Το 2014, ο Ιλον Μασκ είπε:
«Μέσα στον επόμενο χρόνο το 90% των διαδρομών που θα κάνουν τα Tesla θα είναι με τον αυτόματο πιλότο».
Το 2014, επίσης, ο Ιλον Μασκ είπε:
«Οι άνθρωποι μπορούν να φτάσουν στον Αρη μέσα στα επόμενα 10 με 12 χρόνια».
Το 2015, ο Ιλον Μασκ είπε:
«Απέχουμε ένα μήνα από το να μπορούν τα αυτοκίνητα Tesla να οδηγούν αυτόνομα τουλάχιστον για τους αυτοκινητόδρομους ή έστω τους απλούς δρόμους».
Το 2015, επίσης, ο Ιλον Μασκ είπε:
«Ενα Tesla θα μπορεί να οδηγεί 1.000 χιλιόμετρα με μία φόρτιση μέχρι το 2017 το πολύ».
Το 2016, ο Ιλον Μασκ είπε:
«Το Model S και το Model X μπορούν ήδη να οδηγούν μόνα τους με μεγαλύτερη ασφάλεια από ό,τι θα τα οδηγούσε ένας οδηγός. Σήμερα».
Το 2016, επίσης, ο Ιλον Μασκ είπε:
«Θα μπορείτε να οδηγείτε από τη Νέα Υόρκη στο Λος Αντζελες χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση μέχρι το τέλος του 2017».
Το 2017, ο Ιλον Μασκ είπε:
«Η Space X θα στείλει δύο ιδιώτες τουρίστες σε πτήσεις γύρω από τη Σελήνη το 2018».
Το 2017, επίσης, ο Ιλον Μασκ είπε:
«Σύντομα πύραυλοι της SpaceX θα μεταφέρουν επιβάτες από τη Νέα Υόρκη στο Λονδίνο σε 29 λεπτά».
Το 2018, ο Ιλον Μασκ είπε:
«Ενα Tesla θα είναι 100-200% πιο ασφαλές οδηγώντας αυτόνομα από ό,τι με τον οδηγό του, μέσα σε 18 μήνες από τώρα».
Το 2018, επίσης, ο Ιλον Μασκ είπε:
«Μέχρι του χρόνου τα αυτοκίνητά μας θα μπορούν να διαβάζουν τη σήμανση σε ένα πάρκινγκ, να βρίσκουν κενή θέση και να παρκάρουν μόνα τους».
Το 2018, ακόμα, ο Ιλον Μασκ είπε:
«Το Tesla Gigafactory θα είναι ενεργειακά αυτόνομο με ηλιακούς συλλέκτες Tesla μέχρι το τέλος της επόμενης χρονιάς».
Το 2018, επιπλέον, ο Ιλον Μασκ είπε:
«Η Space X θα κατασκευάσει μια βάση στον Αρη μέχρι το 2028».
Το 2019, ο Ιλον Μασκ είπε:
«Θα υπάρχουν 1 εκατομμύριο ρομπότ-ταξί Tesla σε ένα χρόνο από τώρα».
Το 2019, επίσης, ο Ιλον Μασκ είπε:
«Η Tesla θα κατασκευάζει πλήρως αυτόνομα αυτοκίνητα χωρίς τιμόνι και πετάλια μέσα στα επόμενα δύο χρόνια».
Το 2019, ακόμα, ο Ιλον Μασκ είπε:
«Το καινούργιο Tesla Roadster θα έχει μηχανές της SpaceX που θα του επιτρέπουν να πετάει».
Το 2020, ο Ιλον Μασκ είπε:
«Τα αυτοκίνητά μας θα οδηγούν πλήρως αυτόνομα, του χρόνου».
Το 2021, ο Ιλον Μασκ είπε:
«Τα αυτοκίνητά μας θα οδηγούν πλήρως αυτόνομα, του χρόνου».
Το 2021, επίσης, ο Ιλον Μασκ είπε:
«H Space X ξεκινά ένα πρόγραμμα δέσμευσης CO2 κατευθείαν από την ατμόσφαιρα, το οποίο θα μετατρέπεται σε καύσιμα για τους πυραύλους».
Το 2022, ο Ιλον Μασκ είπε:
«Μέσα στους επόμενους 12 με 18 μήνες το Twitter θα φτάσει το ένα δισεκατομμύριο χρήστες».
Προφανώς, όπως ασφαλώς γνωρίζετε, απολύτως τίποτε από αυτά δεν έχει συμβεί, και απολύτως τίποτε από αυτά δεν είναι καν πιθανό να συμβεί σε έναν ρεαλιστικό χρονικό ορίζοντα.
