρμόδιων υφυπουργών προκειμένου να δοθεί λύση στην αντιδικία μεταξύ της θυγατρικής του Υπερταμείου ΓΑΙΑΟΣΕ και των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Η αντιδικία αφορά εκτάσεις μέσα στο συγκρότημα των ναυπηγείων Ελευσίνας από τις οποίες διέρχεται γραμμή του τρένου. Πρόκειται για περίπου 35 στρέμματα τα οποία έχουν αποδοθεί στα ναυπηγεία Ελευσίνας με τις πρόσφατες δικαστικές αποφάσεις εξυγίανσης, αλλά η ΓΑΙΑΟΣΕ προσπαθεί με ασφαλιστικά μέτρα να ανακτήσει. Το θέμα εμφανίζεται ήσσονος σημασίας ωστόσο έχει σύνθετες επιπλοκές, καθώς από τη συγκεκριμένη έκταση έχει χαραχθεί να περάσει η επέκταση του Προαστιακού που έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και έχει αναλάβει η Mytilineos.
Ποιοι θα βάλουν τα πλοία της ακτοπλοΐας στην… πρίζα
- Επειδή πράσινα λιμάνια χωρίς πράσινα πλοία δεν γίνονται, ούτε τα πλοία μπορούν να έχουν μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε λιμάνια που δεν μπορούν να τα ηλεκτροδοτήσουν, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και η Ενωση Λιμένων Ελλάδας υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας. Στόχος είναι να συντονίσουν τα χρονοδιαγράμματά τους για τον πράσινο μετασχηματισμό και να δημιουργήσουν λειτουργικούς διαύλους επικοινωνίας και συντονισμού προκειμένου να αποφευχθούν συνήθη ελληνικά φαινόμενα ασυνεννοησίας. Τα χρήματα που θα επενδυθούν και από τις δύο πλευρές είναι πολλά και έτσι δεν επιτρέπονται λάθη, όπως για παράδειγμα να μην είναι συμβατά τα συστήματα ηλεκτροδότησης των λιμανιών τα επόμενα χρόνια με τα συστήματα ηλεκτρισμού των πλοίων. Πειραιάς και Θεσσαλονίκη φαίνεται πάντως να έχουν προχωρήσει περισσότερο από τα άλλα λιμάνια, ωστόσο Ηγουμενίτσα και Ηράκλειο υπό τη διαχείριση του ομίλου Γκριμάλντι αναμένεται να καλύψουν το χαμένο έδαφος.
Με κέρδη 21 εκατ. το «ταξίδι» της Attica Group στο Μαρόκο
- Καθαρό κέρδος 21 εκατ. πέτυχε η Attica Group από την πώληση της συμμετοχής της (49%) στην ακτοπλοϊκή Africa Morocco Links, που συμπεριλαμβάνει και την πώληση των πλοίων «Morocco Star» και «Highspeed 3» που δραστηριοποιούνται στις γραμμές της Δυτικής Μεσογείου. Το συνολικό τίμημα ανέρχεται στα 49 εκατ. Σύμφωνα με τη διοίκηση της ακτοπλοϊκής, η πώληση της συμμετοχής της στο Μαρόκο –όπως και η προ ημερών πώληση του πλοίου της Skiathos Express, από την οποία αποκόμισε επίσης καθαρό κέρδος, ύψους 2,8 εκατ.– εντάσσεται στον στρατηγικό σχεδιασμό για «ανακατανομή των επενδυτικών κεφαλαίων ενόψει των συνεχιζόμενων επενδύσεων προς τον εκσυγχρονισμό του στόλου και την πράσινη μετάβαση».
Η διαφωνία με την JP Morgan
- Σε πρόσφατη έκθεσή της η JP Morgan υποστήριξε ότι μόνο τρεις ελληνικές μετοχές καλύπτουν τα βασικά κριτήρια για ένταξη στον δείκτη DM Europe, ενώ η αναβάθμιση της αγοράς σε ώριμη θα οδηγούσε και σε απώλεια επενδυτικού ενδιαφέροντος. Σχολιάζοντας αυτή την έκθεση, ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΧΑΕ Γιάννος Κοντόπουλος υποστήριξε ότι «ο καθένας έχει την άποψή του. Θα δούμε πώς θα αντιδράσει η αγορά αν γίνει πραγματικότητα η μετάταξη,» προσθέτοντας ότι οι συντάκτες της συγκεκριμένης έκθεσης γράφουν για τις αναδυόμενες αγορές και μπορεί να έχουν άλλα κίνητρα. «Εμείς αυτό που θέλουμε είναι σε βάθος χρόνου να μπορούν να πληρούν τα κριτήρια των κορυφαίων Δεικτών όχι 5, αλλά 15 ελληνικές εταιρείες. Τα θεμελιώδη είναι αυτά που καθοδηγούν την αγορά και όχι σε ποια κατηγορία ανήκουν».
