ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πανόραμα ψηφιακής τέχνης

Από τον «Κινηματογραφικό Χειμώνα της Στουτγκάρδης», ο Ulrich Wegenast βρέθηκε φέτος στον φεστιβαλικό χειμώνα της Αθήνας. O ιστορικός τέχνης που ειδικεύεται στη video art και είναι σύμβουλος προγραμματισμού στον γνωστό αυτό θεσμό της Γερμανίας, παρουσιάζει στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Τέχνης και Τεχνολογίας [email protected], μια ανθολογία video art ταινιών που προβλήθηκαν στο «10ο βραβείο video art της πόλης Μarl».

Ανθολογία ταινιών

Γνώστης των νέων τεχνολογιών, εραστής του πειραματικού κινηματογράφου, επιμελητής εκθέσεων, ο Wegenast θα μιλήσει για τις ταινίες μαζί με τον τεχνοκριτικό Νίκο Γ. Ξυδάκη τη Δευτέρα στις 8 μ.μ. στο Φούρνο (Μαυρομιχάλη 168). Θα προβληθούν 21 έργα συνολικής διάρκειας 150 λεπτών και η είσοδος είναι ελεύθερη.

Στα 38 χρόνια σήμερα, ο Wegenast έχει ζήσει από κοντά την εξέλιξη του βίντεο στη σύγχρονη τέχνη. Οπως εξηγεί στην «K» οι δημιουργοί και οι επιμελητές της γενιάς του έχουν ορισμένες κοινές εμμονές: τις επιρροές της παγκοσμιοποίησης στον πολιτισμό και τα θέματα πολιτικής συνείδησης, όπως η σχέση ελευθερίας και λογοκρισίας: «Παρότι ο προβληματισμός γύρω από αυτά τα ζητήματα έγινε πολύ πιο έντονος μετά την 11η Σεπτεμβρίου, μου έκανε εντύπωση ότι οι περισσότεροι video artists δεν έστρεψαν τη δουλειά τους σε αυτές τις κατευθύνσεις, τουλάχιστον στον διαγωνισμό της Marl. Ισως ένιωσαν ότι τα πολιτικής φύσεως ερωτήματα αξιώνουν απαντήσεις που ένα μέσο σαν το βίντεο δεν μπορεί να δώσει».

Ο Wegenast έχει ασχοληθεί πολύ με τα νέα μέσα και τον πειραματικό κινηματογράφο, κυρίως στις εκδηλώσεις του «Κινηματογραφικού Χειμώνα της Στουτγκάρδης που ίδρυσε ο ίδιος. Πρόκληση αυτού του φεστιβάλ ήταν η συλλογική εργασία τόσο σε κοινά καλλιτεχνικά εγχειρήματα όσο και στη συνεργασία επιμελητών μεταξύ τους. «H οικονομική δυσπραγία θίγει άμεσα τον πειραματικό κινηματογράφο. Στη Γερμανία τα πράγματα είναι ακόμα καλύτερα σε σχέση με άλλες χώρες. Δυστυχώς δεν παίρνουμε τόσες κρατικές χρηματοδοτήσεις όπως το ’80. Τα λεφτά πηγαίνουν σε ταινίες μυθοπλασίας για να ανταγωνιστεί η Ευρώπη το Χόλιγουντ. Οι ταινίες αυτές δεν τα πάνε και τόσο καλά εισπρακτικά. Το αποτέλεσμα είναι ότι πειραματικό σινεμά και video art κάνουν μόνο οι φοιτητές κινηματογραφικών σχολών. Αφού αποφοιτήσουν όμως τα εγκαταλείπουν», εξηγεί ο ιστορικός τέχνης.

Μεγάλο ενδιαφέρον έχουν οι προβλέψεις του για τη video art στο μέλλον: «Χάρις στο Ιντερνετ υπάρχει η δυνατότητα να βελτιωθεί η διανομή αυτών των ταινιών, καθώς και να «κατεβάζουν» οι χρήστες εύκολα και γρήγορα υλικό».

Μ[email protected]

Η εκδήλωση αυτή είναι από τις κορυφαίες του φετινού [email protected] που διοργανώνεται τα τελευταία έξι χρόνια από τον Φούρνο σε συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού. Φέτος, το φεστιβάλ εστιάζει στην έννοια του υπερκειμένου και της καινούργιας δυναμικής που αναδεικνύεται χάρις στις νέες τεχνολογίες. Φιλοξενείται στους υπόγειους χώρους του Βυζαντινού Μουσείου -μέχρι και την Δευτέρα- παρουσιάζοντας έργα ψηφιακής τέχνης από Ελληνες και ξένους καλλιτέχνες, τα οποία μεταμορφώνουν την έκθεση σε ένα γιγαντιαίο υπερκείμενο, με λέξεις, εικόνες και ήχους.