Ξέρετε και ξέρω, επίσης, ότι ο Ιλον Μασκ λέει πάρα πολλά πράγματα που δεν είναι αλήθεια, όπως ότι τα παιδιά έχουν ανοσία στην Covid (2020) ή ότι τα αυτοκίνητα Tesla μπορούν να λειτουργούν ως βάρκες (2020). Γενικά είναι λαλίστατος και για πράγματα που δεν μοιάζει να καταλαβαίνει πάρα πολύ καλά. «Σύμφωνα με τις τρέχουσες τάσεις, θα φτάσουμε σε σχεδόν μηδενικά νέα κρούσματα στις ΗΠΑ μέχρι το τέλος του Απριλίου», δήλωνε με στόμφο στις 19 Μαρτίου του 2020. Αναφερόταν στην Covid. Πολύ συχνά, επίσης, υπόσχεται πράγματα ανέφικτα ή λέει κάτι και μετά το ξεχνάει, ή γράφει ανοησίες. Το 2018 υποσχέθηκε ότι θα χρηματοδοτήσει πλήρως την επαναφορά της υδροδότησης σε όλα τα σπίτια της πόλης Φλιντ, που υπέφεραν από μόλυνση του δικτύου ύδρευσης από μόλυβδο. Δεν έκανε ποτέ τίποτε. «Θα έχουμε έτοιμο ένα ηλεκτρονικό καπέλο που θα θεραπεύει τραύματα, εγκεφαλικά και άλλες παθήσεις του εγκεφάλου σε τέσσερα χρόνια» υποσχέθηκε τον Απρίλιο του 2017. Οσο το είδατε εσείς το «ηλεκτρονικό καπέλο», τόσο το είδαμε κι εμείς. Το θέμα όμως των αλλεπάλληλων παλαβών δηλώσεων και επαναλαμβανόμενων ανεκπλήρωτων υποσχέσεων, ξανά και ξανά, χρόνια τώρα, για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες των επιχειρήσεών του είναι ενδιαφέρον με διαφορετικό τρόπο και σηκώνει, κατά τη γνώμη μου, δύο σχόλια.
Πρώτον: είναι τρομερό πράγμα η ασυλία που έχουν μερικοί άνθρωποι. Ποια «cancel culture»; Ο Ιλον Μασκ έχει πει τόσες μπούρδες, τόσα ψέματα που αφενός, αν υπήρχε «cancel culture» θα έπρεπε να έχει γίνει «cancel» περίπου ενενήντα φορές τα τελευταία χρόνια, και ως επιχειρηματίας, και ως άνθρωπος. Κάποιοι είναι εντελώς απρόσβλητοι στη δημόσια σφαίρα. Ο,τι κι αν πουν δεν έχει απολύτως καμία συνέπεια στη δουλειά ή τη ζωή τους. Ο Μασκ δεν είναι καν το πιο κραυγαλέο παράδειγμα αυτού του φαινόμενου: την ώρα που σας γράφω αυτές τις γραμμές ένας υποψήφιος για την προεδρία των ΗΠΑ έχει μόλις εκθειάσει δημόσια τον λογοτεχνικό κανίβαλο σίριαλ κίλερ Χάνιμπαλ Λέκτερ και έχει ζητήσει μίζα δισ. δολαρίων από τις πετρελαιοβιομηχανίες υποσχόμενος να πάρει πίσω όλα τα μέτρα αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής στη χώρα. Παράλληλα είναι υπόδικος επειδή πλήρωσε μια πορνοστάρ με λεφτά από την καμπάνια του για να μη μαρτυρήσει ότι απάτησε την έγκυο γυναίκα του μαζί της. Συν όλες τις άλλες καταδίκες, απάτες, ψέματα, χυδαιότητες που μαθαίνουμε σχεδόν κάθε μέρα γι’ αυτόν. Προηγείται στις δημοσκοπήσεις. Είναι μια απίστευτη, παράδοξη ασυλία που μερικοί άνθρωποι, κυρίως οι εντελώς αχαλίνωτοι, αυθεντικά μοχθηροί και ανήθικοι, απολαμβάνουν στο σύγχρονο πεδίο του δημόσιου διαλόγου. Αυτό είναι το ένα.
