Αντιδράσεις για τα «Αρίων»

4' 24" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αναστατωμένο είναι το ελληνικό τραγούδι αυτές τις ημέρες. Αιτία η τρίτη διοργάνωση των βραβείων «Αρίων», καθώς είναι νωπή η… ανάμνηση της περσινής? μιας εκδήλωσης που πολυδιαφημίστηκε ως γιορτή του τραγουδιού, για να γίνει τελικά ένα σόου με αμφιλεγόμενα κριτήρια, όπου οι ίδιοι οι παρουσιαστές του ειρωνεύονταν όσους καλλιτέχνες τόλμησαν να απόσχουν, όπου ο Λοΐζος βραβεύτηκε ως… εναλλακτικός καλλιτέχνης κι ένας από τους κεντρικούς δημοσιογράφους του Mega προσκυνούσε επί σκηνής την Αννα Βίσση.

Η φετινή εκδήλωση, που έχει προγραμματιστεί για το τέλος Μαρτίου στο Στάδιο Αρσης Βαρών στη Νίκαια, έχει προκαλέσει έντονο πονοκέφαλο στην IFPI (Ενωση Ελλήνων Παραγωγών Φωνογραφημάτων) και μια ελαφρά ενόχληση στο κανάλι που είναι συνδιοργανωτής. Το πρόβλημα ενέσκηψε με όσους δεν θέλουν να είναι υποψήφιοι ή γενικότερα έχουν αντιρρήσεις με τη διαδικασία της επιλογής, ακόμη και με την καθιέρωση αυτής της εκδήλωσης σε θεσμό. Θεσμό του ελληνικού τραγουδιού όπως λένε προτρέχοντας πολλοί. Αλλά όπως δείχνει η επιφυλακτικότητα κάποιων άλλων, μάλλον μιας πλευράς του κι ας επιμένουν κάποιοι ότι δεν υπάρχουν «όχθες» στο τραγούδι.

Τα περσινά βραβεία και κυρίως ο κομπασμός των παρουσιαστών τους ήταν εκείνα που πυροδότησαν την κατάσταση. H αιτία για τις επιστολές που ζητήθηκαν σε όσους δεν λάβουν μέρος φέτος, αλλά και ο θόρυβος που τις συνόδευσε, αφού τελικά μερικοί τόλμησαν να διαφοροποιηθούν.

Η πλειονότητα αυτών των καλλιτεχνών ανήκει στη ΜΙΝΟΣ-ΕΜΙ, ενώ η μειονότητα περιορίστηκε προς το παρόν στην προφορική αποχή. «Δεν συμμετέχω σ’ αυτή την αθλιότητα που ετοιμάζετε», ήταν το γραπτό μήνυμα του Θάνου Μικρούτσικου, ενώ στο δικό του ο Γιάννης Κότσιρας μιλάει περί διαφάνειας: «H βράβευση αυτή, για να είναι έγκυρη και να σηματοδοτήσει κάτι για το ελληνικό τραγούδι και την πορεία του, οφείλει να χαρακτηρίζεται από πλήρη διαφάνεια, σωστή κατηγοριοποίηση και απόλυτο σεβασμό σε όλους τους ανθρώπους του τραγουδιού και κυρίως τους δημιουργούς». Επιστολές μέχρι τώρα απέστειλαν και οι: ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Γιάννης Πάριος, Δημήτρης Μητροπάνος, Πασχάλης Τερζής, Μίλτος Πασχαλίδης, ενώ ο Γιάννης Πλούταρχος προτίμησε το εξώδικο.

Αλλαγές

«Εχουν γίνει κάποιες αλλαγές», λέει εκ μέρους της IFPI ο Ιων Σταμπουλής. H σημαντικότερη είναι ότι θα βραβεύονται πια τραγούδια σε κάθε κατηγορία». Ομως και πάλι δεν είναι σαφής η βράβευση. «Πράγματι έχουν θορυβηθεί πολλοί με τις επιστολές», παραδέχεται ο Μίλτος Καρατζάς, γενικός διευθυντής της Minos-Emi. Γιατί όμως φτάσαμε μέχρι εκεί; «Επειδή οι προηγούμενες τελετές «Αρίων» είχαν παρουσιάσει ορισμένες αδυναμίες, κάποιοι καλλιτέχνες και της εταιρείας μας αλλά και άλλων, είτε προφορικά είτε γραπτά, εξεδήλωσαν την ανησυχία τους για τον θεσμό και τις επιφυλάξεις τους για το αν πρέπει οι δίσκοι τους να συμμετάσχουν σε αυτόν. Κανένας καλλιτέχνης δεν έχει ταχθεί ενάντια στον θεσμό καθ’ εαυτόν. Ολοι παραδέχονται την ανάγκη ύπαρξης τέτοιων βραβείων του ελληνικού τραγουδιού, απλά και μόνο όπως προανέφερα, επιζητούν να υπάρξουν κάποιες διορθωτικές αλλαγές που να εξασφαλίζουν τη σοβαρότητα της εκδήλωσης».

