ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Εικαστικη ατζεντα

H μαγεία του κάρβουνου. H Ντίνα Μπαλονά κατέχει την τέχνη του σχεδίου. Το μαρτυρούν τα έργα που παρουσιάζονται μέχρι και τις 11 Φεβρουαρίου στο χώρο τέχνης 24 (Σπευσίππου 38, Κολωνάκι). Κινείται σε έναν εντελώς προσωπικό άξονα άσπρου και μαύρου, γραμμών και σχημάτων με παρεμβολές αμυδρών χρωμάτων. Εκτός από το κάρβουνο που αποτελεί το μέσο που χειρίζεται με άνεση, χρησιμοποιεί υδατοχρώματα, παστέλ και φωτογραφίες σε καμβά. Μορφές, δένδρα, ζώα, σπίτια αποκτούν μια διάσταση διαφορετική, σχεδόν τρομακτική αλλά ταυτόχρονα γοητευτική.

Οι περιπέτειες του φωτός. H ανθρώπινη φιγούρα, η μορφή βρίσκονται στο επίκεντρο της δουλειάς του Θανάση Μακρή που παρουσιάζεται στην αίθουσα τέχνης «Εκφραση. Γιάννα Γραμματοπούλου» (Βαλαωρίτου 9α, Αθήνα). «Παρακολουθώντας τις περιπέτειες του φωτός πάνω στο ανθρώπινο σώμα, αναρωτιέμαι γιατί σε καιρούς αβεβαιότητας δεν παρατηρούμε ο ένας τον άλλον. Μήπως από φόβο να διαβάσουμε τα μελλούμενα ή μήπως επειδή χρειάζεται σιωπή και χρόνο, τα οποία πλέον δεν διαθέτουμε», τονίζει στο εισαγωγικό σημείωμα του καταλόγου του. Οι μορφές του Μακρή είναι γυμνά και πορτρέτα, ένα αποτέλεσμα των ερεθισμάτων που του προσφέρουν τα μοντέλα του. H έκθεση θα διαρκέσει μέχρι και τις 31 Ιανουαρίου.

Μετα… Πτώσεις. Αυτός είναι ο τίτλος της έκθεσης του Στάθη Βατανίδη που θα διαρκέσει μέχρι και τις 30 Ιανουαρίου στην αίθουσα τέχνης «Εποχές» (Κηφισίας 263, Κηφισιά). Με αυτήν την ενότητα ο καλλιτέχνης μπαίνει σε μια νέα θεματική ενότητα χρησιμοποιώντας μεικτές τεχνικές, διευρύνοντας τους δρόμους που είχε χαράξει μέχρι σήμερα.

Ενα αλλιώτικο αφιέρωμα στον Παλαμά. Το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, ο Πολιτισμικός Οργανισμός του Δήμου Αθηναίων και η διοργανωτική επιτροπή για τον εορτασμό 60 ετών από το θάνατο του ποιητή παρουσιάζουν ένα διαφορετικό αφιέρωμα: μια ομαδική έκθεση σπουδαστών και αποφοίτων του Ζ΄ Εργαστηρίου ζωγραφικής της ΑΣΚΤ από αύριο στο Πνευματικό Κέντρο (Ακαδημίας 50, αίθουσες 29 & 30). Συμμετέχουν με έργα τους οι: Νίκος Δούλος, Νικόλ Κάπαρη, Μαγδαληνή Κουμπαρούλη, Σοφία Κυριακού, Ιωάννα και Χριστίνα Μπαλή, Σοφία Μπέμπεζα, Παναγιώτα Ντεϊμεντέ, Ραλλού Παναγιώτου, Μαρούσα Παράβαλου, Μαρισόφη Σαρέλα, Νίκος Σεπετζόγλου, Λίτσα Σεπυργιώτη, Λήδα Τεντόμα, Γιώργος Τσάτσος και Δήμητρα Χανιώτη.

Γλαύκες. Πενήντα Γερμανοί καλλιτέχνες επιχειρούν να κομίσουν… γλαύκες τέχνης στην Αθήνα σε μια έκθεση που παρουσιάζεται στο φουαγιέ του Ινστιτούτου Γκαίτε (Ομήρου 14 – 16). Ενα εγχείρημα του David Borchers φοιτητή στη Σχολή Καλών Τεχνών του Οφενμπαχ, ο οποίος κάλεσε 50 νεαρούς καλλιτέχνες από τη Σχολή του, από το Ινστιτούτο Staedel της Φρανκφούρτης αλλά και ανεξάρτητους σχεδιαστές να φιλοτεχνήσουν τις δικές τους γλαύκες. Ενα πανάρχαιο σύμβολο εμπνέει σύγχρονους δημιουργούς. H έκθεση θα διαρκέσει μέχρι και τις 26 Ιανουαρίου.

Το άρωμα των κόμικς Εκθεση του Λάζαρου Ζήκου φιλοξενείται στη Βαβέλ (Λόντου 1, Αθήνα) από αύριο μέχρι και τις 7 Φεβρουαρίου.

Στην Κύπρο.Στην έκθεση που εγκαινιάζεται σήμερα στην Gloria Gallery της Λευκωσίας, η Μαίρη Σχοινά παρουσιάζει μια ενότητα έργων που έχει ως αφετηρία τις τοπικές γραφές που αναπτύχθηκαν στην ανατολική Μεσόγειο. Μέσα από 14 ελαιογραφίες και 8 χαρακτικά, η καλλιτέχνις «αφηγείται» πώς οι αρχέγονοι πλόες επηρέασαν την εξέλιξη της γραπτής γλώσσας: από την πανάρχαια μινωική, την κυπρομινωική, την αρκαδοκυπριακή, τη φοινικική, τη μυκηναϊκή και πολλές άλλες.

Ρεαλισμός και αφαίρεση H Κατερίνα Παζούρου εκθέτει από αύριο στην γκαλερί Αδάμ (N. Βάμβα, Πλατεία Κολωνακίου) αντιπροσωπευτικά ζωγραφικά έργα από ενότητες πάνω στις οποίες δουλεύει τα τελευταία χρόνια. Μέχρι και τις 7/2.

Βάλε τους στη θέση τους…

Η Βιβέττα Χριστούλη παρουσιάζει τη νέα της δουλειά μέχρι και τις 31 Ιανουαρίου στην γκαλερί «7» (Ζαλοκώστα 7, Αθήνα). Με τον πρωτότυπο τίτλο «Γραμμική επιτάχυνση ή βάλε τους πίνακες στη θέση τους» περιγράφει το concept του μοναδικού έργου που συμπεριλαμβάνει στην έκθεση. Είναι ένα πλέγμα από 4 χρωματιστά φύλλα πλέξιγκλας που σχηματίζουν ένα T μεταξύ τους και είναι ζωγραφισμένα με ασπρόμαυρα γεωμετρικά σχήματα και γραμμές, λειτουργώντας ανταγωνιστικά με την αρχιτεκτονική του χώρου. Οπως κινείται ο θεατής, νομίζει ότι υπάρχει κίνηση και στο ίδιο το έργο. H Βιβέττα Χριστούλη ασχολείται εδώ και πολύ καιρό με επιφάνειες επιζωγραφισμένες, οι οποίες δημιουργούν αίσθηση με τα χρώματα και τα σχέδια. «Υπονομεύει ή «διορθώνει» το χώρο, αντιτίθεται στις υπάρχουσες δομές και συχνά τα έργα της τοποθετούνται εν είδει εμποδίου στο χώρο», γράφει η ιστορικός τέχνης Λίνα Τσίκουτα.