ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Σελιδοδεικτες

Τα αγάλματα και τα γλυπτά αποτυπώνουν στιγμές και πρόσωπα από την ιστορία κάθε τόπου. Ομως τα αγάλματα, που κοσμούν δρόμους και πλατείες, που τα προσπερνάμε αδιάφορα, όπως κάθε τι που είναι καθημερινό και ξέρουμε ότι θα το βρούμε εκεί και στην επόμενη διαδρομή, έχουν τη δική τους ιστορία. Αυτήν την ιστορία αναζήτησε και αποτύπωσε η Ζέττα Αντωνοπούλου στο βιβλίο που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Ποταμός». Τα γλυπτά της Αθήνας – Υπαίθρια γλυπτική 1834-2004.

«H υπαίθρια γλυπτική παρουσιάζει μια ιδιαιτερότητα σε σχέση με την ελεύθερη καλλιτεχνική δημιουργία ή με τα έργα γλυπτικής των Μουσείων. Το έργο τέχνης που αρχικά γεννιέται από τον δημιουργό του, φέρει τη σφραγίδα του, φανερώνει την έμπνευση και το ταλέντο του και αντικατοπτρίζει τα προσωπικά του βιώματα. Τοποθετείται στο χώρο, που γίνεται το άμεσο περιβάλλον του, και τελικά αντιμετωπίζει τον θεατή, καλείται να τραβήξει την προσοχή του, να «συνομιλήσει» μαζί του και να κριθεί από την αισθητική του. Παράλληλα, φέρει και τη σφραγίδα της εποχής του. Το υπαίθριο γλυπτό ανήκει σε όλους και προσβλέπει στη γενική αποδοχή», γράφει στην εισαγωγή της η Ζέττα Αντωνοπούλου.

Ενας πλήρης οδηγός ξενάγησης σε όλα τα γλυπτά της Αθήνας ακολουθεί στις σελίδες του πρωτότυπου και φροντισμένου βιβλίου? τα γλυπτά ταξινομημένα ανάλογα με την εποχή που έγιναν, με φωτογραφίες, ακριβή τοποθεσία, ιστορικό της κατασκευής τους αλλά και των πιθανών περιπετειών που είχαν από τη στιγμή που στήθηκαν στο βάθρο τους μέχρι τη θέση που σήμερα τα συναντάμε. Μνημεία, ανδριάντες, συνθέσεις, συμπλέγματα (όπως η Ελλάδα του Βύρωνα, στο Ζάππειο), στήλες, προτομές, φανοστάτες, οι διαστάσεις τους, οι δημιουργοί τους, όλα περνούν από τις σελίδες του βιβλίου μέχρι τα πρόσφατα έργα, τον Δρομέα του Κώστα Βαρώτσου, την Κλυταιμνήστρα της Χρύσας στο Μέγαρο Μουσικής, το Μνημείο Πεσόντων Αεροπόρων στην Πλατεία Καραϊσκάκη, φιλοτεχνημένο από τον Ευάγγελο Μουστάκα, το Πεντάκυκλο του Γιώργου Ζογγολόπουλου στην Πλατεία Ομονοίας, την Υδρόγειο της Ειρήνης στην Τεχνόπολη στο Γκάζι, με γλύπτη τον N. Γ. Παπαουτσίδη κ.ά.

Ενα βιβλίο αποκαλυπτικό, αφού ξαφνικά μας παρουσιάζει όσα δεν βλέπουμε στις καθημερινές μας διαδρομές, αλλά και όσα δεν γνωρίζουμε από την ιστορία των υπαίθριων γλυπτών. Οπως τους δημιουργούς τους, τα αντίγραφα που είναι στη θέση μερικών από τα πρωτότυπα έργα για λόγους προστασίας, φάσεις κατασκευής και τοποθέτησης, όπως εκείνες που συνοδεύουν την ιστορία του έφιππου ανδριάντα του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, από τον γλύπτη Λάζαρο Σώχο. Μικρές λεπτομέρειες, μιας υπαίθριας τέχνης.