Το δεύτερο, επίσης παράδοξο ως φαινόμενο, είναι ότι ο Μασκ λέει ξανά και ξανά ψέματα για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες εταιρειών, κάποιες από τις οποίες είναι εισηγμένες στο χρηματιστήριο. Υπάρχουν πολύ αυστηροί κανόνες, υποτίθεται, για το τι επιτρέπεται και τι δεν επιτρέπεται να υποστηρίζουν τα στελέχη εταιρειών. Ειδικά όταν οι εταιρείες είναι στο χρηματιστήριο και οι δηλώσεις αυτές μπορούν να επηρεάσουν τη συμπεριφορά μικρών και μεγάλων επενδυτών, οι κανόνες αυτοί δεν είναι παιχνιδάκι. Στο παρελθόν ο Μασκ έχει φάει πρόστιμο 20 εκατ. δολαρίων επειδή είχε ψευδώς δηλώσει ότι έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση για να βγάλει την Tesla από το χρηματιστήριο (δεν είχε, τίποτε δεν έκανε). Πολλοί έχουν επισημάνει (πολλές φορές) ότι αυτές οι μπούρδες που υπόσχεται ξανά και ξανά για τις δήθεν επαναστατικές δυνατότητες που τα αυτοκίνητα της εταιρείας του θα έχουν «του χρόνου» δεν είναι παρά ένας τρόπος να κοροϊδεύει τη στρατιά των εκατομμυρίων αφελών μικροεπενδυτών που αντιμετωπίζουν την Tesla ως «meme stock», και έχουν φουσκώσει την αξία της σε ύψη αδιανόητα για μια αυτοκινητοβιομηχανία. Ιδιαίτερα αν σκεφθεί κανείς ότι η Tesla δραστηριοποιείται σε μια αγορά πολύ ανταγωνιστική και ευάλωτη σε κρίσεις, με παραδοσιακά χαμηλά περιθώρια κέρδους. Είναι το κόλπο που χρησιμοποιούν παραδοσιακά πολλές εταιρείες τεχνολογίας: υπόσχονται μελλοντικές τεχνολογικές επαναστάσεις, για να φουσκώσουν τις κεφαλαιοποιήσεις τους χρόνια πριν αυτές οι επαναστάσεις (μπορεί να) επιτευχθούν. Επειδή η τιμή της μετοχής Tesla δεν δικαιολογείται από τα νούμερα τα οποία κάνει ως εταιρεία που πουλάει μόνο αυτοκίνητα, πρέπει να υποσχεθεί κάτι άλλο για την κρατήσει ψηλά. Οτι είναι εταιρεία που θα πουλάει «ρομποταξί» ή «αυτόνομα οχήματα» ή «αυτοκίνητα που πετάνε» ή είναι βάρκες. «Του χρόνου». Το περίεργο είναι ότι αυτή η απάτη είναι εξόφθαλμη. Τη βλέπουμε όλοι, πάνω από δέκα χρόνια τώρα. Κάνει το ίδιο και στη (μη εισηγμένη, αλλά κρατικοδίαιτη) SpaceX και, βεβαίως, στο υπό κατάρρευση Twitter. Τι κάνουν οι ελεγκτικές αρχές σε εκείνη τη χώρα; (Η απάντηση είναι ότι αντιδρούν, αλλά πολύ αργά).
Ολα αυτά, βεβαίως, δεν τα λέω εγώ. Πρόσφατα ο συνδημιουργός του Facebook, Ντάστιν Μόσκογουιτς, έγραψε πως η Tesla είναι πρακτικά μια απάτη-πυραμίδα που οδεύει προς κατάρρευση, και ότι αργά ή γρήγορα κάποιος θα μπει φυλακή γι’ αυτό το πράγμα. Η δημοσιογράφος Κάρα Σγουίσερ υποστηρίζει ότι ο Μασκ έχει στρίψει προς την ακροδεξιά και θα παλέψει λυσσαλέα κατά της επανεκλογής του Μπάιντεν ακριβώς επειδή χωρίς έναν διεφθαρμένο απατεώνα στον Λευκό Οίκο για να του πουλάει προστασία, οι εταιρείες του κινδυνεύουν. Την ίδια ώρα, ο άνθρωπος αυτός απέλυσε 20.000 υπαλλήλους της Tesla, και παράλληλα ζητά από το Δ.Σ. του την έγκριση μπόνους 56 δισ. δολαρίων για τον εαυτό του. Ο,τι προλάβει.
Και θα πει κανείς: και τι μας νοιάζει; Το πρόβλημα θα το έχουν όλοι εκείνοι οι ταλαίπωροι incels που έχουν επενδύσει τα λεφτά τους στην Tesla με τη ζέση και τη νηφαλιότητα που επένδυαν και στα κρυπτονομίσματα ή τα NFTs παλαιότερα. Αλλά είναι κρίμα, γιατί και τα αυτοκίνητα της Tesla και οι πύραυλοι της SpaceX και οι δορυφόροι της Starlink θα μπορούσαν, αν ήταν τα πράγματα αλλιώς, να κάνουν καλό στον κόσμο μας. Το ότι όλη αυτή η δύναμη, προϊόν της δουλειάς και της έρευνας χιλιάδων ερευνητών (βεβαίως με πλούσια κρατική χρηματοδότηση), κινδυνεύει να πάει στράφι εξαιτίας ενός προβληματικού μεμονωμένου ανθρώπου με υπερβολική ισχύ και αδικαιολόγητη ασυλία, είναι σύμπτωμα ενός μεγάλου, ευρύτερου προβλήματος.