«Πράσινο φως» για την επένδυση στο Αμάρι
- Το «πράσινο φως» για την ταχεία αδειοδότηση της μεγάλης ενεργειακής επένδυσης της ΤΕΡΝΑ στο Αμάρι, στην Κρήτη, έδωσε ο υπουργός Ανάπτυξης. Με απόφασή του ο Κώστας Σκρέκας ενέκρινε τη χορήγηση του κινήτρου της ταχείας αδειοδότησης στη συγκεκριμένη επένδυση που έχει χαρακτηριστεί στρατηγική. Υπενθυμίζεται ότι το έργο έχει προϋπολογισμό 240 εκατ. ευρώ και προβλέπει την εγκατάσταση υβριδικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, ο οποίος θα αποτελείται από 2 αιολικούς σταθμούς συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 78 MW, σύστημα ελεγχόμενης παραγωγής και αποθήκευσης ενέργειας στον ταμιευτήρα του φράγματος στο Αμάρι, ισχύος 75 MW, καθώς και από διάφορα συνοδά έργα. Μετά την έκδοση και της εν λόγω απόφασης για την ταχεία αδειοδότηση, ο επενδυτής έχει περιθώριο 15 χρόνια να ολοκληρώσει την επένδυση.
Χρυσό μέρισμα
- Μέρισμα-μαμούθ έχει εισπράξει, έως σήμερα, το fund Apollo Investment –μέλος του ομίλου AGC Equity Partners– που ελέγχει κατά 100% την Αστήρ Παλλάς Βουλιαγμένης. Η εταιρεία, που εκμεταλλεύεται το ξενοδοχείο «Four Seasons» στη χερσόνησο Βουλιαγμένης, θα διανείμει από τα κέρδη του 2023 στους μετόχους της μέρισμα 106,5 εκατ. ευρώ, από τα οποία καταβλήθηκαν, ήδη, 79,1 εκατ. ευρώ. Η Αστήρ Παλλάς αποφάσισε πέρυσι να διανείμει και προσωρινό μέρισμα 103,6 εκατ. ευρώ, με τους μετόχους της να εισπράττουν 95,5 εκατ. ευρώ το 2022. Τα έτη 2021 και 2022 δόθηκαν μέσω μερισμάτων και επιστροφής κεφαλαίου ακόμη 317 εκατ. ευρώ. Με άλλα λόγια, η Apollo έχει εισπράξει τα τελευταία χρόνια 622,6 εκατ. ευρώ. Κι αν ληφθεί υπόψη ότι το fund πλήρωσε 393,1 εκατ. τον Οκτώβριο του 2016 για την απόκτηση του 88,5% της Αστήρ Παλλάς Βουλιαγμένης (εν συνεχεία υπέβαλε δημόσια προσφορά για την απόκτηση του υπολειπόμενου 11,5% της εταιρείας), γίνεται αντιληπτό ότι η επένδυσή του είναι άκρως αποδοτική. Σημειωτέον ότι πέρυσι η εταιρεία είχε έσοδα 177,5 εκατ. ευρώ από την πώληση των «χρυσών» οικοπέδων της στη Βουλιαγμένη.
Οι διαφορές στις αποτιμήσεις μεταξύ Ευρώπης – ΗΠΑ
- Μια ματιά στις αποτιμήσεις τους αρκεί να καταλάβει κανείς πόσο πίσω βρίσκονται οι ευρωπαϊκές τράπεζες σε σχέση με τα μεγάλα ονόματα της Wall Street. Την ώρα που η μετοχή της JP Morgan διαπραγματεύεται σε επίπεδα που αντιστοιχούν σε 1,9 φορές τη λογιστική της αξία και της Morgan Stanley στις 1,7 φορές, τα μεγαλύτερα ονόματα του ευρωπαϊκού τραπεζικού κλάδου διαπραγματεύονται χαμηλότερα από τη λογιστική τους αξία. Η BNP Paribas εμφανίζει P/BV στο 0,7 και η Deutsche Bank στο 0,5. Πρακτικά, οι επενδυτές πιστεύουν ότι οι τράπεζες αυτές αξίζουν λιγότερα και από την αξία των περιουσιακών τους στοιχείων. Οι διοικήσεις των ευρωπαϊκών τραπεζών ισχυρίζονται ότι η προσπάθειά τους να ανταγωνιστούν τους παίκτες της Wall Street γίνεται δυσκολότερη εξαιτίας των κανόνων περί ESG που επιβάλλονται στην Ευρώπη αλλά αγνοούνται στην άλλη όχθη του Ατλαντικού. Και αυτό, την ώρα που η ΕΚΤ διαπιστώνει ότι σχεδόν τα τρία τέταρτα των χαρτοφυλακίων επιχειρηματικών δανείων των ευρωπαϊκών τραπεζών είναι εκτεθειμένα σε κινδύνους που σχετίζονται με το κλίμα.
Η σημασία της AI
- Σαν την εφεύρεση του τυπογραφείου, της ατμομηχανής, του ηλεκτρισμού, του υπολογιστή και του Ιντερνετ. Ετσι παρομοιάζει ο CEO της JP Morgan, Jamie Dimon, την ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης που ζούμε σήμερα. Ο ελληνικής καταγωγής μάνατζερ, που θεωρείται αυτή τη στιγμή ο ισχυρότερος τραπεζίτης του κόσμου και μία από τις προσωπικότητες του επιχειρείν με τη μεγαλύτερη επιρροή διεθνώς, παραδέχθηκε ότι δεν γνωρίζει ακόμα πώς θα επηρεαστούν οι εταιρείες, οι οικονομίες και οι κοινωνίες από αυτή τη νέα τεχνολογία. Ξέρει όμως ότι η επίδραση της τεχνητής νοημοσύνης θα είναι σημαντική.