«Είναι περίεργη αυτή η αίτηση της επιστολής. Δεν ξέρω από πού πηγάζει. Από τις εταιρείες ή από το κανάλι; Και από ποιες εταιρείες; Εν πάση περιπτώσει, αυτοί που δεν προσέρχονται μέχρι τώρα, το κάνουνε ζητώντας να στηριχτεί ο θεσμός σε κάτι σωστότερο και εγκυρότερο. Δεν το κάνουν για να αποκλειστούν», λέει στην «K» ο Διονύσης Σαββόπουλος, ο οποίος πέρυσι κλήθηκε να συμβάλει στην αναβάθμιση του θεσμού. «Δηλαδή, είναι περίεργο και αστείο να ξεμπερδεύει κανείς μαζί τους με ένα είσαι μαζί μας ή δεν είσαι. Και μάλιστα εγγράφως και την τελευταία στιγμή».

Τι πρέπει να γίνει

Τι θα πρεπε να ‘χει γίνει ώστε να αποκτήσει αξιοπιστία και κύρος η εκδήλωση αυτή; «Δύο πράγματα. Το ένα είναι το θεσμικό. Δεν μπορεί να ψηφίζουν μόνο δημοσιογράφοι και παραγωγοί. Ούτε να ‘ναι υποχρεωμένοι να βάζουν οπωσδήποτε τρεις σταυρούς για κάθε κατηγορία. Και ποιες είναι αυτές οι κατηγορίες; Σ’ αυτόν τον τομέα τα ‘χουν μπερδέψει. Ονομάζουν τον Λοΐζο εναλλακτική μουσική. Δεν βάζουν π.χ. καθόλου τον Θ. Παπακωνσταντίνου. Ούτε στιχουργούς βάζουν ούτε δημιουργούς εξωφύλλων, όπου τόσο μεγάλη και λαμπρή παράδοση έχει η ελληνική δισκογραφία. Ούτε από ηχοληψία ούτε από ενορχήστρωση γνωρίζουν αυτά τα βραβεία. Εγώ είπα να δημιουργηθεί μια ακαδημία τραγουδιού, από Μπιθικώτση και Καίτη Γκρέυ μέχρι Αννα Βίσση και Καρβέλα. Εννοείται όλες οι εταιρείες. Διότι, π.χ., να, ο ωραίος δίσκος της Ρεμπούτσικα μαθαίνω ότι είναι εκτός».

Το δεύτερο στο οποίο στέκεται είναι ο τρόπος παρουσίασης. «Διότι αν π.χ. βραβεύουμε τον M. Θεοδωράκη αλλά προηγείται ένα χαζομπαλέτο και έπεται μουσική σαν διαφημιστικό σποτ ασφαλιστικής εταιρείας, το πράγμα είναι αστείο και είναι σαν η βράβευση να αυτοακυρώνεται».

Τον περασμένο Αύγουστο κλήθηκε να συζητήσει με τους διοργανωτές. Οπως έγινε και με τους Δ. Γαλάνη, Ελ. Αρβανιτάκη, N. Πορτοκάλογλου. «Εδειξαν να συμφωνούν και συμφωνήσαμε να μου τηλεφωνήσουν μετά τρεις μέρες για να εξετάσουμε λεπτομέρειες της προετοιμασίας». Ομως δεν έγινε έτσι. «Με πήραν στις 15 Οκτωβρίου αλλά έφευγα για τις παραστάσεις μου στη Θεσσαλονίκη. Μου ‘παν ότι θα τηλεφωνηθούμε μετά τις γιορτές. Εγώ είμαι ανοιχτός. Είναι άραγε κι εκείνοι;».

«Μπορεί να μην τα καταφέραμε φέτος, αλλά τον θέλουμε πολύ, είναι η απάντηση του I. Σταμπουλή. Το πρόβλημα πάντως παραμένει. Και στους σταθερά αρνητικούς όπως ο «Μελωδία», που απέχει από τότε που μας προέκυψαν τα «Αρίων», και το B΄ Πρόγραμμα, προστίθενται και άλλοι.

Ειδικά φέτος, όμως, τίθεται ένα ηθικό ζήτημα. Οσοι δεν θέλουν να λάβουν μέρος και το δήλωσαν γραπτά ή προφορικά (λ.χ. ο Γιώργος Ανδρέου και η Ελένη Τσαλιγοπούλου), πώς θα διασωθούν την ημέρα της εκδήλωσης; «Θα γίνουν και σχετικές καταχωρίσεις στον Τύπο», υποστηρίζει ο M. Καρατζάς. Ομως και πάλι, το ελληνικό τραγούδι κινδυνεύει να διαχωριστεί στα άσπρα και τα μαύρα πρόβατα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή