Σην κορυφή ο ελληνικός στόλος
- Ο μεγαλύτερος στόλος πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διαθέσιμος για ναύλωση είναι πλέον ελληνικός και όχι γερμανικός. Η ελληνική ιδιοκτησία ξεπέρασε τη γερμανική, κάτι αδιανόητο μέχρι πριν από λίγα χρόνια. Πόσο μακριά είναι αυτή η πραγματικότητα από εκείνη στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας; Ηταν τότε που κατέρρεε το γερμανικό σύστημα των KG με το οποίο δίδονταν αθρόες φοροαπαλλαγές σε συνταξιούχους, αποταμιευτές και μικροεπαγγελματίες οι οποίοι επέλεγαν να επενδύσουν τις οικονομίες τους στη ναυτιλία. Ηταν τότε που το σύστημα αυτό, το οποίο είχε εμπνευστεί και θεσμοθετήσει ο ίδιος ο Σόιμπλε, υπό το βάρος της διεθνούς ναυτιλιακής κρίσης, οδηγούσε τις γερμανικές τράπεζες σε ζημιές δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ και εκτόξευε τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια των ναυτιλιακών στα επίπεδα των 100 δισεκατομμυρίων ευρώ. Την ίδια ώρα, οι Γερμανοί κουνούσαν το δάχτυλο στην Αθήνα για το φορολογικό πλαίσιο της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας.
Το γερμανικό ναυάγιο
- Σήμερα όμως η κατάσταση άλλαξε και έδειξε ποιοι ξέρουν από θάλασσα. Πριν από 10 χρόνια, σχεδόν όλα τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στις θάλασσες ήταν γερμανικών συμφερόντων και οι Ελληνες δειλά δειλά άρχισαν να τοποθετούνται στον κλάδο αγοράζοντας πλοία που δίνονταν έναντι τιμήματος αντίστοιχου με την αξία τους σε παλιοσίδερα. Κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, το μερίδιο του ναυλωμένου στόλου που κατέχουν οι Γερμανοί ιδιοκτήτες έχει συρρικνωθεί στο 17% από σχεδόν 70% πριν από την οικονομική κρίση. Και ενώ το γερμανικό μερίδιο συρρικνωνόταν, το ελληνικό αργά αλλά σταθερά μεγάλωνε με πρωτοπόρες ναυτιλιακές εταιρείες (όπως η Costamare συμφερόντων της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου) που διπλασίασαν μέσα σ’ αυτό το διάστημα τη δυναμικότητά τους. Ακολούθησαν και άλλες σοβαρές ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις με μετόχους που είχαν το στομάχι να αντέξουν την κρίση η οποία κράτησε σχεδόν μέχρι το 2020. Η πανδημία και οι διαταραχές που προκάλεσε στην παγκόσμια αλυσίδα εκτόξευσαν τους ναύλους των πλοίων με αποτέλεσμα, πλοία που κάποτε αποτελούσαν βάρος στους ιδιοκτήτες τους και δεν τα ήθελε κανείς, να μετατραπούν σε χρυσωρυχεία καταγράφοντας υψηλότατη κερδοφορία.
Τα projects σε Κίνα και Γαλλία και το guidance του 2024
- Ο κύκλος εργασιών του ομίλου Πλαστικά Κρήτης μειώθηκε κατά 10,7% το 2023, σε 371,7 εκατ. ευρώ από 416,3 εκατ. ευρώ έναν χρόνο πριν. Η μείωση οφείλεται στην πτώση των μέσων τιμών πώλησης, απόρροια της υποχώρησης των τιμών στις πρώτες ύλες. Η πτώση του κύκλου εργασιών συγκρατήθηκε από την αύξηση των πωλήσεων της θυγατρικής στη Ρωσία αλλά και από την έναρξη λειτουργίας του νέου εργοστασίου στο Anhui στην Κίνα. Τα EBITDA μειώθηκαν κατά 9,6%, στα 62,8 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη ενισχύθηκαν κατά 6,6%, στα 42,5 εκατ. ευρώ. Στα αξιοσημείωτα της περυσινής χρονιάς αναφέρονται η έναρξη λειτουργίας της μονάδας παραγωγής αγροτικών φύλλων της θυγατρικής, Anhui Hitec Plastics Co., στην Κίνα, η εγκατάσταση γραμμής νέας τεχνολογίας στο εργοστάσιο της Σαγκάης και η εγκατάσταση νέας γραμμής παραγωγής στο εργοστάσιο της Agripolyane στη Γαλλία. Αναφορικά με τη φετινή χρονιά, το πρώτο δίμηνο υπήρξε μια σημαντική άνοδος στα θαλάσσια ναύλα, λόγω των γνωστών προβλημάτων στην Ερυθρά Θάλασσα. Η κατάσταση όμως εξομαλύνεται. Με βάση τα σημερινά δεδομένα, η διοίκηση του Ομίλου αναμένει για το 2024 αύξηση του όγκου πωλήσεων και της κερδοφορίας κατά 7-10% σε σχέση με το 2023.
