Διάλογος εικόνων, δημιουργών και γενεών

Διάλογος εικόνων, δημιουργών και γενεών

2' 34" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

O διάλογος μέσω της τέχνης είναι το ζητούμενο στην έκθεση που εγκαινιάζεται σήμερα στο Βυζαντινό Μουσείο με τίτλο «Εικόνων διάλογος». Πρόκειται για μια συνολική προσπάθεια διαλόγου όχι μόνο μεταξύ φορέων απ’ όλην την Ευρώπη, αλλά και μεταξύ καλλιτεχνών απ’ όλες τις γενιές.

Η έκθεση οργανώνεται από το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο σε συνεργασία με το Τμήμα Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Εργων Τέχνης του TEI Αθήνας, στο πλαίσιο της δράσης «diARTgnosis», η οποία εντάσσεται στο ευρύτερο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα «Πολιτισμός 2000», με την οικονομική υποστήριξη της E.E. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν η Ισπανία (Πανεπιστήμιο της Χώρας των Βάσκων στο Μπιλμπάο), η Ιταλία (Ακαδημία Καλών Τεχνών A. Galli, του Como), η Φινλανδία (Ινστιτούτο Συντήρησης του Valamo), καθώς και το Πανεπιστήμιο του Westminster της Αγγλίας ως τεχνολογικός εταίρος.

Το Βυζαντινό Μουσείο μετέχει στην έκθεση παρουσιάζοντας αντιπροσωπευτικά έργα της συλλογής Δ. Λοβέρδου, μιας από τις πιο αξιόλογες συλλογές έργων μεταβυζαντινής θρησκευτικής τέχνης στην Ελλάδα, απόκτημα του Βυζαντινού Μουσείου. Συνολικά από τη συλλογή θα εκτεθούν 27 έργα. O διευθυντής του Βυζαντινού Μουσείου, Δημήτρης Κωνστάντιος, στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου αναφέρθηκε στην έκθεση, στη μελέτη των κοινών στοιχείων και των αλληλεπιδράσεων ανάμεσα στους πολιτισμούς της Ευρώπης και στη συλλογή Λοβέρδου, στο οποίο οι κόρες του συλλέκτη ανέθεσαν τη συντήρηση και τη φύλαξη μεγάλου μέρους της συλλογής. Στο Μουσείο παραδόθηκαν 470 εικόνες και ένα ξυλόγλυπτο τέμπλο. Πρόκειται για αξιόλογα δείγματα της κρητικής και επτανησιακής ζωγραφικής της περιόδου από τον 15ο ώς τον 19ο αιώνα, ενώ αρκετές από αυτές είναι έργα επωνύμων ζωγράφων.

Οι δώδεκα εικόνες

Από τη συλλογή επελέγησαν για το πρόγραμμα «diaARTgnosis» δώδεκα εικόνες κρητικής και επτανησιακής τέχνης που πιστοποιούν την επιβίωση της βυζαντινής τέχνης στους αιώνες που ακολούθησαν την Αλωση της Κωνσταντινούπολης και μαρτυρούν τη θρησκευτική καλλιτεχνική δημιουργία αυτής της περιόδου, όταν η παραγωγή εικόνων κατέχει σημαντική τέχνη στη θρησκευτική τέχνη τον ορθόδοξων πληθυσμών, γνωρίζοντας ιδιαίτερη άνθηση στη βενετοκρατούμενη Κρήτη. Στο πλαίσιο του «diaARTgnosis» επιχειρήθηκε να μελετηθούν και να κατανοηθούν τα κοινά στοιχεία και οι διαφορές, οι επιρροές και οι αλληλεπιδράσεις ανάμεσα στους πολιτισμούς της Ευρώπης. Το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο παρουσίασε εκατό από τις σπουδαιότερες εικόνες της συλλογής Λοβέρδου, που θεωρείται από τις σημαντικότερες συλλογές έργων μεταβυζαντινής τέχνης, από τις οποίες επελέγησαν δώδεκα που απεικονίζουν θέματα από τους κύκλους της Γέννησης και του Πάθους του Χριστού. Καθένας από τους υπόλοιπους εταίρους του Σχεδίου επέλεξε έναν συγκεκριμένο αριθμό έργων ζωγραφικής από τις ίδιες θεματικές ενότητες, αναπτύσσοντας και ανάλογες ερευνητικές δραστηριότητες. Στόχος της έρευνας είναι η αποκρυπτογράφηση των ιστορικών, εικονογραφικών, τεχνοτροπικών, τεχνικών και αισθητικών στοιχείων που εμπεριέχονται σε κάθε έργο, ώστε να επιτευχθεί η πληρέστερη επιστημονική τους παρουσίαση.

Το Τμήμα Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Εργων Τέχνης του Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (TEI) Αθήνας παρουσίασε αντίστοιχες παραστάσεις σύγχρονης ζωγραφικής, με έργα έξι σύγχρονων καλλιτεχνών: των Αλ. Ισαρη, Απ. Γιαγιάννου, X. Κατσατσίδη, Γ. Λαναρά, Ερ. Χατζησάββα και Δημ. Σουλιώτη. Το συντονισμό της δράσης είχε ο Αναστάσιος Κουτσουρής και τα αποτελέσματα των μελετών καθώς και τα σημαντικότερα έργα της συλλογής Λοβέρδου παρουσιάζονται με δύο cdrom, τη δημιουργία και την παραγωγή των οποίων ανέλαβε το TEI Αθήνας και το Πανεπιστήμιο Westminster του Λονδίνου.

Η έκθεση «Εικόνων Διάλογος» εγκαινιάζεται απόψε στις 8.30 μ.μ. στο Βυζαντινό Μουσείο και θα διαρκέσει μέχρι τις 31 Αυγούστου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή