ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

H ολυμπιακή ιδέα εμπνέει την τέχνη

Από την απαρχή της μέχρι τη σημερινή της εκδοχή, η ολυμπιακή ιδέα έχει εμπνεύσει καλλιτέχνες που προσπάθησαν να αποδώσουν με τη σμίλη ή το πινέλο, το μεγαλείο της πάλης του σώματος με τα όριά του. H έκθεση «Ολυμπιακό Πνεύμα και Σύγχρονη Ελληνική Τέχνη» που εγκαινιάζεται μεθαύριο Παρασκευή στην Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, αφενός διερευνά αυτήν τη μακρόχρονη σχέση Ολυμπιακών Αγώνων και τέχνης αφετέρου είναι ένα πανόραμα με δείγματα γραφής 57 Ελλήνων δημιουργών. Ποιο είναι το σημερινό πνεύμα του κορυφαίου αθλητικού γεγονότος; Πώς παίρνει «σάρκα και οστά» στη φαντασία των εικαστικών; Οι καλλιτέχνες που κλήθηκαν να δώσουν την απάντηση ανήκουν σε διαφορετικές γενιές και χρησιμοποιούν πολλά εκφραστικά μέσα: ζωγραφική, εγκαταστάσεις, βίντεο, ψηφιακή φωτογραφία, χαρακτική: Τέτσης, Τσόκλης, Ψυχοπαίδης, Ζούνη, Καρράς, Μυταράς, Μανουσάκης, Αλεξίου, Λαζόγκας, Σακαγιάν κ.ά.

Καλαίσθητη έκδοση

Η αφετηρία αυτής της έκθεσης βρίσκεται σε μια πρωτοβουλία των Εκδόσεων Αδάμ. Αφορούσε την έκδοση ενός λευκώματος 240 σελίδων με 75 πρωτότυπα έργα εγχώριων καλλιτεχνών που θα είχαν εμπνευστεί από τους Ολυμπιακούς Αγώνες ή κάποιο συγκεκριμένο άθλημα. Παραλλήλως, στο λεύκωμα θα υπήρχε μια εμπεριστατωμένη έρευνα για την καλλιτεχνική πτυχή των Ολυμπιακών, από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα? μια πλευρά τους όχι τόσο γνωστή, εντούτοις ιδιαίτερα γοητευτική και πολυσύνθετη. Το λεύκωμα αυτό έχει ήδη ολοκληρωθεί και θα κάνει την πρώτη του εμφάνιση στην έκθεση, εν είδει καταλόγου. Σύντομα όμως θα κυκλοφορήσει και στα βιβλιοπωλεία (στα ελληνικά και τα αγγλικά) ως μια καλαίσθητη και ενημερωμένη έκδοση.

«Ο αναγνώστης παρακολουθεί βήμα βήμα πώς από τους αρχαίους χρόνους η τέχνη και ο αθλητισμός ήταν έννοιες αλληλένδετες και συμπληρωματικές», τονίζει η δημοσιογράφος και ιστορικός τέχνης Πέγκυ Κουνενάκη, η οποία επιμελήθηκε το λεύκωμα και την έκθεση των Χανίων. «Από τα Ταυροκαθάψια, μια πρώιμη μορφή των Ολυμπιακών Αγώνων μέχρι την αναβίωση των Αγώνων από τον Βαρώνο Πιερ Ντε Κουμπερτέν το 1896 και τους Ολυμπιακούς της Σεούλ και της Βαρκελώνης, καταγράφεται ολόκληρη η πορεία της διττής σχέσης πολιτισμού – αθλητισμού. Δεν είναι μόνο τα καταπληκτικά αγάλματα της κλασικής αρχαιότητας και οι απεικονίσεις αθλητών σε αγγεία αλλά και τα γραμματόσημα, τα διπλώματα, τα μετάλλια, οι αφίσες, τα ντοκιμαντέρ, η συλλογή χαρακτικών στο Ολυμπιακό Μουσείο Λωζάννης και το Πάρκο υπαίθριας γλυπτικής της Σεούλ. Ολα τα έργα των Ελλήνων δημιουργών παρουσιάζονται κατά τρόπο σκηνογραφικό. O θεατής βλέπει πως οι καλλιτέχνες δείχνουν την προτίμησή τους για κάποια αθλήματα ή προσπαθούν να απεικονίσουν την ολυμπιακή ιδέα με αποτέλεσμα να υπάρχουν έργα παραστατικά αλλά και εννοιολογικά. Στόχος μας ήταν να εκπροσωπούνται όλες οι γενιές δημιουργών και οι μορφές τέχνης». H έκθεση μετά τα Χανιά, θα ανηφορίσει στο ΚΜΣΤ Θεσσαλονίκης το φθινόπωρο. Επεται ο Βόλος, ενώ η Αθήνα θα τη φιλοξενήσει πιθανώς το καλοκαίρι των Αγώνων.