Εν αναμονή του νομοσχεδίου
- Kρίσιμης σημασίας τόνισε πως είναι το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο CEO της ΕΥΔΑΠ, Χάρης Σαχίνης, κατά τη χθεσινή ενημέρωση των αναλυτών, καθώς ρυθμίζει μια σειρά από ζητήματα που ανοίγουν τον δρόμο στην εταιρεία ύδρευσης σε νέες δραστηριότητες, μεταξύ των οποίων και τα έργα ΑΠΕ. Ακόμη, ο κ. Σαχίνης υπογράμμισε προς τους αναλυτές πως αναμένεται να δοθεί η δυνατότητα στην εταιρεία να προχωρήσει σε ανάκτηση του κόστους των επενδύσεων, οι οποίες σε βάθος δεκαετίας θα φτάσουν τα 2,1 δισ. ευρώ. «Στόχος μας είναι τα κέρδη να επιστρέφουν στον καταναλωτή», επισήμανε ο κ. Σαχίνης. Οι επενδύσεις με ορίζοντα το 2033 αφορούν μεγάλα έργα στην Ανατολική Αττική (958,7 εκατ. ευρώ), έργα του δικτύου ύδρευσης (681,6 εκατ. ευρώ), έργα αποχέτευσης (364,5 εκατ. ευρώ) και έργα κτιριακά, ψηφιακής διακυβέρνησης και μετασχηματισμού (103,8 εκατ. ευρώ). Οπως αναφέρθηκε στην ενημέρωση, το 2023 η απορρόφηση του επενδυτικού προγράμματος ανήλθε σε 44,2 εκατ. ευρώ, αυξημένη κατά 45% σε σύγκριση με την απορρόφηση του 2022, και κατά 140% συγκρινόμενη με την απορρόφηση του 2021, που ανερχόταν σε 18,3 εκατ. ευρώ. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε και στην ανάπτυξη των δικτύων της ΕΥΔΑΠ σε ανατολική και δυτική Αττική.
Συνεχίζει την επέκτασή της στην Ελλάδα η Sinsay
- Ενα ακόμη κατάστημα, αυτή τη φορά στο μεγαλύτερο εμπορικό πάρκο της Ελλάδας, το Smart Park στα Σπάτα, εγκαινιάζει σήμερα η πολωνική αλυσίδα ειδών ένδυσης και σπιτιού Sinsay. Πριν από μια εβδομάδα άνοιξε το κατάστημα στο Top Parks στην οδό Πειραιώς, ενώ η συνεργασία της με την Trade Estates περιλαμβάνει τη λειτουργία καταστήματος και στο Top Parks της Πάτρας. Η στήλη πληροφορείται πάντως ότι έρχονται νέα καταστήματα και σε άλλες περιοχές, όπως η Αγία Παρασκευή, τα Τρίκαλα και το Αγρίνιο.
Ο στόχος της δημιουργίας ξεχωριστής εταιρείας leasing
- Η BMW Hellas προχωρά στην απόσχιση του κλάδου μακροχρόνιων μισθώσεων οχημάτων, ο οποίος θα ενσωματωθεί στη θυγατρική της, BMW Hellas Leasing που συστάθηκε στις αρχές της χρονιάς. Η διοίκηση ανέθεσε από τον περασμένο Φεβρουάριο στην KPMG την αποτίμηση της αξίας των περιουσιακών στοιχείων και υποχρεώσεων του εισφερόμενου κλάδου. Σύμφωνα με αυτήν, λοιπόν, η καθαρή θέση του κλάδου ανήλθε σε 3.971.168 ευρώ, αφού τα περιουσιακά στοιχεία προσδιορίστηκαν σε 36.271.205 ευρώ και οι συνολικές υποχρεώσεις σε 32.300.037 ευρώ. Στόχος της κίνησης αυτής είναι να εξασφαλιστεί η επιτυχημένη εφαρμογή του νέου μοντέλου διανομής για νέα οχήματα του ομίλου BMW (TNR). Με τον τρόπο αυτό θα επιτευχθούν ο οργανωτικός διαχωρισμός των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων της BMW Hellas, η μεγιστοποίηση της απόδοσης των εμπλεκομένων μονάδων, η δημιουργία οικονομιών κλίμακας και η ενίσχυση των επιχειρηματικών κινήσεων, καθώς και η διεύρυνση των στρατηγικών επιλογών του Ομίλου. Παράλληλα η BMW Leasing θα έχει καλύτερη και ευνοϊκότερη πρόσβαση σε κεφάλαια.