Παράθυρα καθημερινότητας

2' 22" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι πίνακες του Χρόνη Μπότσογλου – που φιλοξενούνται από σήμερα στην έκθεση που του αφιερώνει το Μουσείο Φρυσίρα – δεν είναι φτιαγμένοι από «άψυχα» υλικά. Αν ξύσει κανείς την επιφάνεια, θα ανακαλύψει κάτω από το αρχικό στρώμα της μπογιάς, ολόκληρη τη ζωή του. Τα τελάρα που είναι κρεμασμένα στους λευκούς τοίχους μοιάζουν περισσότερο με «παράθυρα» στην καθημερινότητά του, με «προέκταση» στους χώρους όπου κινείται και ζωγραφίζει: η είσοδος της πολυκατοικίας του, το καθιστικό του, το μπάνιο του, ο πάγκος με τα εργαλεία και τα χρώματά του, η καρέκλα που κάθονταν τα μοντέλα του, η μητέρα του καθισμένη δίπλα στην ραπτομηχανή της. O επισκέπτης έχει την αίσθηση ότι το μόνο που λείπει για να εισχωρήσει στον προσωπικό του κόσμο είναι οι μυρωδιές από τα μέρη αυτά, οι κουβέντες των ανθρώπων που έζησαν εκεί, το άγγιγμα στα αντικείμενα που απεικονίζονται στο στενό πλαίσιο του τελάρου. H «απογύμνωσή» του, που συντελείται στην έκθεση με τίτλο «Αντίο ατελιέ» και αναφέρεται εκτός των άλλων και στο πραγματικό γεγονός της κατεδάφισης του χώρου εργασίας του που κρίθηκε ακατάλληλος μετά τους σεισμούς, δεν σταματά εκεί. Συνεχίζεται στις αυτοπροσωπογραφίες του, στα πορτρέτα που τον δείχνουν γυμνό, να κρατάει τον χρωστήρα, να πίνει, να κοιτά στον καθρέπτη του νεροχύτη.

«Η έννοια του βιωμένου χώρου είναι ιδιαίτερα σημαντική για τον καλλιτέχνη», υπογράμμισε κατά την χθεσινή παρουσίαση η τεχνοκριτικός και επιμελήτρια της έκθεσης Πέγκυ Κουνενάκη. «O οικείος χώρος του με διάθεση ποιητική, μεταπλάθεται σε τέχνη. Είναι αυστηρός στο σχέδιό του που προσφέρει ακρίβεια αναγνώρισης η οποία φτάνει στα όρια της περιγραφής και έτσι εντείνει την αίσθηση της πραγματικότητας. H έκθεσή του με τίτλο «Αντίο ατελιέ» αποτελεί κορύφωση της αναζήτησης του χώρου που είναι ποτισμένος από τις εμπειρίες του». Στο μουσείο Φρυσίρα παρουσιάζονται συνολικά είκοσι έξι έργα – οκτώ εκ των οποίων αυτοπροσωπογραφίες – με τα προσφιλή του υλικά: λάδια, και τέμπερες. Την ερχόμενη εβδομάδα στις 18/12 θα εγκαινιαστεί στο Μουσείο Μπενάκη άλλη μια έκθεση με ένα συνθετικό έργο του, τη «Νέκυια» που φτάνει τα 30 μέτρα.

Ο Βλάσης Φρυσίρας αναφέρθηκε στη στενή φιλία που τον ενώνει με τον καλλιτέχνη και στάθηκε ιδιαίτερα στο ήθος του πρύτανη της ΑΣΚΤ ως παράδειγμα για τους νεότερους καλλιτέχνες. Δίπλα του, ο διευθυντής του Μπενάκη Αγγελος Δεληβορριάς, που υπογράμμισε τις ενωμένες προσπάθειες των μουσείων να στηρίξουν τους Ελληνες δημιουργούς και το έργο τους σε μια χώρα που δεν δείχνει να ανταμείβει την πνευματικότητα: «Εμείς οι παλιοί αριστεροί πιστεύουμε στις συσπειρώσεις» είπε γελώντας, για τη συνεργασία του με το μουσείο της Πλάκας, την οποία ευχήθηκε να μιμηθούν και άλλοι μουσειακοί οργανισμοί. O Βλάσης Φρυσίρας άδραξε της ευκαιρίας για να ανακοινώσει τα νέα του σχέδια στα οποία συμπεριλαμβάνεται μια φιλοδόξη έκθεση ψηφιακής φωτογραφίας με θέμα την Αθήνα το 2004 και την καθιέρωση του ευρωπαϊκού βραβείου ζωγραφικής. Στην επιτροπή του βραβείου θα συμμετέχουν εκτός από τον ίδιο και τον Αγγελο Δεληβορριά, ο καλλιτέχνης και καθηγητής στο Παρίσι Πατ Αντρέα και ο Χρόνης Μπότσογλου. M. Π.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή